הסוף קרוב? מנכ"ל משרד רה"מ: לבחון חלופה לרשות השידור

אייל גבאי: רשות השידור היא "רק כלי" להעברת השידור הציבורי, וצריך להתכונן לכך שהרפורמה לא תצליח ■ הרשות קיבלה היום את טיוטת דו"ח המבקר בעניינה ותגיב לה עד סוף החודש

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי הורה לבחון אלטרנטיבה לרשות השידור, זאת במקרה שהרפורמה לא תצלח.

ל"גלובס" נודע כי בתום פגישה שהתקיימה היום (ב') בנוכחות ראשי רשות השידור, אנשי האוצר ואנשי משרד ראש הממשלה, אמר גבאי כי צריך להתחיל להכין "תוכנית ב'" למקרה שהרפורמה ברשות השידור לא תיחתם. במסגרת התוכנית יהיה צורך לבחון מי יהיה הגוף שיעביר את השידור הציבורי, מתוך הבנה כי רשות השידור תפורק.

הדיון, שנערך לפני הצהריים, עסק בהתקדמות הרפורמה. בימים אלה מתקיימים דיונים מרתוניים בין הצדדים לאחר שבאוצר החליטו להשהות בשבועיים, לבקשת ההסתדרות, את הדרישה לחתום על שעון נוכחות ולבטל את הסכמי העבודה החריגים הנהוגים ברשות השידור.

במהלך הדיון הציגו הצדדים בפני גבאי, אשר מונה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו להיות אמון על נושא רשות השידור, את תמונת המצב העגומה ואת העובדה שדיונים לא מתקדמים.

לאור העובדה שדיון עלה נושא פירוק רשות השידור, אמר גבאי כי יש להיערך להליכים משפטיים במקרה שהרפורמה לא תצליח, זאת מתוך תפיסה כי רשות השידור לא תשרוד את סוף השנה אם לא תיחתם הרפורמה, לאור ההפחתה המתוכננת בחוק של אגרת הטלוויזיה.

גבאי הורה לאנשי משרדו ולאנשי האוצר לנסח אלטרנטיבה לרשות השידור, אותה הוא הגדיר "רק כלי" להעברת השידור הציבורי ההכרחי. הוא ביקש להציע רעיונות חלופיים להעברת השידור הציבורי ולהמשך קיומו גם בהיעדרה של רשות השידור.

במהלך השנים עלתה לא אחת הקריאה לסגור את רשות השידור ולבחון רעיונות אחרים המתאימים יותר לימינו. בין היתר בלטה תוכניתו של מי שמשמש כיום כמזכיר הממשלה, צביקה האוזר, להקים גוף מפיק ולא בהכרח גוף משדר, שיחליף את רשות השידור כיום. גוף כזה אמור להפיק תכנים במימון הציבור אשר ישודרו במשבצות שידור באפיקים אחרים, באינטרנט או ב-VOD.

לפני כחצי שנה, בדיון בוועדה לביקורת המדינה, הזכירו דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו את תוכניתו של האוזר. "לאור העובדה כי נושא 'השידור' הולך ומתעדכן במהירות בשל התקדמות הטכנולוגיה", אמר נתניהו בדיון, "הדיון בכל הקשור לרשות השידור חייב לעסוק ב'הפקה' של תכנים איכותיים". לדברי נתניהו, "על רשות השידור לעשות שימוש במשאב העומד לרשותה - והוא יכולת הפקת חדשות מסביב לשעון".

דו"ח חמור

בתוך כך הגישו אנשי משרד מבקר המדינה לרשות השידור את טיוטת דו"ח המבקר, מיכה לינדנשטראוס, על הרשות. בין היתר מבוקרים שם מוסדות הרשות, יושב ראש הרשות, ניהול תקציביה וניהול כוח-האדם. ל"גלובס" נודע כי על רשות השידור יהיה להגיש עד סוף החודש את תשובתה לטיוטה.

מבקר המדינה יצא לביקורת ברשות השידור לאור דו"ח ביקורת פנימי ברשות, שנחשף בראשונה ב"גלובס". על-פי ההערכה, הדו"ח צפוי להיות חמור.