קרן המטבע: הבנקים בעולם לא הקטינו חשיפתם לסיכוני מימון

הקרן פרסמה את דו"ח היציבות הפיננסית הגלובלית: "הבנקים באירופה עדיין פגיעים לזעזועים בשוק" ■ העלתה את החשש מגלישה למשבר נדל"ן נוסף בארה"ב

מערכת הבנקאית הגלובאלית לא הצליחה להקטין את חשיפתה לסיכוני מימון, ובשנתיים הקרובות בנקים בעולם יצטרכו לממן החזרי חוב של כמעט 4 טריליון דולר. כך נטען בדו"ח היציבות הפיננסית הגלובאלית, שפרסמה היום (ג') קרן המטבע הבינלאומית.

לפי הדו"ח, כדי למנוע מצב בו לחצים אלה ישפיעו על יציבת הבנקים יש צורך לחזק את המאזנים שלהם. הדו"ח מציין כי חלק גדול מהחוב הבנקאי, שעומד לפירעון בשנתיים הקרובות, מקורו בהלוואות חרום שהמערכת הבנקאית קיבלה מבנקים מרכזים וממשלות בשנת 2008. עקב כך, הדו"ח ממליץ לממשלות ולבנקים מרכזיים לנהוג בתבונה בכל הקשור לגביית החוב מהבנקים, ולתכנן בקפידה את שלב החזרת הכספים.

על פי חישובי הקרן, המערכת הפיננסית העולמית טרם סיימה לבצע את כל המחיקות שנדרשות בעקבות המשבר הפיננסי שפרץ ב-2007. מתוך סך מחיקות המוערך ב-2.2 טריליון דולר, נותרו כ-550 מיליארד דולר שצריכים להימחק מהמאזנים של גופים פיננסים.

הדו"ח מציין כי הבנקים באירופה עדיין פגיעים לזעזועים בשוק, אף כי מאמצי הממשלות הצליחו להקטין את סיכוני הנזילות ואת סיכוני השוק לאחר פרוץ משבר החוב בתחילת השנה.

הדו"ח גם הזהיר מפני מצב של צלילה חוזרת למשבר נדל"ן בארה"ב, אשר יכולה לפגוע בפעילות הכלכלית. מאזני הבנקים עדיין סובלים מהפגיעה באיכות ההלוואות למשקי בית בשל רמות גבוהות של חוב של משקי בית וירידה במחירי הנדל"ן למגורים.

הדו"ח כולל נתונים על "בדיקת דחק", שהקרן ביצעה למערכת הבנקאות האמריקאית. הקרן בדקה את מצבם של 40 בנקים בארה"ב, ומה יקרה להם אם תחול ירידה חדה במחירי הנדל"ן. על פי ממצאים אלה, בתרחיש כזה יידרשו 13 מיליארד דולר כדי לקיים את יחס הלימות ההון, כאשר הבנקים הבינוניים והקטנים יהיו במצב הפגיע ביותר.