בכירים בענף הנדל"ן: "מלאי קרקעות ישוחרר לשוק בזמן קצר"

תגובות חיוביות בענף הנדל"ן לתוכנית "טיפול השורש" של נתניהו לריסון מחירי הדירות ■ יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה: "אלה צעדים בכיוון הנכון; יביאו להקלה משמעותית"

בכירים בשוק הנדל"ן משנים את הטון: בעקבות תוכנית "טיפול השורש" שהציג אתמול (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו לריסון מחירי הדירות, טוענים קבלנים בשוק הנדל"ן כי הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, יש בצעדים אלה כדי לרסן את עליית המחירים ולפתור את בעיית ההיצע בפרק זמן מהיר יחסית.

"ההפחתה במס השבח ההיסטורי על הקרקעות תעודד את בעלי הקרקעות למכור או לעשות עסקאות קומבינציה, דבר שעשוי להגדיל את היצע הקרקעות בישראל ולפתור בעיה נקודתית בתל אביב וגוש דן, ששם עיקר הקרקע בבעלות פרטית, וכך להקל על הביקושים", אמר יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל.

נתניהו הודיע אתמול על שורה של צעדים שנועדו להביא להורדת מחירי הדירות בטווח הקצר, ובכללם הפחתת מס השבח ההיסטורי על קרקעות פרטיות כדי לעודד מכירתן, הנחה של 15% לקבלנים במכרזי מינהל מקרקע ישראל בתנאי שהקבלן יתחייב לבנות בזמן סביר של כ-30 חודשים וכן מתן הקלות וסיוע לרשויות מקומיות לבנות מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים ופארקים על מנת שהם לא יהוו חסם לבניית שכונות חדשות.

"אין לי ספק שהיזמים ישתפו פעולה ויזרזו הקמת פרויקטים בתוך 30 חודשים בכדי לזכות בהנחה של 15% על מחיר הקרקע", הוסיף אטרקצ'י, אך במקביל קרא לממשלה להביא להקלה בתהליכים התכנוניים, בעיקר ברשויות המקומיות, כדי להאיץ את קצב הבנייה בישראל. "בסך הכל אלה צעדים בכיוון הנכון; המחסור בקרקעות למגורים באזורי הביקוש מהווה בעיה חמורה ביותר וגם אם מדובר בצעדים שיובילו להיצע קטן יחסית, הדבר יביא להקלה משמעותית", אמר אטרקצ'י.

גם אברהם קוזניצקי, יו"ר ובעלים חברת מנרב, לא מקל ראש בצעדים. לדבריו, "אם מס השבח יופחת לתקופה קצובה, הרי שיותר בעלי קרקע ירצו ליהנות מן ההפחתה ולממש את הנכסים שלהם ולהציע את הקרקעות שהם מחזיקים למכירה ונראה כי תהיה לכך תהודה. אני חושב שזה תהליך חיובי ובלבד שהתהליכים לא יהיו מסורבלים כתוצאה מהליכים בירוקרטים".

אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות', לא חושש להכריז על תחילת סופו של "מירוץ רכישת הדירות". לדבריו, תוצאת צעדי הממשלה היא "עידוד של שחרור מלאי קרקעות לשוק כדי לאפשר מענה לביקושים על הדירות, תוך זמן יחסית קצר. הליך התכנון לוקח זמן אולם העובדה כי בשוק רואים כי התהליך מתחיל תגרום לאנשים להפסיק עם מירוץ רכישת הדירות ויראה להם שיש למה לחכות".