האקזיט של הבלוגרים: משיגעון פרטי - לזירות קובעות אג'נדה

הבלוגים הטכנולוגיים הולכים וצוברים פופולריות בקרב גולשים שרוצים להיות מעודכנים בכל מה שקשור לגוגל, לאפל ועוד ■ לא סתם AOL הוציאה 30 מיליון דולר על רכישת הבלוג טק קראנץ'

הם התחילו בתור שיגעון פרטי של אנשים פרטיים והפכו במהרה לזירות התרחשות חדשותיות קובעות אג'נדה, המציעות חוות-דעת על כל אירוע בעולם הטכנולוגיה - החל מחילופי ההנהלה הדרמטיים ביאהו ועד לשירות קיצור כתובות ה-URL של גוגל.

כעת נראה כי הבלוגים הטכנולוגיים המובילים באינטרנט הגיעו לשלב חדש באבולוציה. כך, הבלוג טק קראנץ', שייסד מייקל ארינגטון, נרכש בשבוע שעבר על-ידי AOL בתמורה ל-30 מיליון דולר. במקביל, חברת המידע הכלכלי הוותיקה דאו ג'ונס החתימה את וולט מוסברג וקארה סווישר, הצמד העומד מאחורי הבלוג All Things D, על חוזה שיתוף-פעולה למשך 3 השנים הקרובות.

הן טק קראנץ' והן All things D עוברים בקושי את סף הרווחיות, אולם AOL ודאו ג'ונס מתכוונות להשקיע בשני הבלוגים על מנת להרחיב את צוות הכותבים בהם ואת מגוון האירועים הנערכים בחסותם.

המייסדים מפנים את הבמה

התפיסה הרווחת לגבי בלוגים שמאחוריהם עומד אדם בודד המשוגע לדבר היא שהם לא יוכלו לשרוד אם אותו אדם יחליט לעזוב אותם, ולכן שוויים הכספי בטווח הארוך עלול להתברר כבעייתי. לראיה, אחד מהתנאים שהציבה AOL לרכישת טק קראנץ' היא הישארותו של ארינגטון מאחורי ההגה. עם זאת, כמה מהבלוגים הצליחו לבנות לעצמם שם שמאפיל על שמו של האיש העומד מאחוריהם.

"רוב מוצרי המדיה הם פרי מוחו של אדם אחד, זאת נקודת ההתחלה שלהם", אומר אום מליק, מייסד בלוג הטכנולוגיה GigaOm. "אבל בהמשך הדרך, תפקידו של היוצר של אותו מוצר מדיה הוא ליצור מסגרת וחזון שיהוו השראה לאנשים אחרים", אומר מליק.

מליק וארינגטון הרשו לעצמם לקחת הפסקה ארוכה מהשתתפות בכתיבת והפקת הבלוגים שלהם, מבלי שתהיה לכך השפעה משמעותית על פעילותם.

כך, למרות שהם עדיין קובעים את הטון של הפרסומים בבלוגים, הם ויתרו לעת עתה על עריכה וניהול יומיומי שלהם.

גם הנרי בלודג'ט מהבלוג Business Insider ופיט קשמור מ-Mashable מכהנים כמנכ"לים של הבלוגים שלהם, אבל מעסיקים תחתיהם צוות המטפל בענייני היומיום של הבלוג.

כמה ממייסדי הבלוגים אף טיפחו כותבים-כוכבים, חוץ מהם עצמם. זהו המקרה ב-All Things D, שנוסף על המייסדים מוסברג וסווישר, הועלו על נס גם טוריהם של פיטר קפקא, ג'ון פשקובסקי וקייטי בהרט.

"אחד מהדברים שאנחנו מעוניינים לעשות הוא לקדם אנשים שכתיבתם מדויקת, מרגשת והוגנת", אומרת סווישר. "אנחנו מאמינים שהמותג גדול יותר מוולט וממני", היא אומרת.

מחפשים הכנסות

סביר להניח כי עסקת הרכישה של טק קראנץ' לא תהיה האחרונה בבלוגוספירה, במיוחד כשגופי התקשורת מחפשים תוכן זול שיוכל לשמש להם בסיס למכירת מודעות פרסום מקוונות.

"זה קשה מאיך שזה נראה", אומר טולמן ג'פס, נשיא משותף של חברת הייעוץ Jordan Edmiston Group, שייצגה את כתב העת "פורבס" במכירת האתר Investopedia לחברת הפרסום המקוון ValueClick. "האם טק קראנץ' יגיע אי-פעם להכנסות של 100 מיליון דולר? לא. האם AOL תעזור לבלוג להתפתח? בהחלט כן", הוא אומר.

רכישת טק קראנץ' נותנת ל-AOL דריסת רגל עמוקה יותר בקרב חובבי הטכנולוגיה, למרות החפיפה המסוימת של נושאי הסיקור של הבלוג עם Engadget ובלוג הטכנולוגיה של אפל, TAUW - שניהם בבעלות AOL.

מנכ"ל AOL, טים ארמסטרונג, רואה בטק קראנץ', המסקר לפרטי פרטים את מאחורי הקלעים של עולם הסטארט-אפים וחברות הטכנולוגיה, כמוצר הפונה לקהל עסקי וצרכני כאחד.

"הרגשנו שאנחנו תופסים שתי ציפורים במכה אחת", הוא אומר.

אף-על-פי-כן, הבלוגים עצמם נשארים עסקים בסדר גודל זניח, שקשה לפתות אליהם הרבה יותר אנשים פרט לקהל הקוראים הקבוע והשבוי גם כך שלהם.

רבים מהבלוגים מחפשים מקור הכנסה נוסף על-ידי עריכת אירועים נוצצים ויקרים ואיסוף ומכירת מידע לפי הזמנה. "ברור לי שהיעילות של האינטרנט הופכת את ההסתמכות על הכנסות מפרסום מקוון כמודל עסקי בלעדי לבלתי אפשרית", מודה מליק.

השאלה הגדולה היא אם התנאים שהפכו את טק קראנץ' לפופולרי יוכלו להתקיים גם בסביבה תאגידית. לארינגטון לא לקח זמן רב כדי לראות את הצד השלילי של מכירת הבלוג שייסד ל-AOL.

לאחר פגישת היכרות בת 3.5 שעות עם "השליטים החדשים של הממלכה", כפי שכינה ארינגטון את נציגי AOL, הוא כתב בבלוג: "אלוהים יעזור לנו אם נצטרך לטפל בחדשות מתפרצות. כולנו בטח נהיה בחדר הישיבות, נראים כמו בסצנה מהסדרה 'דילברט'".

11
 11