יחימוביץ': "דנקנר חסלן מקומות עבודה"; IDB: "פופוליסטית"

(עדכון) - עמי אראל בוועדת הכספים: "פרישת העובדים תתבצע על פני שנים והעובדים יקבלו פיצויים משמעותיים"

הסאגה סביב מכתשים אגן ומכירתה האפשרית לכמצ'יינה הסינית, מגיעה היום (ב') לוועדת הכספים של הכנסת. זאת, כזכור, לאחר שבעל השליטה נוחי דנקנר החליט להשהות את המו"מ עם הסינים בשבוע כדי לקדם מו"מ מול העובדים, שמאיימים בשביתה נוכח החשש מגל פיטורים בחברה. מכתשים מעסיקה כ-1,800 עובדים.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני פתח את הדיון באזהרה שמא הפגיעה הקשה בענף הטקסטיל בישראל (עקב הייבוא מסין והעברת הייצור לסין) לא תחזור על עצמה: צריכים לקיים דיון לא רק על מכתשים אגן; כל המחשבה זה לעשות כסף - תעסוקה וצמיחה הפכו לנושא שולי. אותו דבר היה עם הטקסטיל ויישובים שלמים התמוטטו - העיקר שיהיה למפעל יותר רווחים. הדיון הוא לא רק על מכתשים אלא על הכול; זה עניין עקרוני ואולי נצטרך להגיע חקיקה. אסור לשכוח שהמדינה נותנת כאן תמריצים ומענקים ומדובר במפעל שמשתמש במשאבי המדינה".

"כנציגו של נוחי דנקנר אני מצהיר שאין שום סכנת סגירה של מכתשים אגן", אמר עמי אראל, יו"ר כור , בעלת השליטה במכתשים. "אנו מתכוונים להמשיך את פעילות המפעלים אם תהיה מכירה וגם אם לא תהיה. הרוב המכריע של העובדים ימשיך לעבוד במפעלים. אין סגירת מפעלים - לא כעת ולא אחרי העסקה. אין מכירה של אוצרות טבע ישראליים".

כאמור, ביום ג' האחרון הודיעו נציגי הנהלת החברה ועובדיה כי הנהלת החברה תקפיא את המו"מ מול הסינים למשך שבוע, ובתמורה ועד העובדים יקפיא את הקמפיין האישי והאגרסיבי שתוכנן כנגד היו"ר והבעלים של קבוצת IDB, נוחי דנקנר.

ב-11 באוקטובר דיווחה כור, המחזיקה במכתשים, על הסכם מתגבש מול הסינים למכור את החברה ב-21.7 שקל למניה. ביום ההודעה, זינקה מניית מכתשים אגן בכ-27% וצמצמה בכמחצית את הפרמיה על מחיר השוק לפני ההודעה.

"מכתשים חייבת התייעלות"

"מצאנו ידידות ואהבה לישראל", אמר אראל על כמצ'יינה בדיון היום. "הנושא הראשון שבכירי החברה העלו היה נושא העובדים. אנו נמשיך להיות פעילים בחברה וגם בדירקטוריון. אנו נמשיך להחזיק ב-30%".

בהמשך ציין אראל כי גל פיטורים במכתשים יתקיים בין אם תיסגר העסקה עם הסינים ובין אם לא: "מכתשים חייבת בתהליך התייעלות דחוף אם תהיה עסקה וגם אם לא. זה לא משנה אם תהיה עסקה או לא. החברה חייבת לעבור את ההתייעלות, והתחלנו את התהליך לפני ההצעה של כמצ'יינה. החברה כבר פרסמה אזהרת רווח - זה חלק מהבעיות שאנו מתמודדים עימן. נעשה כל מאמץ להחזיר את החברה לפסי רווחיות וצמיחה. התהליך הזה קשה גם לנו.

"לסיכום, מכתשים תמשיך לייצר בישראל, הרוב המכריע ימשיך להיות מועסק. הפרישה של חלק מהעובדים תתבצע על פני שנים והעובדים יקבלו פיצויים משמעותיים הרבה מעבר לכל חוק בהסכם עבודה. אני בטוח שכאשר הכל יסתיים - ככה זה יתבהר".

יו''ר ועד עובדי מכתשים אגן, יהודה דדון, נשא גם הוא דברים בדיון ואמר: "תרמנו הרבה; פיתוח, צמיחה, קליטת עלייה... האם כדאי לזרוק הכול? האם איבדנו את השפיות? להעביר פטנטים לסינים? יש לעצור את זה מיד ולבצע בדק בית. דיני נפשות עולים על דיני ממונות. התייעלות מקובלת, ואנו צועקים ומבקשים אותה".

