משבר ההפרטה של תעש: דרישה לדיון דחוף בוועדת הכספים

האוצר מסכים להזרים 400 מיליון שקל בלבד וללא ערבויות מדינה בעסקאות חדשות

דרישה לדיון דחוף בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות התנגדות האוצר לתת ערבויות מדינה לעסקאות חדשות של התעשייה הצבאית (תעש) בחו"ל. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), קורא לכינוס הוועדה כדי לדון בהתפתחויות של השבועות האחרונים במשבר ההפרטה של תעש, חברה ביטחונית-ממשלתית. לדבריו, התנגדות האוצר לתת ערבויות מהווה ניסיון להפעיל מכבש של לחצים עליה, שיפגע בעיקר בציבור עובדיה.

"המדינה, כבעלים של החברה, חייבת לתת ערבויות לעסקאות של תעש כמהלך עסקי מקובל במשק. התניית ערבויות בתהליך ההפרטה שמתנהל בין האוצר להסתדרות היא ניסיון לא הוגן ולא מוסרי ללחוץ על העובדים באמצעות פגיעה קשה בחברה", אמר היום (ה') ח"כ פיניאן ל"גלובס".

אתמול (ד') הודיע דירקטוריון תעש לשרי האוצר והביטחון כי אם עד סוף החודש לא ייעשו פעולות מהותיות לקידום תהליך ההפרטה, החברה תפטר מיידית 500 מעובדיה. עיקר הוויכוח הוא על גובה רשת הביטחון שדורשים העובדים וההסתדרות לאלה שלא יפרשו: הדרישה שלהם היא רשת ביטחון של 700 מיליון שקל, שיופקדו בקרן נאמנות; האוצר מוכן לתת 400 מיליון שקל.

אפליה מכוונת

לטענת ח"כ פיניאן, ועדת הכספים עתידה לקבוע דיון בנושא בימים הקרובים: "אני מקווה שהאוצר יתעשת. תעש היא חוד החנית של ביטחון המדינה, ובמהלכיו האוצר כורת את הענף שעליו יושבת המדינה כולה. לא ייתכן שהאוצר שוב יפגע בסמל לאומי", אמר היום.

גורמים בתעש הביעו בימים האחרונים תרעומת על התנהלות האוצר בעניין הערבויות. אלה טענו כי מדובר בנקמה על העיכובים בקידום ההפרטה ומצביעים על אפליה מכוונת כביכול כלפי תעש.

"בעוד בכירי האוצר באו באחרונה אל ועדת הכספים של הכנסת כדי לבקש אישור למתן ערבויות מדינה בהיקף של 7 מיליארד שקל לתחנות כוח פרטיות, כלפי תעש הם פועלים באופן אחר. זה החטא ועונשו מבית היוצר של האוצר: יושבים שם פקידים שמעולם לא הצליחו למכור קרטיב במדבר סהרה, ומציקים לחברה שמספקת עבודה ליותר מ-3,000 עובדים ושהיקף המכירות שלה ברבעון של השנה עמד על חצי מיליארד שקל. זה מעיד על כך שהחברה מביאה עסקאות חדשות ונאלצת לפעול למרות ההפרעות, שאינן מקובלות בשום אופן בשוק העסקי", אמר היום ל"גלובס" גורם המקורב לתעש.

משבר הערבויות של האוצר ותעש בא כשברקע החברה מנסה לשווק לחו"ל שורה של מערכות לחימה חדישות שפותחו בשנים האחרונות והבשילו אך באחרונה, אחרי מלאכת מו"פ ארוכה. בתעש אמרו כי על רקע צורכי השוק, הושמו דגשים על מערכות טכנולוגיות מתקדמות המתאימות לצבאות רבים ולגופי ביטחון, תוך ניתוחים עדכניים של זירות הקרב העתידיות. במערכות אלה פגזים מונחים ברמת דיוק גבוהה; טילים ורקטות שיכולים לשפר את עוצמת האש של צבאות; ואמצעי מיגון מודרניים לטנקים ונגמ"שים.