מדד נדל"ן כחול לבן רחוק רק 2.5% מהשיא; אפריקה מככבת

אפריקה זינקה ב-17.5% בשבוע החולף לאחר העלאת המלצה על ידי יובל בן זאב ל"תשואת יתר" במחיר יעד של 28 שקל למניה

בעוד הבורסה מתקרבת לשיא, כך גם מדד נדל"ן כחול-לבן - המדד אומנם השלים עלייה פחות ממחצית האחוז השבוע, אך בסיום השבוע הוא מביט אל השיא במרחק 2.5% בלבד ממנו. למדד נדל"ן 15 הבורסאי, על אף שטיפס השבוע פי 4 ויותר, הדרך ארוכה הרבה יותר, והוא רחוק מהשיא ב-63.6%.

חרף העלייה המתונה במדד כחול-לבן, בלטה בזינוק החד שלה מניית אפריקה ישראל שטיפסה ב-17.5% בשבוע שחלף, והייתה המשקולת המרכזית (וכמעט הבלעדית) שתרמה למדד את תשואתו. מאחורי הזינוק הזה ניצב יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות כלל פיננסים ברוקראז', שהעלה את ההמלצה ל"תשואת-יתר" ואת מחיר היעד ל-28 שקלים - שעודנו גבוה ב-16.3% משער הבסיס הבוקר. ועדיין, חשוב לזכור, המניה רחוקה ב-95.5% מהשיא, מה שמעלה ספקות אם ומתי תיגע בו שוב.

למרות ההייפ שנשמע מכל עבר, אם מכותרות החדשות הכלכליות, ממודעות הפרסומת או מתאורת המתחם ששטפה את הערבים התל-אביביים באור נגוהות, השקת פרויקט השוק הסיטונאי ("גינדי תל-אביב") לא היטיבה עם רבוע כחול נדל"ן, שמחזיקה לא פחות ממחצית הפרויקט ומממנת את רובו. המניה, סולידית ויציבה בדרך כלל אם לא למעלה מזה, נפלה ב-5.7%.

דווקא בלי הייפ, התחזקה השבוע דרבן שבשליטת אליעזר פישמן ב-4.7% נוספים שמביאים אותה לצמרת הטבלה, כמובילת התשואה מתחילת השנה עם עלייה מצטברת של 49.2%. המיזוג הצפוי עם כלכלית ירושלים עושה את שלו בהמתנה לתג המחיר שייגזר לחברה, ואת השאר משלימה הרכישות העצמיות של האג"ח שהנפיקה, שבוע לאחר שרכשה בניין משרדים במנהטן תמורת 44.5 מיליון דולר.

עסקת מיזוג שדווקא יותר צולעת, אם לשפוט את תגובת המשקיעים בבורסה, היא זו של בריטיש ישראל ומליסרון . שתי המניות ירדו השבוע בשיעור ניכר, כשתג המחיר למניית בריטיש בישראל הולך ומתרחק - ואתו גם מחירי היעד המתונים יותר שהעניקו לחברה האנליסטים.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".