יצחק תשובה לא רוצה הסדר חובות

למה לב לבייב, הטייקון המקביל, רץ אשתקד לחפש הסדרים ואילו הוא עושה הכל כדי שלא

שני טייקונים יצאו לדרך בסוף העשור הקודם: לב לבייב, שרכש את אפריקה , ויצחק תשובה, שרכש את קבוצת דלק . השניים רכבו על תקופת הגאות הממושכת בשוקי הנדל"ן בחו"ל ורכשו נכסים מכל הבא ליד.

אפריקה ישראל של לבייב התמקדה בארה"ב ובמזרח אירופה, ואילו דלק נדל"ן של תשובה התמקדה בעיקר במערב אירופה. אלא שלפני כשנתיים הכה בשניים המשבר העולמי, דחק אותם לפינה, והחברות שבשליטתם מצאו עצמן כורעות תחת נטל החובות.

כאן התפצלו הדרכים: לבייב בחר בסוף אוגוסט אשתקד לקחת את אפריקה ישראל להסדר חוב. תשובה פנה לכל הפתרונות האפשריים האחרים: מימוש נכסים, מיחזור חובות, הנפקת זכויות - רק לא לבקש הסדר חוב.

לבייב שילם מחיר אישי כבד על ההליכה להסדר חוב: הוא ספג ביקורת קשה בתקשורת, טענות חריפות מהמוסדיים ובקיצור: סוג של זובור, וכל זאת למרות שהוא צפוי להזרים לאפריקה ישראל מאות מיליוני שקלים במסגרת ההסדר. בשורה התחתונה, למרות כל הקשיים והאיומים בפירוק, בסופו של דבר הצליחה אפריקה ישראל לגבש הסדר חוב.

קצת יותר משנה חלפה מאז ביקשה אפריקה הסדר חוב, ונראה כי נכון לעכשיו היא חזרה לסוג של שגרה: היא שחררה את לחץ פירעון החוב ויכולה לממש נכסים באופן רגוע יחסית. במקביל, המרת חלק מהחוב למניות שיפרה את המאזן שלה, ואפשרה לה להמשיך ולפתח נכסים קיימים ואפילו לבחון לאחרונה הנפקה של החברה הבת אפי אירופה.

דלק נדל"ן, לעומתה, ממשיכה לעסוק בדבר מרכזי אחד: מימוש נכסים ופירעון חובות. הביטוי "הסדר חוב" נחשב לטאבו בשוק ההון - ומשול לבושה למי שצריך לבקש אותו. אולם אם בוחנים היום את הנתונים הפיננסיים של אפריקה ישראל ודלק נדל"ן לעומת התקופה שלפני ההסדר באפריקה, מגלים שבנטרול הנזק התדמיתי הנלווה לו, ההחלטה ללכת להסדר חוב הייתה ההחלטה הנכונה.

בזכות הסדר החוב גדל ההון העצמי של אפריקה ישראל מ-1.1 מיליארד שקל בסוף 2009 לכ-3 מיליארד שקל כיום. לעומתה, בדלק נדל"ן המצב רק החריף. מגירעון של 750 מיליון שקל בסוף שנת 2009, עומד בסוף יוני הגירעון על יותר ממיליארד שקל. גם מצבת החובות של אפריקה צנחה בשליש בזכות ההסדר, זאת בעוד בדלק נדל"ן היא נותרה פחות או יותר אותו הדבר.

אז למה תשובה לא לקח את דלק נדל"ן להסדר חוב? לפני כשנתיים ניסה תשובה להציע החלפת אג"ח בחברה, מהלך שהתפרש כסוג של הסדר וחטף מקלחת קרה ותגובות לא אוהדות משוק ההון. תשובה הבין היטב את המחיר הציבורי הכבד בהליכה להסדר חוב.

פרדוקסלית, דווקא תגלית הגז תמר בתחילת 2009, ששיפרה מהותית את איתנותו הפיננסית של תשובה, פעלה נגדו בכל הקשור לדלק נדל"ן. לאחריה היה ברור כי הוא לא יכול לבקש הסדר חוב מבלי להזרים סכום כסף מהותי לחברה.

לכך יש להוסיף את העובדה שתשובה זקוק לשוק ההון ועובד איתו צמוד כבר שנים רבות. אם היה לוקח את דלק נדל"ן להסדר חוב, הוא היה מתקשה כנראה לבוא אח"כ ולבקש לגייס כסף בשאר החברות, ובראשן חברות האנרגיה שזקוקות למימון לצורך המשך הקידוחים, שלא לדבר על הנפקת אלעד קנדה שאותה ביצע השנה.

על כן לתשובה לא נותרה ברירה, אלא להמשיך ולתמרן את דלק נדל"ן בין מימושים, הזרמות הון בעלים וגם סיוע מחברות בקבוצה, בדמות העסקה עם קבוצת דלק היום, או זו עם חברת הביטוח הפניקס בשבוע שעבר.