הבנק המרכזי באירלנד: "נקבל סיוע של עשרות מיליארדים"

נגיד הבנק המרכזי של אירלנד: "אנו מדברים על הלוואות מאוד משמעותיות בוודאות... עשרות מיליארדי אירו" ■ הבורסות והאירו בעולם מגיבים בעליות

חבילת הסיוע לאירלנד קורמת עור וגידים והשווקים באירופה ובעולם מגיבים בחיוב, כמו גם האירו ששערו מזנק היום בכ-0.85% ל-1.364 דולר. האווירה החיובית ניצתה עקב דבריו של נגיד הבנק המרכזי של אירלנד, פטריק הונוהן שאמר היום (ה') "אירלנד תיקח הלוואות בהיקף משמעותי של עשרות מיליארדי אירו מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית".

"הכוונות והציפיות, לפחות מצידי, כי המו"מ והשיחות יהיו אפקטיביות וההלוואות יהיו זמינות וניתן יהיה לעשות בכספים שימוש בהתאם לצרכים. אנו מדברים על הלוואות מאוד משמעותיות בוודאות... עשרות מיליארדי אירו, כן, אני לא יודע במדויק בשלב זה על איזה היקף אנו מדברים", אמר הנגיד ברשת השידור האירית RTE.

משלחת של בכירי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הגיעה לדבלין לשם גיבוש הצעדים הדחופים הנדרשים לשם הגנה מפני קריסה של המערכת הבנקאית. הדיונים עשויים להוביל לחבילת חילוץ למרות ההתנגדות הרבה של הממשלה האירית עד כה. הדברים שפורסמו היום סודקים את הגישה העקשנית אותה הציג ראש הממשלה האירי עד כה.

ההערכות בשוק בימים האחרונים דיברו על כך שאירלנד תזדקק לחבילת סיוע בהיקף של 80-100 מיליארד דולר, וזאת מאחר ששני הבנקים הגדולים באירלנד אשר הולאמו ע"י הממשלה, נמצאים בסכנת קריסה. הגירעון שצברה הממשלה כתוצאה מאותה ההלאמה מסתכם בכ-32% מהתוצר, שיעור שנחשב לאדיר. עם זאת ראש ממשלת אירלנד התעקש כי לאירלנד יש מזומנים שיספיקו לה לפחות עד אמצע שנת 2011 לשם עמידה בתשלומי האג"ח. ולמרות זאת החששות מפני משבר חוב באירלנד וחוסר האמון של המשקיעים ביחס ליכולתה של אירלנד להתמודד בכוחות עצמה, הקפיץ את תשואות האג"ח בשיעור חד בשבוע האחרון.

"אירלנד כניראה תזדקק לעזרת הגופים הבינלאומיים על מנת להתמודד עם המשבר הנוכחי, אך היא צריכה לאשר את התנאים של כל עזרה שהיא", אמר היום שר התקשורת האירי.

חבר במפלגת הירוקים הנמצאת במיעוט באירלנד אמר כי "אנו נזדקק כניראה לסיוע מעמיתיינו באירופה ובקהילה הבינלאומית על מנת שנצליח לעשות זאת - להתגבר על המשבר" ועם זאת אמר אמון ראיין גם כי הסיוע הנדרש הוא לבעיות זמניות ולא לביות פונדמנטליות. "הבנקים שלנו יציבים ואני מאמין כי הדבר יוכח בהמשך".

לדבריו הממשלה תפרסם בסביבות אמצע השבוע הבא את התוכנית הפיסקאלית שלה לארבע השנים הבאות והוסיף כי המשלחת מה-IMF, ה-ECB והאיחוד האירופי יראו כי המצב של הבנקים האירים הוא חזק.