כמה קצר זיכרונו של השוק

רק שנה חלפה מאז איימה פשיטת רגל על אפריקה, והנה השוק ושחקניו חוזרים להריע לה

"לבייב ישקול בחיוב להביא כסף אם יהיה הסדר", זו היתה הכותרת ב"גלובס" בדיוק לפני שנה פחות יום. הסדר החוב הגדול בתולדות שוק ההון היה אז בעיצומו. אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, ביקשה ממחזיקי האג"ח הסדר לפריסת חוב של 7.4 מיליארד שקל.

הסדר החוב של אפריקה היה לשיחת היום בשוק ההון במשך כמה חודשים, וכלל לא היה ברור אם החברה תגיע להסדר או שתגיע לסוף דרכה ותפורק, כפי שאיימו חלק ממחזיקי האג"ח.

הסוף ידוע - לבייב לא הסתפק ב"לשקול" להזרים כסף, אלא הזרים סכום משמעותי של 1.5 מיליארד שקל - מחציתו לבנקים ומחציתו לתוך החברה. מחזיקי האג"ח מחקו יותר מ-3 מיליארד שקל חוב שהומר למניות, וההסדר יצא לדרך.

אפריקה ישראל של אחרי ההסדר היתה חברה חבוטה, בוודאי מבחינה תדמיתית. לבייב שנחשב לבעל מגע של זהב, איבד באחת את כל היוקרה שצבר, וזאת למרות הזרמות הכספים המאסיביות שביצע לטובת החברה. הסדר החוב זכה בעיקר לביקורת, וקשה היה להאמין למסר ששידרה אפריקה, לפיו היא יוצאת לדרך חדשה.

כעת, חודשים ספורים בלבד לאחר מכן, הגלגל שוב מתהפך ומבשר על חזרה לשגרה: אפריקה כבר מחלקת בונוסים לבכיריה, ומרגישה די ביטחון כדי לקדם עסקת בעלי עניין גדולה בתוך הקבוצה, למכירת דניה סיבוס לאפריקה מגורים. היא אפילו מאווררת תוכניות הנפקה, כשהפעם חברת אפי אירופה נמצאת על הפרק. גם לבייב עצמו מתאושש מהזובור הציבורי, ומתחיל להופיע באירועים שונים ואפילו מתראיין.

נראה כי גם בשוק ההון מתחיל לאט-לאט לחזור האמון, והחברה זוכה היום להמלצה מפרגנת וחיובית מצד מחלקת המחקר של כלל פיננסים, שרק לפני כשנה המליצה, בצעד שנתפס אז כחריג, למכור את המניה.

האם הזיכרון של השוק קצר או אולי החששות מפשיטת-רגל היו מוגזמים? את התשובה נדע כנראה רק כשאפריקה ישראל תצטרך להתחיל לפרוע את איגרות החוב, שאת התשלום בגינן דחתה במסגרת ההסדר.

עד אז, לא נתפלא אם בעוד שנה הכותרת כאן תהיה: "אפריקה ישראל השלימה גיוס אג"ח של חצי מיליארד שקל, אותם תשקיע בפיתוח פרויקטים חדשים ברוסיה".