עוד סיבה לבועת הנדל"ן? "מחסור חמור בכוח-אדם מקצועי"

הקבלנים מתלוננים: "לא מסוגלים לעמוד בביקושים בשל מחסור בעובדים מקצועיים מחו"ל" ■ גורם בכיר: "על מנת לבנות כ-50,000 יח"ד יידרשו 15,000-20,000 עובדים זרים"

הקבלנים מתלוננים היום (א') על מחסור חמור בעובדים בענף הבנייה. אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כ"א זר לבניין שבאיגוד לשכות המסחר, אמר היום כי הקבלנים לא מסוגלים לעמוד בביקושים האדירים לדירות בשל המחסור בעובדים מקצועיים מחו"ל בענף הבנייה.

"היקף הביקושים המיידי לעובדים מקצועיים הרשום בתאגידי כח האדם הזר עומד על כ-10,000 עובדים מקצועיים כאשר בפועל נמצאים בארץ רק כ-6,000 עובדים מקצועיים זרים בתחום", כך אמר ניצן. עוד הסביר כי הסיבה לעליית המחירים הדרמטית בנדל"ן היא מחסור חמור בכח אדם מקצועי."המשק סובל ממחסור כרוני של 100,000 יחידות דיור וכל שנה המצוקה גודלת בלמעלה מ-12,000 יחידות דיור, הקיטון בהיצע גורר האמרת המחירים", כך הוסיף אלדד ניצן.

לדברי ניצן, הקבלנים מתחננים לקבל עובדים, לדבריו, מאחר והקבלנים מבינים שבתוך שנה תבוטל כליל האפשרות להביא ארצה עובדים מקצועיים מחו"ל, הקבלנים מזדרזים להתחיל בניה באתרים בהם קיבלו היתרי בניה. "מצב זה גורם לכך שבאתרים של 100-150 דירות עובדים בסה"כ 3-4 עובדים. ניצן התריע כי התחלות הבניה אמנם נרשמות בסטטיסטיקה, אבל דירות בפועל לא יהיו.

לדברי ניצן, על מנת לבנות בהקדם האפשרי כ-50,000 יח"ד כפי ששר האוצר רוצה, ידרשו בין 15,000-20,000 עובדים מקצועיים זרים. "אני לא רואה מאיפה ניתן להביא אותם ואני חושב שכצעד ראשון הכרחי יש לפתוח את השמיים ולעמוד במכסה שקבעה הממשלה של 8,000 עובדים".

עמדת הקבלנים היא חלק ממאבק מתמשך שלהם כנגד המלחמה שמנהל משרד האוצר בתופעת העובדים הזרים - זאת בשל הפגיעה הצפויה ברווחיהם לאור הצורך בשכירת שירותיהם של עובדים מקומיים אשר לרוב עלויות העסקתם גבוהה יותר.