ביטחון פיננסי: אירונאוטיקס תגייס 120 מ' ש' מקרנות המינוף

המימון לאחת מהחברות הביטחוניות הגדולות בישראל יגיע מקרנות בראשית ו-KCPS, בחלקים שווים

יום לאחר החשיפה ב"גלובס" של עסקת ערוץ 10 וקרן המנוף אוריגו, בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל, ממשיכות קרנות המנוף לייצר עסקאות בשוק המקומי. אירונאוטיקס, אחת מהחברות הביטחוניות הגדולות בישראל וספקית מערכות המל"טים (מטוס ללא טייס) השנייה בגודלה בארץ, מנהלת מגעים לקבלת אשראי בהיקף של כ-120 מיליון שקל משתי קרנות המנוף: בראשית ו-KCPS, בחלקים שווים.

עדיין מדובר בשלב המגעים, ודבר לא נחתם בין הצדדים. ככל הידוע מדובר בעסקת חוב, שתכלול ככל הנראה גם רכיב אקוויטי קטן. עד כה, וללא קשר ישיר לעסקה המדוברת, במרבית העסקאות העמידו קרנות המנוף אשראי בריביות של יותר מ-7% צמוד. בקרנות המנוף בראשית ו-KCPS בחרו שלא להגיב.

בשנה שעברה דווח כי קרן הפרייבט אקוויטי ויולה השקיעה כ-20 מיליון דולר באירונאוטיקס בתמורה ל-10% ממניות החברה - עסקה ששיקפה לחברה שווי של כ-200 מיליון דולר. באותו סבב השקיעו בחברה כמה גופים נוספים, ובהם פועלים שוקי הון, שהוסיפו כ-8 מיליון דולר נוספים. בעלת מניות נוספת בחברה היא משפחת שקד, שמחזיקה באתר ההימורים 888.

מחזור של 200-150 מיליון דולר

אירונאוטיקס (Aeronautics) - החמישית בגודלה מבין החברות הביטחוניות בארץ - ממוקמת ביבנה ומפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים עבור מדינות, צבאות וגופים אזרחיים בעולם. בבעלות החברה כמה חברות בנות, שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, בהם פתרונות תקשורת, מוצרי ניווט מתוחכמים ומערכות מודיעין חדשניות.

החברה נמצאת בבעלות פרטית. היא הוקמה בשנת 1997 ומנוהלת על-ידי המייסד, אבי לאומי. על פי הערכות, לחברה מחזור הכנסות של כ-150-200 מיליון דולר. לפני שבועות ספורים פורסם כי החברה תצטרף למיזם לייצור מל"טים בהודו.

במהלך החודשים האחרונים רווחו שמועות כי אלביט במגעים לרכישת אירונאוטיקס, אולם אלו התבררו לבסוף כלא נכונות. כמו כן, לפני כשלוש שנים היה ניסיון, שלא הבשיל, להנפיקה באנגליה.

בראשית ו-KCPS שוב יחד

קרן בראשית מנוהלת על-ידי המנכ"לים המשותפים מני וסרמן ורן גרודצקי, ונמצאת בראשות גבי פרל. קרן המנוף של KCPS מנוהלת בידי צבי פורמן, שי אילון, גבי לב, הדי בן סירא וצפי הדר ריכטר, ונמצאת בראשות יוסי דאובר. עבור שתי הקרנות מדובר בעסקה משותפת שנייה, לאחר שחברו יחדיו לאחת העסקאות המוקדמות של קרנות המנוף - ברשת הדיור המוגן משכנות כלל. אז העמידו שתי הקרנות אשראי משותף בהיקף של כ-145 מיליון שקל.

עבור קרן בראשית מדובר בהשקעה ה-11, אם וכאשר תושלם. כמו כן, הקרן עשויה להשתתף בעסקה נוספת בזמן הקרוב - שבמסגרתה תצטרף לבנקים שיממנו לגיל אגמון את רכישת השליטה בדלק רכב. כפי הנראה תצטרף לעסקה, שאותה מרכז בנק הפועלים, קרן מנוף נוספת.

בראשית הנה קרן המנוף הגדולה ביותר - והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, כשיחד עם ההשקעה באירונאוטיקס היא השקיעה עד כה כ-950 מיליון שקל. הקרן הוקמה במארס 2009 והיא קרן המנוף הראשונה שהחלה לפעול.

מנגד, קרן המנוף של KCPS נמצאת בשלב מקדמי יותר, והיא מנהלת היקף נכסים נמוך יותר - העומד על כ-1.2 מיליארד שקל. עד כה חתמה החברה על עסקאות בהיקף של כ-300 מיליון שקל (ללא אירונאוטיקס).