האם פתיחת הרכבת הקלה בירושלים תידחה פעם נוספת?

ויכוח על עדיפות ברמזורים עלול להוביל לדחייה נוספת ■ זכיינית הרכבת, ויאוליה, שמתכננת למכור את חלקה לאגד, צפויה להתמודד עם עתירה של דן בנושא

מועד ההפעלה המסחרית הרכבת הקלה בירושלים עלול להידחות במספר חודשים נוספים עקב מחלוקת בשאלת מתן העדיפות לרכבת ברמזורים. לאחרונה התברר כי עדיין קיימת אי בהירות בשאלה מרכזית: האם הרכבת הקלה תזכה לעדיפות מלאה או חלקית ברמזורים על פני כלי הרכב הפרטיים.

מדובר בכ-100 צמתים מרומזרים שהרכבת אמורה לחלוף בהם לאורך תוואי הקו האדום, שאורכו 13.8 קילומטר. המומחה אבי אודווין אמור להציג בימים הקרובים לבוררים בועז אוקון ודב וייסגלס את מסקנותיו במחלוקת, כשלפי הערכות, אם יוחלט על מתן העדפה מלאה לרכבת, לא ניתן יהיה להשלים את תכנות מערכות הרמזורים לפני הקיץ הבא. בישיבה שהתקיימה ביום ד' שעבר העלה אודווין את האפשרות שהרצת מערכת הרמזורים תימשך במקביל להפעלת הרכבת, כך שלא יהיה צורך לדחות את מועד ההפעלה.

בתוך כך, מתכוונת חברת דן לעתור לבית המשפט נגד העסקה למכירת זכויות ההפעלה של הרכבת הקלה לאגד. בסוף השבוע פורסם כי קבוצת ויאוליה, האמורה להפעיל את הרכבת, סיכמה עם אגד על מכירת זכויות ההפעלה וכן 5% מהון המניות של סיטי-פס לאגד, תמורת 45 מיליון שקל.

ויאוליה חתמה על מכתב הכוונות עם אגד למרות שהיא חתומה כבר על מכתב קודם עם דן. הרקע למכירה הוא לחץ בינ"ל המופעל על ויאוליה לצאת מהפרויקט שחלקים ממנו נמצאים במזרח ירושלים. בויאוליה טענו בעבר כי הפסידו הסכמי זכיינות להפעלת רכבות בשטוקהולם ובבורדו בגלל מעורבותם בפרויקט בירושלים.

העסקה כפופה עדיין לאישורי רשות ההגבלים העסקיים והחשב הכללי. שותפותיה של ויאוליה מחזיקות בזכות סירוב ראשונה לחלקה בהון המניות. קבוצת סיטי-פס מוחזקת כיום על-ידי אשטרום (27.5%), אלסתום הצרפתית (20%), פולאר השקעות (17.5%) וקרן תשתיות ישראל (10%).