"השקעה במכשור הרפואי מסוכנת - התמורה מהאקזיט קטנה"

ההשקעות יורדות, הרגולציה קשה והתקציב של הלקוחות קטן - איך ניתן להמשיך כך את החדשנות בתחום המכשור הרפואי? לארנסט אנד יאנג יש תשובות, לא בטוח שהן מעודדות

תחום המכשור הרפואי נמצא על פרשת דרכים. כל מה שהפך אותו לאטרקטיבי בעבר, הולך ונעלם. כך עולה מ- Pulse of the Industry, הדו"ח השנתי של ארנסט אנד יאנג על תעשיית המכשור הרפואי. התחום הרפואי הוא אחד מהחזקים בביומדהישראלי, ובינתיים הוא נהנה מצמיחה. הדו"ח יוצג בכנס ג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס", שייערך ב-26 באוקטובר בת"א.

לפי הדו"ח, המגמות העיקריות שעלולות לשנות את התעשייה באופן משמעותי הן: מחסור בהון סיכון; הקשחת תהליכי הרגולציה המובילה לעליה בהשקעה הדרושה להביא מוצר לשוק ורפורמת הבריאות, המטילה על בתי החולים והמוסדות הרפואיים לחסוך בעלויות בכל מחיר.

"אנחנו עדים להתפתחותה של כלכלת בריאות מכוונת תוצאות", אומר פטריק פלוצ'ל, האחראי על תחום מדעי החיים בארנסט אנד יאנג אירופה. לדבריו "ייתכן כי בעתיד הלא רחוק, חברות בתחום הבריאות לא יתוגמלו עוד לפי מספר המכשירים אותם ימכרו, אלא לפי השינוי שיצליחו לעשות בחיים של מטופלים ובכסף שיחסכו למערכת".

קרנות ההון סיכון נפגעו קשות מן המשבר הכלכלי, ויש להן פחות כסף להציע. לעומת זאת, הזמן של חברות מכשור רפואי עד האקזיט רק מתארך ולכן, הקרנות משקיעות בעיקר בחברות בשלות. נראה, כי לא תהיה ברירה: מספר החברות יפחת, אם באמצעות מיזוגים בין חברות, ואם על-ידי סגירתן. הייתכן מימון ממקורות אחרים? "יש קצת הלוואות דרך הבורסה", אומר פלוצ'ל, "אבל בעיקר לחברה עם מוצרים בשוק".

בנוסף למשבר, אשמה בכך החמרת הרגולציה, ובעיקר מסלול 510k של ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, שעד היום ניתן היה להגיע דרכו לשוק מהר יחסית, בעלות של 10 מיליון דולר או פחות.

אפשרות מטרידה היא כי ה-FDA יוכל לבקש הסרה מן המדפים של מכשור ותיק עם הגעתו לשוק של דור חדש של אותו מכשיר, אפילו אם אין תלונות על הקיים. לכאורה, זהו עידוד חדשנות - ה-FDA דואג לשוק חדש לכל מוצר. אולם בפועל, המשלמים - חברות הביטוח ובתי החולים - עשויים ללחוץ על החברות כלל לא להוציא דור חדש של המוצר, כדי לא ליצור מהפכות.

בגלל אי הוודאות הכללית, גם חברות המכשור הרפואי הגדולות, המועמדות הטבעיות לרכוש סטארט-אפים, מחכות למכירות של עשרות מיליוני דולרים טרם הצעת עסקה. לשם כך, חברות הסטארט-אפ מקימות בהשקעה גבוהה מערכי שיווק שאין בהם צורך עם המיזוג - בזבוז כספים מיותר ברמת התעשייה.

בדו"ח מצוין כי חברות מכשור רפואי גדולות וממוקדות יחסית, כמו בוסטון סיינטיפיק (בתחום האנדוסקופיה והלב) או סטרייקר (באורתופדיה), עשויות לשאוף להתרחב לתחומים נוספים כדי להראות שוב צמיחה כבעבר, ולשם כך עשויות לבצע רכישות בתחומים מגוונים.

"החדשנות הצנועה תיעלם"

פלוצ'ל מוסיף, כי בשל הדרישה להתייעלות במתן טיפול רפואי, צפויה מגמה של שילוב טכנולוגיות מידע עם המכשור הרפואי. "חברות המכשור צריכות למצוא שותפים לא קונבנציונליים", כמו למשל גוגל ומיקרוסופט שנכנסו לאחרונה לתחום הבריאות. פלוצ'ל טוען כי כאן ההזדמנות הישראלית. "אין הרבה מדינות מלבד ישראל וארה"ב שיש להן את שני התחומים בצורה חזקה".

מה הלאה? "לא ברור איך תתמודד התעשייה עם הפער בין הסיכון ההולך וגובר לתמורה ההולכת ופוחתת מהאקזיטים", נכתב בדו"ח. "ייתכן שנראה מיקוד של השקעות ההון סיכון רק בחברות חדשניות מאוד, להן פרופיל סיכוי/סיכון גבוה, והחדשנות הצנועה יותר תיעלם".

כדי למנוע זאת, החברות יכולות לפעול באופן פרו-אקטיבי כדי להדגים למערכת הבריאות את החיסכון בכסף שיביא המוצר שלהן. כמו-כן, יש מקום לחוזי שת"פ עם תגמול בטווח הארוך מול ענקיות המכשור הרפואי, כמו שמקובל היום בעולם הפארמה. "העיקר הוא לנהל תוך הסתכלות על השורה התחתונה, כלומר פשוט לעשות את אותו הדבר בפחות כסף", אומר פלוצ'ל.

ובישראל? שנת שיא עם מיזוגים, רכישות והנפקות

יורם וילמובסקי, האחראי על תחום מדעי החיים בארנסט אנד יאנג ישראל, טוען כי 2010 הייתה דווקא מוצלחת לתעשייה.

במחצית הראשונה של 2010, השקעות קרנות ההון סיכון הסתכמו ב-222 מליון דולר שפוזרו בין 20 חברות, לעומת 63 מיליון דולר ב-11 חברות בתקופה המקבילה.

בשנת 2008 הושקעו בתעשייה כ-374 מיליון דולר, ב-2005 הושקעו 379 מיליון דולר, ובשנת 2000 כ-435 מיליון דולר. סכום ההשקעה הממוצעת לחברה הגיע במחצית הראשונה לשיא של כל הזמנים - 11.1 מליון דולר. 72% מההשקעות השנה, בהיקף של 160 מיליון דולר, היו במכשור רפואי והיתר בביוטק ובפארמה - יחס גבוה לעומת העבר. וילמובסקי מציין כי בתרופות משבר, המכשור הרפואי מקבל נתח גדול יותר מן ההשקעות. 44 מיליון דולר נוספים גויסו בבורסה על-ידי ארבע חברות. חמש חברות נוספות גייסו 15 מיליון דולר בהנפקות חוזרות. עם זאת, מאז השקת מדד הביומד במארס 2010, הוא ירד ב-21%.

ב-2010 נמכרו ארבע חברות בסכום כולל של 180 מיליון דולר, כשעל רוב הסכום אחראית מדינגו, שנמכרה ב-160 מיליון דולר.

22
 22