ישראל תשתלב בשני מבחני חינוך בינלאומיים חדשים

יבחנו את מצב המורים ואת תרומת מערכת החינוך להצלחה כלכלית וחברתית

שר החינוך, גדעון סער, סיכם היום (א') עם מזכ"ל ארגון ה-OECD, אנחל גוריה, על השתלבותה הרשמית של מערכת החינוך הישראלית בשני מבחני השוואה בינלאומיים חדשים: TALIS ו-PIAAC.

המבחן הראשון - TALIS (רש"ת: Teaching and Learning International Survey) - הוא סקר מקיף המשווה את תנאי הלמידה וההוראה בין מדינות שונות. מטרת המחקר היא לשפר את תחום ההוראה הן מבחינה תדמיתית והן מבחינה מקצועית. נושאי הסקר כוללים, בין השאר, תפיסות ופעילויות של מורים, הערכות מורים ומנהיגות בבית הספר. ישראל תיכלל במחזור הבא של המבחן שיחול ב-2013.

המבחן השני - PIAAC (רש"ת: Programme for the International Assessment for Adult Competencies) - בוחן את ההבדלים בין אזרחי המדינה בגילאי 16-60 מבחינת יכולות, הצלחה כלכלית וחברתית והערכת תרומת מערכות החינוך ותוכנית הלימוד להבדלים הללו. מטרת המבחן היא לבחון את מצב האוכלוסייה הבוגרת במדינות השונות ולבחון כיצד היא עוצבה על=ידי מערכות החינוך לדורותיהן. ישראל אמורה להשתלב במחזור הבא של המבחן שיחול בשנה הבאה.

במשרד החינוך הסבירו היום כי קיימים חשיבות רבה בהשתתפות ישראל במבחנים הללו וכי הם ישמשו ככלי מדידה נוסף כדי לאמוד את מערכת החינוך המקומית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות בעולם.

כיום, ישראל משתתפת במגוון מבחנים בינלאומיים, כשהחשוב שבהם הוא מבחן פיז"ה (PISA), הנחשב למדד המשמעותי ביותר להשוואה בין מערכות החינוך בעולם. מבחן זה בוחן את הבנת התלמידים בנושאים כמו מתמטיקה, מדע ושפת אם. בעוד כשבועיים וחצי אמורים להתפרסם תוצאות מבחני פיז"ה 2009, לאחר שישראל הגיעה במבחנים הקודמים - פיז"ה 2006 - למקום ה-40.