התמ"ג בארה"ב צמח ב-2%; אכזבה ממדד אמון הצרכנים

(עדכון) - אנליסטים צפו לצמיחה של 2.1% ■ הצריכה הפרטית עלתה ב-2.6% לרמה הגבוהה מאז 2006 ■ שיקגו PMI הפתיע לטובה, אמון הצרכנים של אונ' מישיגן איכזב

כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט פורסמה בארה"ב הקריאה הראשונה של התמ"ג לכלכלה האמריקנית שהצביעה על צמיחה של 2% ברבעון השלישי, לאחר עלייה של 1.7% ברבעון השני של 2010. אנליסטים בוול סטריט צפו לצמיחה של 2.1% ברבעון השלישי במונחים שנתיים. נתוני התמ"ג משפיעים על כיוון המסחר וכן על סנטימנט המשקיעים בתקופה הקרובה כאינדיקטור למצבה של ההתאוששות ברת-הקיימא בשוק האמריקני.

כפי שפירסם משרד המסחר האמריקני, הצמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי באה הודות לעלייה ניכרת בצריכה הפרטית בארה"ב שמהווה כ-70% מהתמ"ג, וכן מעלייה במלאים - שהצביעו על התאוששות מסוימת של הסקטור העסקי בארה"ב. הצריכה הפרטית עלתה ברבעון השלישי ב-2.6% במונחים שנתיים לרמתה הגבוהה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2006. מנגד, מה שמשך את התמ"ג בכיוון השני היה שוק הדיור החבוט שחזר ברבעון השלישי להעיב על הצמיחה הכלכלית.

אנליסטים רבים בוול סטריט מציינים כי הצמיחה "תקועה" על 2% ולא ממריאה מעבר לזה וזה לא מאותת טובות למצבה של הכלכלה. לדבריהם, הכלכלה והצמיחה חשופות לפגיעה שתוריד איתה גם את השווקים, וזאת על רקע שוק העבודה שלא מצליח להתאושש ושיעור האבטלה שעדיין גבוה (9.6%).

באותה שעה פורסם גם נתון עלות התעסוקה, שעלה ב-0.4% ברבעון השלישי. עלות השכר עלתה ברבעון ב-1.5%, עלות תשלומי הפיצויים עלתה ב-1.9% ועלות ההטבות והבונוסים עלתה ב-2.7%.

אמון הצרכנים נפל באוקטובר

לאחר פתיחת המסחר פורסמו עוד שני נתונים - האחד עלה על הציפיות והשני איכזב. מדובר על מדד מנהלי הרכש של אזור שיקגו (PMI), ואמון הצרכנים שנמדד ע"י אוניברסיטת מישיגן. השיקגו PMI עלה בחודש אוקטובר לרמה של 60.6 נקודות, לעומת התחזיות המוקדמות בשוק לירידה ל-57.5 נקודות מ-60.4 נקודות בחודש ספטמבר.

לעומתו, אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד בחודש אוקטובר ל-67.7 נקודות, מרמה של 68.2 נקודות בחודש הקודם. הצפי בשוק היה לעלייה לרמה של 68.5 נקודות. לשם השוואה, המדד עמד על 88 נקודות בממוצע לפני המשבר האחרון.

לא מסתמנת תפנית חיובית של ממש

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות, אמר בתגובה לנתונים, כי "על אף נתוני הצריכה הפרטית, התמונה הכוללת היא שהגידול בתוצר אינו מהיר דיו כדי לתמוך בשוק העבודה ולפי שעה לא מסתמנת תפנית חיובית של ממש. הגידול בצריכה הפרטית לא יחזור על עצמו ברבעונים הבאים, לכן חשוב שהייצוא נטו וההשקעה בענפי המשק ובבנייה למגורים יתאוששו ויגבו האטה אפשרית בצריכה פרטית בהמשך".

להערכתו, "במחצית השנה הקרובה ימשיך התוצר האמריקני לגדול באיטיות ואפשר אף ששלב העליות הנוכחי מיצה עצמו וכלכלת המדינה תדרוך במקום תקופה ארוכה. כתוצאה מכך, האבטלה בארצות הברית תמשיך להיות גבוהה ואפשר ששיעור הבלתי מועסקים יהיה דו ספרתי".

לגבי אמון הצרכנים, מנחם מציין כי "זה 4 חודשים אין שינוי והמדד ממשיך להצביע על רמה שגבוהה אך מעט מהשפל של כל הזמנים. מתחילת השנה הולך הביטחון הצרכני ופוחת והחידוש הוא בכך שהצרכנים לא סברו אף פעם שהיציאה מהמשבר תהיה מהירה מספיק כדי לשפר את הכנסתם ותעסוקתם, אך לפחות קיוו שהרע מכול מאחוריהם - וכעת אינם בטוחים בכך. במבט לטווח הארוך, הסנטימנט הנוכחי הוא השלילי ביותר מאז השפל בשלהי 2008 וראשית 2009".

"אשר לסביבת המחירים", אומר מנחם, "מדד המחירים של התוצר עלה ברבעון השלישי ב-2.3%. ההערכות המוקדמות הסתכמו בעלייה של 2% והתמקדו ברובן באזור זה. קצב זה הפתיע מעט כלפי מעלה, אם כי יש לציין שחלק גדול מהעלייה נגרם בשל קפיצה בסעיף האנרגיה, כך שהמדד ללא מזון ואנרגיה - המדד החביב על הבנק הפדרלי - עלה 1.3% בלבד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, גם נתון זה מפחית מהצורך להגדיל את קצב האינפלציה העומד בבסיס מסע הרכישות של איגרות החוב שהבנק הפדרלי מתכנן. בשורה התחתונה, נתוני התוצר ומדדי המחירים מתיישבים עם ההערכות לפיהן כלכלת ארצות הברית ממשיכה להתרחב, אך בקצב נמוך מדי".

מבחינת שוק המניות, מנחם מעריך כי הוא נמצא כעת במצב של win win: "מחד, נתונים מאכזבים יתקבלו בברכה, שכן הם יבטיחו חבילת רכישות נמרצת יותר מצד הבנק הפדרלי, שפרטיה יתגלו בהודעת הריבית שתימסר בשבוע הבא וכן יוליכו לצעדים נוספים מצד הבית הלבן לאחר הבחירות לבתי הנבחרים. מנגד, נתונים טובים ישפרו כמובן את הסנטימנט בשוק ולעת עתה לא יביאו עימם חששות מהעלאת ריבית והאצה בקצב האינפלציה".