לסולאראדג' העתיד ברור כשמש: מכירות של 200 מיליון דולר ב-2012

גיא סלע, מייסד החברה שמפתחת מערכות לניצול מרבי של קולטים סולאריים, טוען שרק בשנתיים האחרונות התחום החל להבשיל ■ ובכל זאת, הוא מאמין שהחברה תוכל לקחת נתח נאה משוק האנרגיה הפוטו-וולטאית

והרי התחזית, מפי גיא סלע, המייסד והמנכ"ל של אחת ההבטחות הגדולות בתחום הקלינטק בישראל, SolarEdge: טכנולוגיות חדשות שיבשילו בשנתיים הקרובות יאפשרו מתן מענה אמין ויעיל לביקוש המתעורר בשוקי העולם. מכירות החברה שייסד יאמירו בתוך כשנתיים במאות אחוזים וב-2012 יסתכמו ב-200 מיליון דולר; שווקים חדשים בדרום אמריקה, בסין ובהודו יאפשרו לאנשיו את ההזדמנות לממש את היעד השאפתני.

חף מגינונים, לרגליו סנדלים ולגופו טי-שירט שחורה ומכנס ברמודה דהוי, מבטו של סלע מתמקד במפת העולם הפרוסה במשרדו והוא רואה את הפוטנציאל: מרחבי תבל מתחלקים בה לצבעי חום, צהוב, ירוק וכחול - גוונים שמספרים על עוצמת קרני השמש ועל הפוטנציאל להפיק מהן אנרגיה ירוקה וזולה.

במפה של סלע, ישראל צבועה בצבע חום, מה שאומר שהמצב כאן נהדר אך השוק קטן. באותו צבע מכוסה גם יבשת אפריקה, שכן ברוב מדינותיה הבטן מקרקרת מרעב והדבר מקשה על מכירת טכנולוגיה-עילית. בדמיונו, סלע כבר רואה אלפי דונמים של שדות סולאריים בברזיל, בהודו ובסין.

את הדלק שמניע את החלומות כבר יש. לפני מספר שבועות סלע וחבריו לניהול החברה, שמושבה במתחם אמדוקס שבהוד השרון, גייסו 25 מיליון דולר להרחבת הפעילות. "שוק האנרגיה הפוטו-וולטאית הגלובלי יסתכם בסוף 2010 ב-70 מיליארד דולר ובשנים הקרובות הסכומים יוסיפו לקפוץ", הוא אומר. מדבריו ניכר שה"פיק" הגדול יבוא ב-2013, אז המחיר של אנרגיה סולארית ידמה לזה של אנרגיה פחמית.

לפוטנציאל הסולארי לקח זמן

סולאראדג' נוסדה ב-2006 על-ידי סלע וארבעה מחבריו לשירות הצבאי ביחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין בצה"ל: ליאור הנדלסמן, מאיר אדסט, עמיר פישלוב ויואב גלין. חבורה מגובשת וחייכנית, שמובילה את הפיתוח ואת הייצור של מערכות מתקדמות, שבכוחן להביא לניצול מרבי של קולטים סולאריים באמצעות אופטימיזציה נפרדת לכל אחד מן הקולטים.

זאת, תוך שילוב של קופסאות בקרה המאפשרות לקבל בכל זמן נתון נתונים מדויקים על היקף ייצור החשמל של כל קולט. האלקטרוניקה מאפשרת ניצול טוב יותר של האנרגיה שניתן להפיק מהשמש.

אין זמן להתמכר למספרים בטבלאות האקסל

לחברה הצעירה מהוד השרון אין זמן להתמכר למספרים בטבלאות האקסל, והיא פועלת להתרחבות. בקרוב היקף הייצור שלה במפעל שבמגדל העמק יוכפל וכך גם מספר עובדי הייצור המועסקים שם, 180 כיום.

"הטכנולוגיה מתפתחת לאט, וחברות הסטארט-אפ שהיום מוצלחות בתחומים האלה נוסדו כבר בשנות ה-80. רק בשנתיים האחרונות דברים התחילו להבשיל", אומר סלע.

"גם אנחנו בחנו רעיונות שונים בעת ההקמה והגענו לתחום האנרגיה הסולארית. הבנתי ששם צריך לשים את הדגש, למרות שבאותו זמן לא הבינו בארץ את הפוטנציאל האדיר של התחום".