תערוכת מחווה לאמן אביגדור אריכא במוזיאון תל-אביב

בתערוכה מופיעים דיוקנאות של האמן במבט עצמי מפוכח

במוזיאון תל-אביב לאמנות מוצגת תערוכת מחווה לצייר אביגדור אריכא, שהלך לעולמו בקיץ האחרון. אריכא, מגדולי הציירים הישראלים, אהוב על רבים בזירת האמנות הישראלית, קבע את מושבו בפריז לפני שנים רבות, אך מעולם לא נפרד מה"ישראליות" שלו. אותה ישראליות ניבטת באווירת התמונות בתערוכה - בין אם זה דיוקן עצמי נונשלנטי, בתחתונים "ביום חם", ובין אם דיוקן מוקדם מ-1948, במדי חייל ובפרצוף מבוהל.


בפה פעור. אביגדור אריכא

אריכא, מספר מרדכי עומר, מנכ"ל מוזיאון תל-אביב ואוצר התערוכה, שהיה בין ידידיו הקרובים של אריכא, לחם במלחמת השחרור ונפצע בקרב. הוא איבד את הכרתו ונחשב למת עד שהתעורר ונלחם על חייו. חוויה זו נצרבה כטראומה בבשרו, ובאחד הדיוקנאות המאוחרים הוא מצייר את עצמו מגבו, כשבמרכז התמונה, במעומעם, ניתן להבחין בצלקות שהותירה הפציעה החמורה.

רבות מהעבודות בתערוכה הן דיוקנאות עצמיים, שמהם עולה לא אחת תחושה של ראיית האמן את עצמו ללא כחל ושרק, ללא משוא פנים, ואולי גם ללא רחמים.

"הפה הפעור", מבט התמיהה המעורבת בחשש ובצער קיומי, הפך לאחד מסימני ההיכר שלו. אריכא מצייר את עצמו כפי שלא היה מעז לצייר אדם אחר - כמשל הפוך על "תמונתו של דוריאן גריי", הוא אינו חושש מהגיל וממוראות הזיקנה, ואלה מוסיפים איכות ועומק ליצירותיו המרשימות בטכניקה ובצבע.

מוזיאון תל-אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27, שעות פתיחה ב', ד' 16.00-10.00, ג', ה' 22.00-10.00, ו' 14.00-10.00, ש' 16.00-10.00