סיוט משקיעי הגז-נפט חבוי בעמ' 11 בנספח לדו"ח ששינסקי: 60% משווי "תמר" יימחק עקב ההמלצות

כך עולה מהדו"ח המלא של המלצות הביניים שהגישה ועדת ששינסקי ■ התחשיב מתבסס על נתוני מאגר לדוגמה המופיע בדו"ח ודומים מאוד לאלו של "תמר" מבחינת כמות הגז, מחירו ועלויות החיפוש וההקמה ■ הערכות הוועדה: "תמר" תכניס למדינה עד 2 מיליארד שקל בשנה

מודל המיסוי החדש שמציעה ועדת ששינסקי מוריד את שוויו של מאגר תמר בכ-60% - כך עולה מתחשיבי הוועדה המצורפים לדו"ח. התחשיב מתבסס על נתוני מאגר לדוגמה המופיע בדו"ח ודומים מאוד לאלו של "תמר" מבחינת כמות הגז, מחירו ועלויות החיפוש וההקמה.

על פי התחשיב, עם יישום המודל יצנח השווי המהוון נטו של המאגר מכ-23 מיליארד שקל (כ-6.25 מיליארד דולר) ל-9.15 מיליארד שקל, כלומר, פחות מ-2.5 מיליארד דולר.

המודל מניח מס חברות בשיעור של 18% ומס מאגרים בשיעור מרבי של 60%. לפי הערכות הוועדה, הכנסות המדינה הצפויות מ"תמר" צפויות להיות עד 2 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מיישום המודל החדש.

מאגר תמר
 מאגר תמר

מקור: דו"ח ששינסקי

ועדת ששינסקי לבחינת מדיניות המיסוי על תגליות נפט וגז טבעי פרסמה הבוקר (ג') באתר של משרד האוצר את דו"ח הביניים שלה לקראת הליך השימוע הציבורי, שיימשך עד סוף החודש הבא. בסיום שלב השימוע יוגש הדו"ח הסופי של הוועדה לשר האוצר, וזה יגיש אותו לאישור הממשלה.

מי שקשה לו, שילך

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר היום שהוא מעריך שהדו"ח הסופי יכלול שינויים מסוימים כתוצאה מהערות שיתקבלו בתקופת השימוע. "יכול להיות שנשנה את הדו"ח", אמר שטייניץ בכנס רשות החברות הממשלתיות שהתקיים היום בירושלים. הוא קרא בנאומו ליזמי הגז שלא "להלך אימים על הוועדה, משרד האוצר והמדינה בתחזיות אפוקליפטיות" והוסיף: "אם מישהו מרגיש שקשה לו והוא לא רוצה להשקיע כאן - לא נחזיק אותו בכוח. יש הרבה חברות בעולם שמוכנות לבוא במקומו".

שטייניץ הוסיף כי האוצר יהיה מוכן ללכת לקראת היזמים אם יוכיחו כי המסקנות פוגעות ביכולתם לממן את פיתוח המאגרים. לפי הערכות, האוצר מוכן לשקול הענקת ערבויות מדינה לצורך השלמת הסגירה הפיננסית של תמר ובעתיד של לוויתן - אם יוכח כי צעד זה מתחייב לצורך השלמת המימון.

כפי שנחשף ב"גלובס", מודל המיסוי החדש שמציעה ועדת ששינסקי מבוסס על ביטול ניכוי האזילה והטלת מס פרוגרסיבי, על כל מאגר בנפרד, בשיעור של 20%-60%. לפי תחשיבים שצורפו לדו"ח עולה כי משקיעים פרטיים המחזיקים ביחידות השתתפות של שותפויות הנפט והגז ייפגעו באופן יחסי יותר מהחברות כתוצאה מביטול הניכוי, וזאת בגלל המס השולי הגבוה יותר שהם משלמים (ראו מסגרת). ביחס לייצוא גז טבעי, קבעה הוועדה כי ההיטל המיוחד לא יחול עליו. משמעות הדבר היא שהמיסוי המיוחד על גז לייצוא יהיה בגובה המחיר המקומי של הגז, על פי מחיר נורמטיבי שייקבע על ידי רשות המסים.

מאגר תמר
 מאגר תמר