80 מגה פיקסל בצל

בציר משובח בתערוכת פוטוקינה בגרמניה

תערוכת פוטוקינה שנערכה בגרמניה הציגה את שיא האבולוציה הטכנולוגיה של המצלמות הדיגיטליות: קובצי תמונה שמגיעים לגודל של חצי ג'יגה, מצלמה שמנווטת ומקרן שמציג על הקיר

את המצלמה הדיגיטלית הראשונה שלי רכשתי בתחילת העשור בחנות אלקטרוניקה פטורה ממכס באנדורה. זו הייתה יצירה טכנולוגית מופלאה, ששקלה כ-400 גרם והכילה את מיטב החידושים של אותה תקופה כמו רזולוציה של 3 מגה פיקסל, מסך LCD בגודל 1.5 אינץ' ויכולת לצלם קליפים קופצניים של וידאו באורך של כ-15 שניות כל אחד. היא עלתה אז 750 דולר ללא מסים.

10 השנים שחלפו מאז גורמות למצלמה ההיא להיראות כמו פריט מוזיאוני. ב-350 דולר אפשר לרכוש כיום בשוק מצלמת כיס שטוחה ששוקלת פחות מ-200 גרם ומציעה רזולוציה של 14 מגה פיקסל או יותר, זום אופטי של פי 10 וצילום וידאו באורך לא מוגבל ובאיכות HD מלאה.

עם קצב אבולוציוני כזה, אי אפשר שלא לתהות כיצד ייראו המצלמות בעוד שלוש או חמש שנים ולאן עוד תוביל אותן הטכנולוגיה. רמז לבאות אפשר היה למצוא בתערוכת ציוד הצילום הבינלאומית, Photokina, שנערכה בשבוע שעבר בגרמניה.

נותנים גב לטכנולוגיה

לא מעט צלמים סבורים שרזולוציה של 14 מגה פיקסל - הרזולוציה הטיפוסית של מצלמות החובבים מהדור האחרון - נמצאת כבר היום מעבר לצרכים הריאליים. בתעשיית האלקטרוניקה והאופטיקה חושבים אחרת ואת החזית הטכנולוגית בתחום הרזולוציה מובילות, כרגיל, המצלמות המיועדות לצלמי סטודיו ולצלמים מקצועיים.

חברת LEAF, למשל, הציגה בתערוכה "גב" דיגיטלי שמתחבר למצלמות סטודיו מקצועיות ומספק רזולוציה כמעט דמיונית של 80 מגה פיקסל. ה"גב" מצויד בחיישן CMOS עצום ממדים - 54 סנטימטרים גודלו - שמאפשר ללכוד תמונה ברמת פירוט, שנחשבה בעבר תיאורטית.

קובץ תמונה אחד ברזולוציה הזו תופס כחצי ג'יגה של זיכרון ולמי שנרתע מטיפול בקבצים כאלה מאפשרת היחידה של LEAF לבחור פורמטים "קלים" יותר (יחסית) של צילום, כמו פורמט "1:1" עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל "בלבד".

מחיר ה"גב" החדש מתחיל בכ-21 אלף דולר ואי אפשר שלא לציין, שרק לפני 3-4 שנים הצלמים המקצועיים הסתפקו ב"גב" דיגיטלי שסיפק רזולוציות של 22 מגה פיקסל והיו מרוצים ממעשה ידיהם.

צלמים מקצועיים, שזקוקים למשהו קצת יותר נייד, יכולים היו למצוא את מבוקשם בתערוכה במצלמת הרפלקס SD1 של חברת סיגמא. לתוך גוף מגנזיום קל ועמיד הכניסה החברה מערך חיישנים רב-שכבתי שכולל שלושה חיישני 15.3 מגה פיקסל ובסך הכל רזולוציה מרבית של 46 מגה פיקסל. למרות "כובד" התמונות, טוענת סיגמא כי המצלמה מציעה אבחנת צבע מלאה ואפילו מהירות צילום מכובדת תודות למעבד נתונים ייחודי שפיתחה.

