ארה"ב: טיוטה לקיצוץ 4 טריליון ד' בתקציב הפדרלי בעשור הבא

ועדת התקציב בארה"ב פרסמה טיוטה ראשונית של תוכנית הקיצוצים שמטרתה להוריד את רמת החוב של ארה"ב ■ ב-2015 יקוצצו 200 מיליארד ד' בהוצאות מקומיות ובטחוניות

בצעד מפתיע פירסם הערב (ד') ארסקין בואלס, היו"ר המשותף של הוועדה לפיקוח על התקציב של אובמה העובדת בבית הלבן, טיוטה ראשונית של תוכנית הקיצוצים שמטרתה להוריד את רמת החוב של ארה"ב.

הדו"ח המליץ להתחיל בקיצוץ ההוצאות בשנת 2012 על מנת שלא להפריע במאמצי ההתאוששות. בנוסף ממליצה טיוטת הדו"ח על רפורמת מס ודרכים נוספות שיובילו להורדת החוב ב-4 טריליון דולר בעשור הבא. הדו"ח הכולל 50 עמודים מכיל יותר מ-50 המלצות שונות לקיצוץ בהוצאות הממשל.

טיוטת הדו"ח, אשר מציגה רעיונות שהוצעו לבחינת 18 חברי הועדה כוללים: שורת יעדים להגדלת ההכנסות והורדת ההוצאות ובהם המלצה למיסוי של 21% מהתוצר המקומי הגולמי. על פי ההצעה בשנת 2015 יבוצעו קיצוצים בסך 200 מיליארד דולר מההוצאות בשוק המקומי בארה"ב ובהוצאות הביטחון של ארה"ב.

בתחום המסים הכוונה היא לבצע רפורמה אשר תפחית את שיעור מס ההכנסה ותפשט את שיטת המס. בנוסף תבטל הרפורמה את המס המינימלי ותפחית את הקלות המס.

גם בתחום הביטוח הלאומי והמדיקר הדו"ח ממליץ להפחית בהוצאות. בדו"ח נכתב כי יש להפוך את הביטוח הלאומי לניתן לפירעון מעל לגיל 75 על פי מספר מידות, כולל חישוב פחות נדיב של עלויות המחייה השנתיות לצורך קבלת תשלומי ביטוח לאומי. כמו כן דובר על העלאה איטית מאד של גיל הפרישה מ-67 ל-68 עד שנת 2050 ועלייה נוספת לגיל 69 בשנת 2075. כמו כן ממליץ הדו"ח כי התשלום לרופאים שלוקחים חלק בתוכנית המדיקר יופחתו על מנת לנסות ולהוריד את עלויות השירותים הרפואיים בארה"ב.

בנוסף ממליצה הוועדה לקצץ בסובסידיות לחקלאים ובסיוע האמריקני למדינות אחרות (עניין שבוודאי יעניין גם את צמרת ההנהגה הישראלית).

הפאנל יצביע על ההמלצות ב-1 בדצמבר, היום בו תתקיים הפגישה הפומבית האחרונה של הוועדה. רוב המשקיפים וחברי הוועדה, כולל 12 שופטים מכהנים, הביעו אופטימיות כי הפאנל יוכל להגיע ל-14 מתוך 18 הקולות הנדרשים על מנת להמליץ באופן רשמי לקונגרס את הצעותיהם, והקונגרס יביא את ההצעה להצבעה.