לראשונה במדינת ישראל: כנס בינלאומי ל"אבטחת המולדת"

במסגרת הכנס צפויות עסקאות במיליוני דולרים ■ מנכ"ל מכון היצוא: "בכל הקשור ללוחמה בטרור ולאבטחה של אתרים רגישים המועדים לפיגועים, יש לנו הרבה מאוד מה להציע"

ניסיון משנות דור של לחימה בטרור ואלימות בשכונה המזרח התיכונית יתורגמו לכסף רב ויהיו מנוע צמיחה משמעותית של התעשיות הישראליות ברחבי העולם - זו תמצית החזון של מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, ולאורה יתקיים הכנס הבינלאומי הראשון להגנת המולדת בשבוע הבא בתל אביב.

חפץ מציג רשימה ארוכה של בכירים במערכות ביטחוניות מרחבי העולם, ובהם מפקדי משטרות, שרי ביטחון ומומחים לאבטחת נמלי תעופה, שכבר אישרו את בואם לכנס. "בכל הקשור ללוחמה בטרור ולאבטחה של אתרים רגישים המועדים לפיגועים, יש לנו הרבה מאוד מה להציע ואין סיבה שלא נמנף את זה", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

הכנס שיוזם מכון היצוא עתיד להימשך שלושה ימים והוא צפוי להתקיים אחת לשנתיים.

לאור גלי הטרור בעולם וההתרעות לפיגועי ענק באירופה, אומרים במכון היצוא, לישראל יש מה לתרום. "היתרון המובהק שלנו מגלם פוטנציאל עסקי מיידי של יותר מ-200 מיליון דולר, שאותו נמצה כבר בשנה הקרובה, נוסף על פעילות עסקית נרחבת שכבר נעשית", אומר חפץ.

עיקר הפוטנציאל לעסקאות בתחום זה נמצא בשווקים הצמאים לטכנולוגיות עלית בתחומי ההגנה המרחבית, והבולט שבהם הוא השוק הברזילאי, שכבר נערך לשני אירועי ספורט בסדר גודל עולמי בשנים הבאות: משחקי המונדיאל ב-2014 ואירוח האולימפיאדה ב-2016. ביקוש לניסיון הישראלי ניכר גם בהודו - שם עדיין מפיקים לקחים מפיגוע הדמים המשולב במומבאי, שהתרחש בשלהי 2008; בתאילנד, שהתמודדה בראשית השנה עם גל מהומות של "צבא החולצות האדומות"; במקסיקו, שרוצה להרחיב את מנגנוני השמירה והאכיפה נוכח הכאוס ברחבי המדינה. "השוק הזה עתיד להגיע בעשור הקרוב להיקף של 250 מיליארד דולר, ואני רוצה לראות בתוכו את ישראל", אומר חפץ.

בתחום היצוא הביטחוני, ישראל כבר נחשבת מעצמה: "דיפנס ניוז" דירג אותה לפני כשנה במקום השלישי בהיקף יצוא הנשק, אחרי ארה"ב ורוסיה. "בתחום היצוא הקשור לאבטחת המולדת, ישראל היא בין 10 המדינות המובילות בעולם, והיקף המכירות של התעשיות הביטחוניות בארץ נאמד בכ-1.5 מיליארד דולר לשנה. זה הרבה ואפשר הרבה יותר. אחת ממטרות הכינוס שהמכון יוזם, היא להגדיל ב-15%-20% את חלקה של ישראל בעוגת התקציבים של מדינות בתחום ביטחון הפנים", אומר חפץ.

הסבה לאזרחות

כ-40 חברות ישראליות העוסקות בפיתוח ובייצור של רכיבים המשיקים לתחומי ביטחון המולדת עתידות להשתתף בכנס. כדי להרחיב את השווקים שלהן, הסבו רבות מהחברות מערכות צבאיות מסווגות לשימושים אזרחיים, ובהן גם תע"א, שפועלת להתאמת אחד מכלי הדגל שלה, מל"ט מדגם הרון, למשימות של סיור ומעקב לאורך גבולות והגנה על מתקנים רגישים. לפני כשנה חתם מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, על הסכם בהיקף של 350 מיליון דולר על אספקת מל"טים מסוג זה לכוחות המשטרה הפדרלית של ברזיל.

גם הרכב הבלתי מאויש גרדיום, פרי פיתוח משותף של ג'יניוס, המשותפת לתע"א ואלביט, שנועד להקל על כוחות צה"ל במשימות הסיור השוטפות בגבול עזה, עבר כמה שינויים מבניים כדי שיוכל לספק שירותי הגנה בשדות תעופה סואנים. רכב כזה נמצא בפעילות ניסיונית בנתב"ג ומסוגל לכוון באופן מדויק מסוקי קרב לאזורי התרחשות שונים.

"הידע, הטכנולוגיה והחדשנות כאן ואפשר לעשות מכל אלה רווח עסקי נאה ומבורך, כי בכל האמצעים האלה יש כדי להביא למניעה של אירועי טרור עקובים מדם", אומר חפץ.