עידן המצלמות ההיברידיות

בעוד שהמצלמות המקצועיות שוברות שיאים חדשים בתחום הרזולוציה, מושכים היצרנים את מצלמות החובבים דווקא לכיוון של שוק מוצרי צריכה. הטרנד החדש בתערוכה היה "מצלמות היברידיות", כלומר מצלמות שמשלבות ביצועים מלאים של מצלמת סטילס פלוס מוצר צריכה נוסף, ללא פשרה חלקית.

הרעיון "ההיברידי" של נייקון, שהודגם במצלמת הרפלקס החדשה D7000, הוא שילוב יכולות צילום וידיאו ברמה שגם מצלמות וידיאו ייעודיות לא מסוגלות להשיג כיום. זוהי המצלמה הראשונה מסוגה שמסוגלת לצלם באיכות HD מלאה תוך שמירה רציפה על פוקוס קבוע.

הצלם יכול לבחור באיזה סוג של פוקוס הוא מעוניין בעת ההסרטה: התמקדות על פרצוף בודד או על עד 36 פרצופים; "מעקב" אחרי סובייקט בתמונה, ציפור או מטוס למשל; פוקוס על אזור נוף רחב וכדומה. תוך כדי הסרטה הוא יכול לשלוט ידנית גם ברמת החשיפה לאור.

הצילום באיכות 1080p מתבצע באיכות קולנועית של 24 פריימים לשנייה, כשניתן לרדת גם לאיכויות נמוכות וידידותיות יותר להצגה באינטרנט. במקביל, ניתן לבצע עריכה וקיצוץ של הסרט על המצלמה עצמה. כל הביצועים הללו מוצעים לצד ביצועי סטילס מתקדמים של מצלמת רפלקס מהדור האחרון ונמכרים בכ-1,200 דולר לא כולל עדשות.

גם קסיו נאמנה לגישה ההיברידית אולם היא בחרה לשלב במצלמה החדשה שלה מערכת GPS עצמאית. אמנם כבר ראינו בשנתיים האחרונות לא מעט מצלמות קומפקטיות עם רכיבי GPS, שיודעות לזהות ולהציג על התמונה או במחשב את נתוני המיקום שבו צולמו התמונות, אבל בקסיו מצאו פטנט חדש.

החידוש במקרה של ה-EX-H20 החדשה הוא זיהוי נתוני מיקום הצילום גם במקומות סגורים ללא קליטת לוויינים כמו בניינים, מערות וכדומה. הטריק הוא שימוש בחיישן תנועה, שמזהה את מרחק וכיוון ההתקדמות של הצלם מהנקודה האחרונה שבה הייתה קליטת לוויינים.

המצלמה הקומפקטית הזו גם מצוידת ב"אטלס מפות" פנימי, שאגור בזיכרון ומסוגל לשבץ את נתוני מיקום הצילום על מפת העולם, לתכנן מסלולי ניווט מראש או תוך כדי צפייה ולתת הנחיות ניווט. למטיילים, שחייבים לחלוק את חוויותיהם עם אחרים, מאפשרת המצלמה להעלות את מסלול הניווט/טיול המצולם שלהם לרשת באמצעות תוכנות כמו גוגל מפות ופיקאסה. כל זאת לצד מפרט "סטנדרטי" בפלח הזה כמו זום אופטי של פי 10, מסך 3 אינץ' בחדות גבוהה, רזולוציה של 14 מגה פיקסל ועוד.

חברת 3M בחרה למצוא פתרון לבעיה הקשה ביותר של רוב הצלמים, כלומר העובדה שאף אחד מלבדם לא באמת מתעניין בתמונות שצילמו.

הגישה שנבחרה לשם כך היא "אגרסיביות טכנולוגית": אם אף אחד לא מוכן לחפש את התמונות/הסרטים שלך במחשב, תוכל לאלץ אותם לצפות בהם על הקיר בממדי ענק.

ה-CP40 החדש והקומפקטי של החברה, ששוקל 160 גרם, משלב בתוכו מצלמת וידאו באיכות HD (720p), מצלמת סטילס ברזולוציה של 5 מגה פיקסל ומקרן זעיר, שבלחיצת כפתור מקרין את התמונה/הסרט על כל קיר לבן ובגודל של עד 60 אינץ'. כנראה שאין יותר לאן לברוח.