האוצר מחפש חברת ייעוץ שתייעל את מערכת בתי המשפט

במשרד האוצר מצפים כי אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי המובילות, דוגמת מקנזי או טאסק, ייגשו למכרז ■ החברה הזוכה תועסק במשך שנתיים עד 5 שנים

במשרד האוצר מצפים כי אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי המובילות, דוגמת מקנזי או טאסק, ייגשו למכרז שפרסמו אגף התקציבים באוצר והנהלת בתי המשפט, שמטרתו הכנת תוכנית אסטרטגית לקידום ושיפור מערכת בתי המשפט.

המכרז, שפורסם לפני כשבועיים, ייסגר באמצע חודש דצמבר. בפברואר 2011 תיבחר החברה הזוכה, ולפני תנאי המכרז היא תועסק במשך שנתיים עד 5 שנים.

באוצר מסבירים את הצורך במכרז בהיקף כזה בכך שבשנים האחרונות חל גידול בהיקף הפעילות של בית המשפט, אשר תרם לגידול בעומס על המערכת ופעילות בתי המשפט.

על אף ניסיונות התייעלות ושינויים נקודתיים שנעשו לאורך השנים, הניסיון להפחית באופן משמעותי את העומס על המערכת, לשפר את השירות לאזרח ולהביא לייעול הפעילות הכלכלית במשק - לא הצליח.

דרוש קונספט לעבודה

בהצעת התקציב שהוכנה במשרד האוצר לשנים 2011-2012 הוכנסו מספר סעיפים המדברים על התייעלות בבתי המשפט. בין היתר הוקם צוות לבחינת הנושא, שבראשו עומד מנהל בתי המשפט, משה גל, וכולל גם את סגן הממונה על התקציבים באוצר.

למכרז שפורסם יהיו 3 שלבים: בשלב הראשון תתבקש חברת הייעוץ לבצע מחקר משווה בינלאומי לבחינת תהליכי עבודה ובירור של תיקי משפט במערכות שונות, לרבות בשיטות משפט השונות באופן מהותי מזו הישראלית, למשל במדינות אירופה.

הבחינה הבינלאומית תתמקד ב-10 מדינות מערביות לפחות, ותבחן את מבנה מערכת בתי המשפט באותה מדינה, תנתח את מנגנוני השפיטה ואת מדדי הבקרה לאפקטיביות, וכן תמפה את המדינות על -י מדדי היעילות והצלחתה של רפורמה במערכת המשפטית.

בשלב השני תתבקש חברת הייעוץ להגדיר קונספט עבודה עבור מערכת המשפט, ולבצע בחינה מעמיקה של הפרמטרים השונים של עבודת המערכת בישראל. זאת הן באמצעות בחינה סטטיסטית, הן באמצעות ראיונות עם שופטים ועובדים נוספים במערכת, והן באמצעות סקרי דעת קהל של לקוחות מערכת המשפט, לרבות עורכי דין.

הכוונה היא לבחון את כל ההיבטים האפשריים, למעט התערבות בשיקול-דעת שיפוטי - עניין שעליו עמדה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש.

חברת הייעוץ תתבקש, למשל, לבנות אלגוריתם של חיי תיק במערכת בתי המשפט ולבחון את סדרי הדין השונים הנוהגים בתחום האזרחי, ולדרג אותם במדרג של יעילות - סדר דין מקוצר, סדר דין מהיר, תביעות קטנות ועוד, במטרה לבחון שינויי חקיקה.

באוצר מגדירים את המצב כך: אם יש לנו היום שקל נוסף להשקיע במערכת המשפט, אין לנו כל מושג היכן להשקיע אותו באופן היעיל ביותר, כדי לשפר את השירות לאזרח ולייעל את הפעילות הכלכלית.

אופציה למכרז נוסף

השלב השלישי הוא שלב היישום וההטמעה של תורת הניהול החדשה, ואולם באוצר השאירו פתח לעריכת מכרז נפרד לשלב זה. באוצר ובהנהלת בתי המשפט בנו את המכרז במיוחד כך שיהיה מותאם לחברות ייעוץ אסטרטגי גדולות ומובילות, מתוך כוונה לשכור את שירותיה של חברה מובילה אף במבט בינלאומי.

כך, למשל, אחד מתנאי הסף במכרז הוא שהחברה הניגשת ביצעה תהליך התייעלות משמעותי בארגון או בחברה המונה לפחות 500 עובדים, ושמחזור ההכנסות שלה עומד על 300 מיליון שקל לשנה לפחות.

הנהלת בתי המשפט הודיעה כי "סיוע על-ידי חברה בעלת ניסיון בינלאומי, המתמחה בשירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי, יאפשר ביצוע ניתוח קפדני ומעמיק של מערכת בתי המשפט על כל רבדיה, בשים לב לאמות המידה המקובלות בעולם".

על יסוד ההמלצות יתבצע תכנון אסטרטגי ארוך טווח שתכליתו מתן שירותי שפיטה טובים יותר לציבור. "מדובר בצעד חסר תקדים עבור מערכת בתי המשפט", מסכם מנהל בתי המשפט, משה גל.

שלבי המכרז

* שלב א' - ביצוע מחקר משווה בינלאומי

* שלב ב' - הגדרת קונספט עבודה למערכת המשפט

* שלב ג' - יישום והטמעה של תורת הניהול החדשה