"כסף שחור"? צרות בסיוע ליוון בשל צניחה בגביית המסים

מנהל השקעות ביוון: "מערכת המיסוי ביוון כל כך מסובכת וזה מה שדוחף את היוונים לתחום האפור. ייקח זמן לשנות את זה"

הנה משהו שממשלת יוון לא לקחה בחשבון בהכנת תוכנית הצנע: סוכנות בלומברג מדווחת היום (ו') כי שר האוצר של יוון שוקל כיצד להתמודד עם הירידה החדה בגביית המסים במדינה ולחתוך את הוצאות הממשלה בתחום הבריאות והתחבורה. זאת, לאחר שרק אתמול הוא הנמיך את תחזית הכנסות המדינה ממסים ל-2010.

כזכור, יוון קיבלה מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית חבילת סיוע בסך של 110 מיליארד אירו. ההלוואה מוענקת לה בשלבים, בהתאם לעמידתה בהתחייבויות שנטלה על עצמה - קיצוצים מאסיביים בהוצאות הממשלה שנועדו לצמצם את הגירעון הענק, אשר הכניס אותה מלכתחילה למשבר החוב.

"כולנו יודעים שהכלכלה נמצאת בנקודה קריטית", אמר שר האוצר היווני ג'ורג' פאפאקונסטנטינו במסיבת עיתונאים באתונה, בהתייחסו לקיצוצים הנוספים שיידרשו. "יש פער גדול בין מה שאנו עושים היום לבין מה שעשינו בחודש מאי".

גביית המסים ביוון היא מהנמוכות באירופה. יוון ידועה כמדינה שבה ישנו שימוש רב יחסית ב"כסף שחור", כאשר הנתון הבא אולי מעיד על כך יותר מכל: 33% מהיוונים מוגדרים כ"עצמאיים", אולם היקף המסים שהם משלמים מהווה רק 4% מסף הכנסות המדינה ממסים. פקחים של האיחוד האירופי וקרן המטבע החלו השבוע לבחון את ההתקדמות של יוון בתוכנית הצנע, לקראת העברת התשלום השלישי בחבילת הסיוע שקיבלה.

אך הקיצוצים הם רק צד אחד של המשוואה. יוון זקוקה להכנסות ממסים לצד הקיצוצים על מנת לצמצם את הגירעון שלה, שזינק ל-15.4% מהתמ"ג בשנה שעברה ואמור השנה לרדת ל-7.4% מהתוצר.

"אז מה יש לנו כאן? כלכלה מוזרה, לא מתפקדת במשך 20 שנים ו-18 חודשים, ולא נראה שזה משתפר", אמר לסוכנות בלומברג ג'ייסון מנולופולוס, מנהל השקעות בקרן הגידור Dromeus שבאתונה. הקרן מנהלת 100 מיליון דולר. לדבריו, "מערכת המיסוי ביוון כל כך מסובכת וזה מה שדוחף את היוונים לתחום האפור. ייקח זמן לשנות את זה".