עיני מצ'פר את כוחות הביטחון: מייצג את צה"ל בדיוני התקציב

בדיוני התקציב צוטט הרמטכ"ל אשכנזי כמי שפנה ליו"ר ההסתדרות וביקש: "אחי, תעזור לי..." ■ עיני דורש לשנות פרק בהסכם השכר במגזר הציבורי הנוגע לעובדי מערכת הביטחון

בדיוני התקציב האחרונים צוטט הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, כמי שפנה ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני וביקש "אחי, תעזור לי..." נראה כי כעת, פנייה זו עוברת מן הכוח אל הפועל. במערכת הביטחון, ההסתדרות מייצגת רק את עובדי משרד הביטחון וגמלאיו - ולא את העובדים והגמלאים של צה"ל, המוסד ושב"כ. אף-על-פי כן, עיני מקיים בימים האחרונים דיונים עם משרד האוצר, שבהם הוא דורש לשנות פרק בהסכם השכר במגזר הציבורי הנוגע לעובדי מערכת הביטחון. מדובר בסיכום שהושג ערב השביתה הגדולה שלא החלה. בפועל, עיני פועל כנציג הצבא - בציר עוקף שר הביטחון, אהוד ברק.

על פי הערכות בחוגי הממשלה, הרמטכ"ל לא פנה לשר הביטחון כדי שייצג את צה"ל בדיונים עם האוצר, וגם לא הפנה לאוצר את ראש אכ"א או את היועץ הכספי לרמטכ"ל - כפי שמקובל במקרים דומים. אשכנזי בחר לפנות למקורבו, עיני, בבקשה לייצג את האינטרסים של הצבא.

קנס לעובדים

בהסכם השכר שנחתם בשבוע שעבר בין עיני לשר האוצר, יובל שטייניץ, נקבע כי עובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספת שכר של 6.25%, המתייחסת ל-3.5 שנים - 2009, 2010, 2011 ועד יוני 2012. התשלום ייפרס על פני שלוש פעימות, של 1.78% בממוצע תוספת לשנה. התשלום הראשון, בינואר 2011, יהיה בשיעור של 2.25% .

מתברר כי באחד הסעיפים שעדיין לא נחשפו נקבע כי גופים שעד עתה לא העבירו את מערכת הפנסיה שלהם להצמדה למדד - כלומר לא ביטלו את הצמדת הפנסיה לשכר העובדים הפעילים - "ייקנסו" בעלות של שנת הסכם אחת - כלומר שלילת תוספת השכר לשנת 2009. מדובר בחברת החשמל (שכבר סוכם עמה על פנסיה צמודת מדד); בנק ישראל; מערכת הביטחון ועוד כמה גופים קטנים.

על פי החלטת האוצר, עובדי הגופים הללו לא יקבלו את הסכום הראשון, המתייחס ל-2009. מכאן שבינואר הקרוב יקבלו עובדי הגופים הללו רק את מחצית התוספת, וכן יפסידו את המענק החד-פעמי של 2,000 שקל לעובד.

השבוע, ימים אחדים לאחר שהושג סיכום זה, פנה עיני לאוצר וביקש לבטל את ה"קנס" למערכת הביטחון כולה. הנימוק: לעובדים אין ועד - אנשי צבא הקבע נושאים בנטל כבד, ולא יאה למנוע מהם את מלוא התוספת, מה גם שזו מתייחסת ל-2009, ולא להסכם הנוכחי.

האוצר קיבל את דרישת עיני; על פי ההבנות המתגבשות בין האוצר להסתדרות, יקבלו הגופים הללו פרק זמן של שנה להעברת הפנסיה להצמדה למדד. גוף שלא יקיים את ההתחייבות במועד, יקוזזו מעובדיו הסכומים המדוברים, אבל רק בפעימה הבאה - בינואר 2012. אישור בקשת עיני יתרחב לכל הגופים הרלוונטיים.

האוצר אישר שאכן התקבלה פנייה מעיני, והיא נבחנת. מההסתדרות נמסר כי היו"ר מטפל במכלול הפרטים בהסכם השכר במגזר הציבורי. ממערכת הביטחון לא התקבלה תגובה.