יעקב פרי בכנס מכון הייצוא: "מעודד הביקוש לידע שנמצא כאן"

לפחות 800 מפגשים עסקיים התקיימו בכנס מכון הייצוא ■ מארגני הכנס מעריכים כי יתגבשו עסקאות בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולר

לפחות 800 מפגשים עסקיים ראשוניים התקיימו ביומיים האחרונים במלון דן פנורמה בתל אביב, בכנס הראשון לאבטחת המולדת שמקיים מכון היצוא. בפגישות העסקיות משתתפים נציגים של ארגוני ביטחון ואבטחה ממדינות רבות, ונציגיהן של עשרות חברות ישראליות העוסקות בפיתוחים טכנולוגיים בתחום אבטחת אתרים רגישים.

מנתונים שמסר היום ל"גלובס" מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, עולה כי עד כה השתתפו בכנס כ-1,500 איש, ומהם כ-300 אורחים מחו"ל. לדבריו, על רקע העניין הרב בידע שמציעות החברות הישראליות בתחומי האבטחה, יש בכוונת המכון שבראשותו לקיים כנס בסדר גודל רחב יותר מדי שנה ולא בכל שנתיים, כפי שהתכוון תחילה. "דווקא בימים שבהם מעמדה של ישראל בעולם אינו בשיאו, מעודד לראות כמה ביקוש יש לידע שנמצא כאן, ומבחינה זו, אנחנו בהחלט אור לגויים", אמר יו"ר ועדת הנשיאות של הכנס, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי. מארגני הכנס העריכו כי במסגרתו יתגבשו עסקאות בהיקף כולל של יותר מ-400 מיליון דולר.

"ארגוני פשיעה הופכים גלובליים"

מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, שנאם היום במליאת הכנס, התייחס בדבריו לקשר בין איום הטרור הגלובלי לבין התעצמות ארגוני הפשע והתריע מהתהדקות הקשרים ביניהם. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לקשר כזה", אמר, "ארגוני פשיעה הופכים מארגונים מקומיים לארגונים גלובליים ומתוחכמים הרבה מעבר למה שהיו בעבר. סוגיות כמו הברחת סמים וכניסה של מסתננים זרים מן הגבולות תוך שימוש באמצעי לחימה צבאיים נעשים והולכים נחלת שני סוגי הארגונים". הוא טען בדברים שנשא כי "הברחת הסמים מממנת את הטרור וכי נתיבים להחדרתם לארץ הופכים בקלות גם לנתיבי חדירה של מחבלים מתאבדים".

במתחם הכנס הוצבו עשרות עמדות תצוגה של חברות ישראליות המוכנות לייצא לחו"ל, מוצרי מדף רבים שלהן: חברת אלביט מערכות מציעה את המל"ט הזעיר שלה מסוג סקיילארק; חברת ג'יניוס מנסה למכור רכב בלתי מאויש להגנה היקפית על מתקנים רגישים; חברה ישראלית אחרת מקדמת בדוכן משלה פיתוחים מתוצרתה, המאפשרים פריצה קרה של דלתות כבדות, וחברה אחרת הציגה מחסום שפיתחה, הניתן לפריסה מהירה על ידי כוחות ביטחון בכל מקום, ובכוחו לבלום אפילו מכוניות תופת.

מייצאים אנשי צבא

חלק ניכר מהפריטים המוצגים בכנס פותחו תחילה לשימושים צבאיים על רקע גלי הטרור בארץ והלחימה בגבולות. בניסיון להרחיב את יעדי היצוא שלהן, הסבו חלק ניכר מהחברות את תוצרתן לשימושים רחבים יותר, המאפשרים לייעל את מעגלי האבטחה ההיקפיים של שדות תעופה; מתקנים אסטרטגיים רגישים ועוד.

בין החברות הישראליות הבולטות המציגות את שירותיהן בכנס נמצאת pour- troop, שהוקמה בידי כמה צעירים ישראלים, יוצאי יחידות מובחרות בצה"ל. החברה עוסקת בהשמה של יוצאי צבא מכל היחידות במשימות אבטחה מגוונת בכל רחבי העולם. לדברי בעליה, היא מבוססת על מאגר של לא פחות מכ-2,000 אנשי ביטחון שפנויים לכל משימה, כמעט בכל נקודה בעולם. "המאגר שלנו כולל יוצאי יחידות מהמובחרות ביותר בצה"ל - טייסים, מדריכי קרב מגע, ולא רק - יש גם אנשי לוגיסטיקה טובים, שיודעים לעשות את העבודה היטב", סיפר ל"גלובס" אחד מהבעלים.

לרשות האורחים הזרים שמתעניינים במרכולת הביטחונית הישראלית, הקצתה נשיאות הכנס מרחבים ייעודיים המאפשרים עשיית עסקים או לפחות, מגעים עסקיים ראשונים, בסביבה נוחה: השולחנות במרחבים האלה תמיד עמוסים ויש ביקוש למה שאנחנו יכולים ומסוגלים לייצא", אמר חפץ.