מנכ"ל בריטיש ישראל: "כל הקניונים בכל הארץ מלאים"

עמיר בירם אמר את הדברים בכנס הנדל"ן השנתי של S&P מעלות ■ מנכ"לית גולף, אילנה קאופמן: "אני חושבת ששכר הדירה בקניונים בארץ גבוה מדי ושדמי הניהול הם קטסטרופה"

בכנס הנדל"ן השנתי של S&P מעלות, שנערך הבוקר (ד') באוניברסיטת תל-אביב תחת הכותרת "מגמות ואתגרים במרכזי מסחר ובנדל"ן למגורים", השתתפו בפאנל על "נדל"ן מסחרי בפרספקטיבת מיקרו ומאקרו" עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל; יובל ברונשטיין, סמנכ"ל כספים בקבוצת עזריאלי; אבי לוי, מנכ"ל עופר השקעות; ואילנה קאופמן, מנכ"לית גולף.

"המשבר חלף מעל לישראל, והפדיונות המשיכו להיות יציבים, ולכן גם לא ראינו ירידה בשכר הדירה. החברות שהתמקדו בישראל לא נפגעו ולא חוו את המשבר", אמר אבי לוי, מנכ"ל עופר השקעות, אשר מוביל יחד עם ליאורה עופר ממליסרון את עסקת הרכישה של בריטיש ישראל.

יובל ברונשטיין, סמנכ"ל כספים בקבוצת עזריאלי, הצטרף לדבריו ואמר כי "ביחס לעולם המשבר בישראל היה קצר יחסית, והצריכה הפרטית ירדה רק לזמן קצר מאד ולא היתה משמעותית. גם אנחנו לא ראינו ירידה בפדיונות ובשכר הדירה. הנדל"ן המסחרי כמעט ולא הרגיש את המשבר".

לדברי עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל, "המשבר היה סיבה למסיבה, והיו מי מהשוכרים אצלנו שבאו לבקש הורדה בשכר הדירה בחצי השנה הראונה של המשבר, אך תוך חצי שנה האווירה של המשבר בקניונים נעלמה".

אילנה קאופמן, מנכ"לית גולף, שייצגה בפאנל את צד השוכרים, אמרה כי "מה שקורה בשנתיים האחרונות הוא ששוק הנדל"ן המסחרי הוא יציב, אבל יש ירידה דרמטית ברמת הרווחיות בשל עליית שכר הדירה, דמי הניהול והתחרות בין רשתות האופנה. הקניונים היום יותר ויותר מתמקדים באופנה, וזו הבעיה הגדולה ביותר שלנו. בשנתיים האחרונות שכר הדירה עלה, אך הפדיונות לא עלו - וזאת בשל ריבוי רשתות האופנה. שכר הדירה, שפעם היווה כ-15% מהפידיון - כיום אנו מתגעגעים אליו. הקניונים מאושרים, אבל לנו, הרשתות, זה לא פשוט".

"אני מרגיש נוח עם המספר הזה. אצלנו בקניונים המספרים הם נמוכים יותר", אמר ברונשטיין בתגובה לדבריה.

"לשמחתנו הרבה, בקניון רמת-אביב אנו רואים שגם הפדיונות עולים, ושכר הדירה גם הוא עולה, אך היחס נשאר יציב", אמר אבי לוי. "כשקנינו את קניון רמת-אביב מאד חששנו מהשחיקה שעליה דיברה אילנה, אבל לשמחתינו זה לא קרה. לכבוד החתונה המתגבשת והולכת בין בריטיש למליסרון בחנו את הציפיות לבנייה בישראל בעתיד, ומדובר על בנייה של כמעט מיליון מ"ר של מרכזים מסחריים עד לסוף שנת 2015, וזה המון. זה אומר שהתחרות גדלה, והשוק משתנה באופן משמעותי".

"זה נכון שיש תוכניות בנייה משמעותיות לשנים האחרונות, אבל בסופו של דבר למיקומים יש משמעות מאד גדולה. לכן שם המשחק בקניונים הוא לא כמה אתה מקים - אלא איפה אתה מקים", אמר יובל ברונשטיין.

"ככלל, נכון להיום כל הקניונים בכל הארץ מלאים, ויש עודף ביקושים. בהחלט ייתכן כי בעתיד נראה עומס ועודף של קניונים. זה לא סוד שקניון ערים נפגע מפתיחת הקניון החדש, שהעוגן שלו הוא חצי חינם בהוד-השרון, והם יצטרכו להתגבר וללמוד איך להמציא את עצמם מחדש כאטרקטיביים. הכיוון כיום של ועדות התכנון הוא נכון - להתמקד במרכזי הערים, לדוגמה הפיתוח הנפלא שעשו בשרונה במתחם התחנה בנמל תל-אביב וכו", ציין בירם.

קאופמן הוסיפה: "אנחנו מתגעגעים לימים שבהם היה עודף היצע ולנו היה כוח על הקניונים. אני חושבת ששכר הדירה בארץ גבוה מדי, וזו בועה, ואני חושבת שדמי הניהול הם קטסטרופה. 20 דולר למטר רק דמי ניהול זה באמת מוגזם. אני חושבת שצריך להתחשב יותר בשוכרים. הזהב לא נופל עלינו ברגע שפתחנו חנות בקניון, זה ממש לא ככה".

"יש איזון בסופו של דבר בין הדרישות של בעל הקניון לבין הדיירים. למשל, H&M משלמים על החנות שלהם בעזריאלי בעלויות שהם רבע מהעלויות של החנויות הקטנות", ניסה להרגיע ברונשטיין, והוסיף: "מה שרלוונטי באמת זה יחס השכר דירה לפידיון, ובלי קשר לריכוזיות או לא ריכוזיות, בסוף הכלכלה היא שעובדת. לא יעזור לך שיהיו לך הרבה קניונים אם הם לא יעבדו טוב. התחרות היא עם הסביבה הקרובה ברוב הקניונים, וזה לא כולל את קניון עזריאלי ואת קניון רמת-אביב. רוב הקניונים צריכים להתמודד עם תחרות קשה מהסביבה שבה הם נמצאים".

בירם התייחס עוד לקשר עם השוכרים ואמר: "היתרון לגודל לא מוסיף מילימטר בהתנהלות מול השוכר. השוכר לא נמצא איפה שהוא לא רוצה אצלנו. יש שותפות ארוכה עם השוכרים, ולכן לא נשלח אותו להיות במקום בו הוא ייכשל. היתרון לגודל מבחינת בריטיש ישראל בא לידי ביטוי בכוח הניהולי של צוות החברה והמקצועיות שלו".