הקרב על "הינשוף": המחוזי הוריד את רף האלכוהול המותר בנהיגה

ערעור המדינה התקבל: שופטי המחוזי קבעו כי ‎‎רף אכיפת האלכוהול בבדיקת ה"ינשוף" לנהגים יעמוד על 290 מ"ג - ולא על 400 מ"ג כפי שפסק בראשית השנה ביהמ"ש לתעבורה‏

בית המשפט המחוזי בירושלים מפסיק את חגיגות האלכוהול וקובע הבוקר (ה') כי רף האכיפה של מכשיר ה"ינשוף", המשמש את המשטרה לבדיקת רמת האלכוהול אצל נהגים באמצעות נשיפה, יעמוד על 290 מיקרו-גרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף - ולא 400 מיקרו-גרם כפי שקבע בית המשפט לתעבורה בירושלים בראשית השנה.

בכך קיבל בית המשפט את ערעור המדינה בנושא. "רף אכיפה שכזה... מסכל אכיפה ראויה של האיסור על נהיגה בשכרות, מן הרעות החולות והמסוכנות שבמקומותינו", פסק המחוזי.

השופטים נעם סולברג, ד"ר יגאל מרזל ודוד מינץ, ציינו כי "ה'ינשוף' אמנם לא נקלט בישראל בדרך המלך אלא בדרך חתחתים. תוך כדי הפעלה, 'על הדרך', נעשו תיקונים על מנת להכשירוֹ מבחינה מקצועית, מדעית ומשפטית" - אך עם זאת, הוסיפו כי "המכשיר אמין, חוקי וראוי לשמש לאכיפה בפלילים בתחום שאליו נועד".

‎‎שולי ביטחון

‏לפי בחוק, ריכוז של 240 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף - ריכוז הנמדד באמצעות מכשיר ה"ינשוף" - הוא רף השכרות בישראל. בעבר, מטעמים מעשיים, קבעה משטרת ישראל רף העמדה לדין של 255 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

בראשית השנה, במסגרת דיון באישומים שהוגשו נגד הנהגת עינת עוזרי שבדמה נמדדו 315 מק"ג אלכוהול, ביטל בית המשפט לתעבורה בירושלים את הרף המשטרתי. השופטים יוסף ריבלין, אברהם טננבוים ואביטל חן זיכו את עוזרי וקבעו כי סף האכיפה יוגבה, כך שרק תוצאה של 400 מק"ג ומעלה תאפשר העמדה לדין בגין נהיגה בשכרות.

‏נקבע אז כי הגם שלמכשיר ה"ינשוף" עומדת חזקה כי הוא אמין, הרי שבשל מספר עניינים מדעיים הקשורים באופן פעולתו ובאופן כיולו - בהם ספק לגבי מידת הדיוק של בלוני הכיול בהם עושה המשטרה שימוש, פערי מדידה בין גלאים פנימיים במכשיר עצמו וסטיות תקן הקיימים לכאורה בכל מדידה של חומרים כימיים - יש מקום לקחת "שולי ביטחון" רחבים במדידה, המבטאים את אי-הוודאות בבדיקות הנעשות.

‏שופטים התעבורה אף המליצו למשטרה לבצע שורה של שינויים בכל הנוגע לשימוש ב"ינשוף". בין היתר נקבע כי מכשירי ה"ינשוף" ייבדקו לפני כל יציאה לשטח, ואם יתברר בבדיקה כי המכשיר אינו תקין - יהיה על המשטרה לבטל את כל הדו"חות שנרשמו בהסתמך עליו; על המשטרה לנהל יומן של בדיקות המכשיר בתחנה; ובדיקות הכיול התקופתיות של ה"ינשוף" יבוצעו בתדירות של כל 6 חודשים לפחות.

‏‏‎‎מכשיר אמין

המדינה, באמצעות הפרקליטות הפלילית במחוז ירושלים, עירערה על פסק הדין בטענה כי "מקדמי הביטחון" שקבע בית המשפט לתעבורה מחמירים מדי, ואין להם הצדקה מדעית ועובדתית. הפרקליטות ציינה כי רף האכיפה הראוי צריך לעמוד על 290 מק"ג אלכוהול לליטר אוויר נשוף.

‏המחוזי קיבל את ערעור המדינה, וקבע כי לא היתה הצדקה לקבוע רף מחמיר של 400 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף, כדי למדוד מעבר לספק סביר את אמת-המידה של 240 מק"ג, הקבועה בדין.

‏השופטים ציינו עוד כי בית המשפט לתעבורה צדק כשקבע כי עומדת למכשיר ה"ינשוף" חזקה שהוא אמין, בין היתר נוכח הפעלתו במדינות רבות בעולם וקבלתו על-ידי בתי משפט בעולם. עוד צוין כי בשל אי-דיוק בלוני הכיול, יש מקום לשולי ביטחון המבטאים טעות אפשרית בבדיקה, וכי יש להעמיד שיעור זה על 7% מתוצאות הבדיקה.

‏בנוסף קבע המחוזי כי ראוי לפעול על-פי כל המלצות בית המשפט לתעבורה בעניין השימוש במכשיר ה"ינשוף". עם זאת, המחוזי ביטל את קביעות בית המשפט לתעבורה בנוגע לפערים בין הגלאים שבמכשיר וכן סטיות במדידה של חומרים כימיים, וציין כי לא היה בהם די כדי להצדיק הגדלת "שולי הביטחון" של השימוש במכשיר. באשר לזיכויה של הנאשמת, עוזרי, נקבע כי יש להחזיר את התיק לדיון מחדש בבית המשפט לתעבורה.

רוח גבית

‏עו"ד רונן יצחק, מפרקליטות מחוז ירושלים, שטיפל בתיק, מסר בתגובה: "פסק הדין משליך כעת על כ-10,000 תיקים שתלויים ועומדים והמתינו להכרעה בתיק הזה, בהם נמצאה אצל נהגים כמות אלכוהול בין 290 מק"ג ל-400 מק"ג לליטר אוויר נשוף. הרף שנקבע מאפשר את הגשת כתבי האישום בגין נהיגה בשכרות נגד הנהגים הללו, ובכולם, כך נראה כעת, ניתן יהיה להגיע להרשעה. פסק הדין נותן רוח גבית מאוד חזקה למאמצים במלחמה בתאונות הדרכים ומפחית את הסיכון לתאונות דרכים בצורה דרמטית". ‏‎‎‏

עמותת אור ירוק מסרה בתגובה כי היא "מברכת על החלטתו של בית המשפט המחוזי. בית המשפט קבע שוב באופן חד-משמעי כי מכשיר ה'ינשוף' הינו מכשיר אמין וכי לא היתה הצדקה לקביעת רף של 400 מק"ג. כתוצאה מפסק דין עוזרי זוכו בחצי השנה עשרות נהגים אשר נתפסו נוהגים תחת שכרות. העמותה קוראת לפרקליטות לערער על הזיכוים הללו ולמצות את הדין עם אותם נהגים עבריינים".