האיחוד האירופי דוחק באירלנד לבקש סיוע מיידי למנוע טלטלה

(עדכון) - "וול סטריט ג'ורנל": ה-EU חושש מטלטלה בשווקים כפי שקרה ערב חילוץ יוון ■ בלומברג: גרמניה ביקשה מאירלנד לפנות לסיוע עד מחרתיים ■ ר"מ אירלנד: לא זקוקים לסיוע

בדרך לשבוע דרמטי בשווקים? האיחוד האירופי דוחק באירלנד לבקש סיוע מיידי כדי למנוע הידרדרות מהירה של אמון המשקיעים במדינה עמוסת החובות, מה שעלול לטלטל את השווקים כפי שקרה עם יוון בחודש מאי האחרון. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

לפי הדיווח, המתבסס על דברים שאמר בכיר באיחוד האירופי, באירופה מאמינים כי על אירלנד לבקש כעת סיוע ולא להמתין לרגע האחרון שבו המדינה לא תוכל למחזר חובות בשל הזינוק בריביות על אגרות החוב שלה, שכן מקרה יוון הוכיח להם כי השתהות מובילה לטלטלות מיותרות בשווקים.

נראה כי באירופה כבר השלימו עם כך שאירלנד זקוקה להלוואה מיידית מצד האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. לפני מספר חודשים העניקו האיחוד האירופי וה-IMF סיוע של 110 מיליארד אירו ליוון, בהתאם לעמידה בתוכנית קיצוצים מאסיבית שנועדה לצמצם את הגירעון במדינה. האיחוד האירופי אף השיק קרן בהיקף של 750 מיליארד אירו, שנועדה לספק במידת הצורך סיוע למדינות עמוסות החובות המצויות במשבר. בקרן נותרו היום 500 מיליארד אירו.

תרחיש למצב לחץ: 50 מיליארד אירו

לפי "תרחיש למצב לחץ" שהוכן בידי משרד האוצר והבנק המרכזי האיריים, חילוץ המערכת הפיננסית של המדינה עשוי לעלות עד 50 מיליארד אירו. לפי מנהלת החוב האירית, צורכי המימון הגולמי של אירלנד לשנת 2011 הם 23.5 מיליארד אירו, והנתון הזה יפחת ל-18.6 מיליארד אירו בשנת 2014.

מנהל קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן, אמר שלשום ביוקוהמה, יפן, שהקרן ערוכה לסייע לאירלנד במידת הצורך. "עד כה לא קיבלתי כל בקשה לעזרה", הוא אמר, "אם האירים יבקשו מאיתנו סיוע בכל נקודת זמן - מחר, בעוד חודשיים או בעוד שנתיים - נהיה מוכנים לכך".

ראש ממשלת אירלנד, בריאן קאוון, אמר שלשום בפעם הראשונה שהוא מקיים התייעצויות עם עמיתיו, מנהיגי אירופה, מאחר ש"קיימים נושאים שנוגעים לכל מרחב האירו", ושהם מנסים "להבטיח ששוקי האג"ח יגיבו בחיוב לאירו". הוא חזר והדגיש שאירלנד לא ביקשה סיוע כספי.

בשיחת ועידה שלשום בין פקידים אירים לאנשי הבנק האירופי המרכזי, לחצו הבנקאים על האירים לפרסם בקשה פומבית לסיוע בתוך כמה ימים, מסר מקור שקיבל תדרוך על הדיונים הללו. מקור אחר באיחוד האירופי אמר שבקשת סיוע אירית צפויה למרות ששר האוצר האירי, בריאן לנהן, אמר בראיון רדיו ש"אין שום היגיון" בבקשה כזו מפני שהממשלה ממומנת בצורה מלאה עד אמצע 2011.

לפי הדיווח ב"ג'ורנל", בכירים באיחוד האירופי ייפגשו ביומיים הקרובים בבריסל כדי לדון בהשלכות המשבר האירי ובפתרונות לו. החשש הוא כי הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות של אירלנד יגיע גם לספרד ופורטוגל אם לא יטופל המשבר באופן מיידי. הזינוק בתשואות האג"ח מונע מהמדינות לגייס חוב חדש בריביות נוחות יחסית, מה שלמעשה מקשה על מחזור חוב ומגביר את החששות מפני חדלות פירעון של אותה מדינה. לפיכך, הדרך היחידה שנותרה היא לבקש סיוע מהאיחוד האירופי וה-IMF.

גרמניה לאירלנד: בקשו סיוע עד יום ג'

בתוך כך, סוכנות בלומברג מדווחת כי גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה שהובילה גם את חילוץ יוון, דוחקת באירלנד לבקש סיוע עד יום ג' לכל היותר - עוד לפני פגישתם של שרי האוצר האירופיים. זאת, במטרה להרגיע את השווקים.

אירלנד הצהירה לא מעט פעמים בתקופה האחרונה כי אינה זקוקה לסיוע מהאיחוד ומה-IMF. בריאן לניהאם, שר האוצר של אירלנד, אמר ביום ו' לתחנת הרדיו RTE כי "למרות ספקולציות שונות, לא ביקשנו שום סיוע".

ממשלת אירלנד שואפת לקצץ את הגירעון התקציבי ל-3% מהתמ"ג עד שנת 2014, לעומת 12% השנה. לפי תוכנית התקציב, אירלנד תצטרך לגייס 23.5 מיליארד אירו בשנת 2011 ו-18.6 מיליארד אירו ב-2014. הממשלה תציג לפרלמנט האירי תקציב הכולל תוכנית קיצוצים מאסיבית ב-7 דצמבר, אולם בבנק המרכזי של האיחוד האירופי חוששים כי כבר יהיה מאוחר מדי מבחינת אמון המשקיעים באירלנד.

את ההידרדרות באמון המשקיעים באירלנד ניתן לראות כאמור בתשואות האג"ח שלה. באיחוד האירופי נהוג להשוות את תשואות אגרות החוב של המדינות השונות לזו של גרמניה; כך, הפער בין תשואת האג"ח ל-10 שנים של אירלנד לבין זו של גרמניה עומדת היום על 5.64%, כאשר ביום ה' הפער הגיע לשיא של 6.46%. תשואת האג"ח ל-10 שנים של אירלנד עומדת על 8.36%.