המגזר המסוכן הבא

הסופרמרקטים חוגגים בבורסה, אבל לא רחוק היום שעטיני פרות המוזמנים האלה יתייבשו

מדינה קטנה אנחנו, אך עם תיאבון גדול. את התיאבון רואים מידי יום ושעה בעגלות שהולכות וגדלות ברשתות הסופרמרקט ובסניפים שצצים מדי חודש באזורי התעשייה והרכישה.

עבר רחוק

לפני עשור בדיוק היה ענף רשתות השיווק אחד הענפים הלוהטים בבורסה. קצב פתיחת הסניפים עלה בקצב מסחרר, השלישייה שופרסל-רבוע כחול-קלאבמרקט התחרתה על כל פיסת מטר פנויה, ופורמט הדיסקאונט נחשב ללהיט החדש. זה נגמר, כזכור, בבית המשפט ובסגירת עשרות סניפים של כל הרשתות.

ענף הקמעונאות בישראל עבר מאז שינויים לא מעטים: מודלים חדשים, מבוססי חנויות קטנות במרכזי הערים כמו AM:PM, רשתות מזון בריאות כמו עדן טבע מרקט, ומנגד - סניפי ענק המשתרעים על פני 10,000 מ"ר כמו אלה של חצי חינם ותתי-רשתות heavy דיסקאונט של הרשתות המובילות שופרסל דיל ומגה בול.

עוד דבר שקרה הוא התעשרויות בסדר גודל עצום. חלק מהיזמים קיבלו צ'ק נאה על מספר שנות עבודה (כמו מייסדי AM:PM ועדן טבע מרקט), בעוד לבעלי הסבלנות שבהם המהלך השתלם בגדול: רמי לוי הביא את הרשת בעלת 20 החנויות שבבעלותו לשווי המדהים: 1.3 מיליארד שקל.

הצלחות אלה הגבירו את התיאבון של הגורמים הפעילים בתחום. הרשתות הבינוניות מתכננות גידול אגרסיבי לשנים הבאות, בעוד שהרשתות הגדולות לא מתכוונות להישאר מאחור במערכה.

פתיחת סניף חדש יכולה לעלות מיליוני שקלים לסניף סטנדרטי - ואף עשרות מיליונים לסניפי ענק כמו זה שפתחה לאחרונה רשת חצי חינם בהוד-השרון, המשתרע על פני 13,500 מ"ר.

העובדה שיותר ויותר רשתות שיווק מגיעות בעיתוי זה לבורסה וחושפות את עסקיהן שהיו פרטיים כל השנים נובעת, בין היתר, מהעובדה שהבנקים לא מוכנים להשתתף בחגיגה הזו. השקעות של מאות מיליוני שקלים על-ידי ה"רשת הרביעית", בנוסף להשקעות-העתק של הרשתות הגדולות, שעבורן זו משימה קלה יותר, מפעילה את האזעקות.

ההתרחבות ההמונית

רשת שופרסל, המונה כיום 242 סניפים, חנכה 10 סניפים בשנה וחצי האחרונות והודיעה כי בכוונתה להרחיב את שטחי המסחר ב-100 אלף מ"ר ב-5 השנים הבאות, מתוכם 18,000 מ"ר רק במחצית השנייה של 2010. רבוע כחול לא נשארת הרבה מאחור - וכיום היא בעלת 207 סניפים, בעוד בתחילת 2009 היתה בעלת 194 סניפים, וזאת לאחר רכישת רשת עדן טבע מרקט.

לרשת רמי לוי יש 20 סניפים, לאחר שחנכה לאחרונה סניפים בעפולה ובגבעת-שמואל, ותוך פחות משנה וחצי היא צפויה לפתוח עוד 10 סניפים ולהגיע ל-30 חנויות במיקומים מרכזיים.

לרשת חצי חינם יש 7 סניפים בלבד. כל סניף שלה עצום בהיקפו, והיא מצליחה לשמור על מקום שלישי בשוק הרשתות.

המצטרפת הטרייה לשוק ההון - רשת מחסני כמעט חינם - מחזיקה ב-20 סניפים בגדלים שונים, והצהירה בסעיף האסטרטגיה בתשקיף כי בשנים 2010-2012 תגדל בעוד 11 סניפים.

רשת ויקטורי, הידועה במחיריה הנמוכים למרות היעדר המילה "חינם" בשמה, מתכננת גם היא, על-פי הפרסומים, להגיע לבורסה ולגדול מ-13 הסניפים שהיא מתפעלת כיום. בשנה החולפת היא פתחה 3 סניפים.

מי יפסיד ומי ירוויח

המרוויח הגדול מהתופעה הוא הצרכן. ריבוי אפשרויות הבחירה של חנויות סופרמרקט באזור המגורים מגביר את כוחנו כצרכנים ומוריד את השומנים העודפים במרווחי ה-EBITDA של החברות.

לחברות עצמן, ולנו כמשקיעים, התחרות הפרועה היא בשורה רעה. את הוצאות הפרסום בחגים של שתי הרשתות הגדולות בגין רכישת זמן פרסום בטלוויזיה נראה בדו"חות הקרובים. את ההשלכות הגדולות יותר של פגיעה ברווחיות הגולמית ושל הירידה בפידיון למ"ר נראה גם כן, במיוחד אם המגמה תימשך.

הרשתות הגדולות - שופרסל ורבוע כחול - ישרדו את התקופה הזו, ונראה כי כבר היום הן נערכות לכך. סביר כי לתקופת ביניים הצמיחה ושיפור הרווחיות יתעכבו ואף יילכו לאחור.

ולגבי רשתות השיווק הקטנות יותר? כאן נדרשת זהירות רבה ומעקב פיננסי מעמיק אחר המאזנים מדי רבעון, כי ספק מי מהן תשרוד את השנים הבאות.

  1. יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  2. האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  3. מייל: contact@avalue.co.il