דדון שיגר גם רמז ברור לדנקנר ואמר: "אני יודע שהבוס הגדול שלי עושה בשבילי המון אבל אי אפשר להשיג התחייבות מהבוס כאשר הוא נשאר ב-30%, כאשר הסינים יותר טובים ממני ואין לבוס שלי עוד שליטה והחברה נמחקת מהבורסה. איך אני יכול להתחייב לשנים הבאות? אני לא יכול להתחייב. כשמקיימים הידברות חייבים להגיע עם ידיים נקיות".

ברוש: "הבעיה תיפתר"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס גם הוא למשבר: "אני אומר לכם שהבעיה במכתשים אגן תיפתר; הבעיה היא לא מכתשים אגן אלא התחרותיות של התעשייה הישראלית. ראוי להתייחס לאראל, אחרת נביא כל יום מפעל אחר. כאשר אתם שומעים את הוועד, אנו מדברים כאן של עתידם של העובדים - ולא על הרווחים של נוחי דנקנר".

ברוש הוסיף ואמר: "כולם מדברים על ריכוזיות, ואני יודע שאני דביל שאני מעלה את הנושא כאן, אבל צריכים להתייעל וצריכים למכור. אז מי יקנה? אם זה בעל הון בארץ - אז מדברים על המשפחות ועל הריכוזיות, ואם זה מפעל בחו''ל אז מתחילים להגיד 'יש סכנה' ו'אין להם רחמים ולא יסתפקו ברווחים'.

ברוש קרא לנוכחים 'להיות ישרים עם עצמם', כהגדרתו, ואמר: "בואו נפתור את הבעיה מהשורש - או שנמשיך עם דיונים כאן על כל מפעל ומפעל".

יחימוביץ': "אתם רוצים להתעשר על חשבון העובדים"

ח''כ שלי יחימוביץ' הגיבה לדברי ברוש, ואמרה: "אני מאוד מעריכה אותך שרגא, אבל מאוד מתנגדת לדברים שאמרת כאן. אנו לא בדיון כללי על התעשיה הישראלית - וזה אינטרס של הבעלים המכובדים להפוך את הדיון הזה לדיון כללי וזה ממש לא, אנחנו מדברים על מכתשים אגן ועל האקזיט שלה בניסיון להפוך מפעל יצרני לעסקה פיננסית. הריבון והמחוקק חייב להתערב - כולנו יודעים שמכתשים לא הצליחה בגלל אוצרות הטבע של ישראל - אלא בזכות העובדים. מי שכשל זו ההנהלה".

לדברי יחימוביץ', "ההנהלה היתה צריכים להפוך את המפעל לחברה מצליחה - זה היה מפעל פאר שמשגשג וההנהלה הייתה צריכה להוביל אותו לצמיחה. המפעל לא מרוויח מספיק, אבל גם לא מפסיד. ההנהלה מדברת על מקסום רווחים ועל הרגישות של הסינים - הסינים באים כדי לעשות רווח ולא מטעמי אמפתיה - והם אכן ירויחו עוד כאשר יפריטו את כולם, יביאו סינים והנגב לא יתפתח. אז תפסיקו עם הסיפורים - אנו לא נולדנו אתמול".

"בסוף היום, זה יהיה מפעל סיני לכל דבר. נוחי דנקנר מצייר את עצמו כמנהיג, כמוביל ומשקיע. אז בטוח שכל ראשי הערים משבחים אותו - הוא פשוט תורם להם. ה-100 מיליון שהוא תורם זה כסף לפיסטוקים לעומת החורבן שאתם תביאו על הנגב כאשר תסגרו את מכשתים ואת הנגב. כל תרומה של דנקנר מלווה ביח"צנות שעולה יותר כסף מהתרומה עצמה. הוא חסלן מקומות עבודה ולא יצרן מקומות. יש כאן פתיחת דלתות וסכנה אמיתית להשתלטות דומה - הסינים יבינו שאין כאן רגולציה והגנה ויגיעו בהמוניהם. אני מצפה מנוחי דנקנר להפגין אחריות לאומית ולא לעשות אקזיט פיננסי. אתם רוצים אקזיט פיננסי כדי להתעשר על חשבון העובדים", אמרה.

דובר קבוצת IDB מסר בתגובה לדבריה של יחימוביץ': "ח"כ שלי יחימוביץ' נוהגת כרגיל בהתלהמות פופוליסטית מתוך חוסר הבנה ואינה מדברת לעניין. מאז מלחמת לבנון השנייה, סייעה קבוצת IDB ליישובי הפריפריה בגליל ובנגב בסך של כמעט 400 מיליון שקל, באיכפתיות ומתוך מעורבות אישית עמוקה בכל מקום ומקום".