האוצר בדרך להשלים מכירת מניות דיסקונט בשווי 800 מ' שקל

במשרד יוציאו למכירה בבת אחת, בשבועות הקרובים, את יתרת המניות שבידי המדינה, 11.7% ■ מתחילת השנה מכרה המדינה 13.3% מניות דיסקונט במיליארד שקל

במשרד האוצר מתכוונים לסיים את מכירת מניות דיסקונט בשבועות הקרובים, ולהוציא למכירה בבת אחת את יתרת המניות שבידי המדינה, 11.7%, ששוויין בשוק כ-800 מיליון שקל. את המהלך מוביל החשב הכללי באוצר, שוקי אורן. לאחר המכירה ייוותרו בידי המדינה מניות רק בבנק לאומי.

באוצר מעודדים מהצלחת המכירה הקודמת שבוצעה בסוף יולי, שבמסגרתה נמכרה לבנק השווייצרי UBS חבילה של 8.33% ממניות דיסקונט תמורת 553 מיליון שקל, ובמחיר ממוצע של 6.79 שקל למניה. במכירה זו, לראשונה ניצל הבנק הקונה את האופציה שהועמדה לו, ורכש עוד 3.33% מהמניות. לאור זאת החליטו באוצר שלא לפצל את המכירה הקרובה לשתי מנות, אלא לנסות ולמכור את כל המניות במהלך אחד. שער מניית דיסקונט עומד כיום על כ-7.2 שקל, הגבוה ב-5% מהמחיר במכירה הקודמת.

בזכות ההקלה

אלמנט נוסף המסייע לאוצר למכור במנה אחת את כל המניות היא ההקלה שנתן באחרונה בנק ישראל לגופים מוסדיים, בכך שאיפשר להם להחזיק עד שיעור של 10% ממניות בנק ללא היתר, במקום 5% כפי שהיה בעבר. זאת, בתנאי שהנוסטרו של אותו גוף וכספי העמיתים מחזיקים בנפרד עד 5%. הקלה זו תאפשר לגופים מוסדיים להגדיל את אחזקותיהם בדיסקונט, ותגדיל את הביקוש למניה.

במכירה של יולי התחייבה המדינה לא למכור מניות נוספות של דיסקונט במשך 90 יום, כך שלא ניתן להפיץ מניות נוספות לפני ראשית נובמבר. הפרוצדורה הצפויה למכירה תהיה כדלקמן: ביום שייקבע יערוך האוצר, אחרי סגירת המסחר, הליך תחרותי למכירת חבילת המניות, כאשר הפרמטר היחיד שיקבע מי הזוכה הוא המחיר. הגוף הזוכה, בדרך כלל בנק זר, ירכוש חלק מהמניות, כנראה 5%, ויקבל אופציה מדורגת במחיר ומוגבלת בזמן (Greenshoe Option) לרכישת יתרת המניות. הואיל והגוף הזוכה לא מחזיק את המניות אצלו, אלא מוכר אותם כמעט מיידית ללקוחותיו, לא נדרש היתר מבנק ישראל.

מתחילת השנה מכרה המדינה 13.3% מניות דיסקונט במיליארד שקל. אם ההפצה הנוכחית תצליח, יגיע היקף התקבולים של הממשלה לכ-1.8 מיליארד שקל. תמורת המכירות מיועדת לצמצום החוב הממשלתי, ולהפחתת יחס חוב/תוצר, כאשר המדינה תקטין את גיוסי האג"ח שלה בגובה הסכום שיתקבל.