ניצחון למדינה: זכיינית הרכבת הקלה תידרש להפקיד ערבויות

MTS תחוייב להפקיד ערבויות בגובה עשרות מיליוני שקלים, כתנאי לבירור תביעת הפיצויים שלה נגד המדינה, כך קבעו הבוררים בסכסוך

זכיינית הרכבת הקלה בתל-אביב תידרש להפקיד ערבויות בגובה של 10-20 מיליון שקל כתנאי לבירור תביעת הפיצויים שלה נגד המדינה, כך קבע היום צוות הבוררים הדן בסכסוך בין הצדדים. הבוררים, השופטים בדימוס יהודית צור ובועז אוקון ועו"ד אלי זוהר קיבלו את בקשת המדינה וחייבו את MTS להגיש בתוך 21 יום ערבויות בגובה 1% מהשווי הכספי של התביעה.

מדובר באומדן מורכב יחסית משום שתביעה כוללת מספר רב יחסית של נזקים שבגינם נתבעים פיצויים שחלקם חלופיים זה לזה. לפי הערכות סכום התביעה נע בין מיליארד ל-2 מיליארד. החיוב להפקיד ערבויות צפוי לגרום פגיעה נוספת ב-MTS לאחר שהמדינה כבר חילטה את הערבויות הבנקאיות שהפקידה הקבוצה בעת הזכייה במכרז, בסך 138 מיליון שקל.

דרישת המדינה לחייב את MTS בהפקדת ערבויות פיצויים הוגשה לפני שבועיים באמצעות עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו בנקל. הדרישה מנומקת בין היתר בכך שהחוק מחייב הפקדת ערבות במקרים מעין אלה שבהם עצם הדיון בתביעה עלול לגרום נזק ועיכובים למדינה. הנזק הכספי צפוי להחריף משמעותית אם יקבלו הבוררים את בקשת MTS להוציא נגד המדינה צו מניעה שלא יאפשר לה לקדם את הפרויקט עד לסיום בירור התביעה.

MTS, שבה שותפות אפריקה ישראל, סימנס,ף אגד, חברה סינית וחברה פורטוגזית, תבעה את המדינה לפני כחודש לאחר שהמדינה הודיעה לה באוגוסט על ביטול הסכם הזיכיון עמה. בין היתר תובעת הקבוצה, החזרים על הוצאותיה המשפטיות, ההנדסיות והפיננסיות, החזר הערבויות הבנקאיות שהפקידה וכן פיצוי בגין אובדן רווח בסך מיליארד וחצי שקל שהיה צפוי לה, לטענתה מהפעלת הרכבת הקלה במשך תקופת הזיכיון, כ-30 שנה.

המדינה כבר הודיעה כי תגיש תביעה נגדית ובה תבקש פיצוי, בין היתר, על עיכוב של שלוש שנים בפרויקט שנגרם כתוצאה מכך ש-MTS לא הצליחה עד היום להשיג מימון בנקאי לפרויקט.