הממשלה לא רוצה לפוצץ את הבועה

שרינו ממשיכים להטיל מסים כדי לשכך את הגאות בנדל"ן ושוכחים את המס היעיל מכולם

מחירי הנדל"ן ממשיכים להאמיר, כך לפחות על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אמנם יש האטה במכירות אולם נראה כי העסקות שנסגרו ברבעון הקודם מעידות כי קונים התייאשו מההצהרות, החליטו לרדת מהגדר ולקנות בכל מחיר, ואת זה כמובן מנצלים המוכרים עד תום. אם התוצאה של מאמצי שר האוצר לטפל בבועה מסתכמים בכותרת "מחירי הדירות לא ירדו בשנתיים הקרובות", למה בדיוק אתם מצפים?

צודק שר האוצר הטוען שגם אם יזרזו את שחרור קרקעות המינהל יידרש עוד זמן רב עד שתהיה לכך השפעה מהותית על ההיצע. גם אם יצליחו לשחרר את צוואר הבקבוק השני- הועדות המקומיות והמחוזיות, יידרש עוד זמן עד שירגישו תוצאות בשטח. לעניין זה גם העלאת הריבית לא תשנה מאומה ולכן אם זה הצורך היחיד אותו היא באה לשרת בתקופה זו וכך זה נראה, היא אינה במקומה.

אם רוצים השפעה מיידית מדוע לא נוקטים בצעד כה פשוט, צודק ואפקטיבי - מס על דירות להשקעה? מדוע אפיק השקעה זה נהנה מפטור ממנו לא נהנים אפיקי השקעה אחרים במדינת ישראל?

לדעתי יש כאן מקרה קלאסי של הפעלת לחץ על ידי בעלי ההון על מערכת השלטון. על כן קשה לצפות שצעד כה פשוט, בין היחידים שיתרום באופן מיידי לרגיעה- יינקט. לי יש רושם ששר הביטחון אהוד ברק הוא למשל משקיע כזה, כך לפחות לפי הפרסומים בעיתונים שבהם נטען שהוא קנה שתי דירות בפרוייקט אסותא בעודו מחזיק בדירה נוספת במגדלי אקירוב. ולפני דעתי אדם שמחזיק ביותר מדירה אחת שבה הוא מתגורר עם משפחתו, הוא משקיע נדל"ן ויש למסות את השקעתו זו.

המס חייב לחול על מקומיים וזרים כאחד. ערים רבות גידלו באחרונה "שכונות רפאים" של תושבי חוץ. אם פעם זו הייתה רעה חולה שאפיינה את ירושלים, הנה גם נתניה ואשדוד נדבקו בתופעה. יהודים מכל העולם רוכשים דירות פטורות ממס, לא טורחים לאכלס אותן בשוכרים ומקטינים באופן משמעותי את ההיצע הקיים. זה חייב להיפסק, בין אם על ידי תמריץ חיובי להשכרתן ובין אם בתמריץ שלילי למי שאינו משכיר.

גם הרשויות יכולות לנקוט בצעדים שיביאו לשיפור מיידי במצב שוק השכירות השערורייתי. בתל אביב וגם בערים אחרות יש אלפי משרדים בדירות פרטיות. לפני מספר שנים ביקרתי בבית שבו גדלתי בלב תל אביב . מתוך 16 דירות בבניין 9 היו מאוכלסות במשרדים, זה לא זה תקין לחלוטין, אך הרשויות מעלימות עין. אם יאכפו את האיסור, יתפנו דירות אלה להשכרה והגידול המשמעותי בהיצע יוביל בהכרח לירידת שכר הדירה.

אי אפשר לכתוב על מס חיוני וצודק, מבלי להזכיר את כותרות סוף השבוע, אותן סיפקה רשות המיסים. לאחרונה התברר שהמדינה תהנה השנה מעודף הכנסות ממסים - 10 מיליארד שקל נכון לעכשיו.

סכום זה מתווסף ל-4.4 מיליארד עודף הגביה בשנת 2009. מדוע אם כן מעלים מסי מים, דלק, סיגריות ועוד? מדוע יוצרים אינפלציה שלא לצורך? מדוע תמיד מטילים מסים הפוגעים בשכבה רחבה של האוכלוסיה בעוד שמיעוט מסוים ממשיך ליהנות מפטורים לא מוצדקים?

מס על דירות להשקעה יפחית את הביקוש לדירות, יתרום להיצע, יחליש במידת מה את זרמי המט"ח הנכנסים לארץ, יהווה תחליף למסים אחרים הגורמים לעליית האינפלציה שתרד גם עקב הירידה בביקוש. הטלת המס תימנע גם מהלך נוסף של העלאת ריבית שיעיק על המשק.

די פשוט לא? ספרו זאת לשר האוצר ונראה את שר הביטחון וחבריו לממשלה ולכנסת מצביעים בעד החוק.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.