האם המהירות בכביש חוצה ישראל תעלה ל-130 קמ"ש?

ח"כ שי חרמש הציע בדיון בוועדת הכספים לשנות את המהירות שנקבעה בכביש 6 ל-130 קמ"ש כנהוג בכבישי אגרה בעולם, מה שייתן משמעות לסיסמה 'לחבר את הפריפריה למרכז'

"עיקר מאמצי משרד התחבורה, בתכנית 'נתיבי ישראל', לחיבור הפריפריה למרכז, להפיכת הכבישים בצפון ובדרום למהירים יותר ולהפחתת הפקקים במטרופולינים ירושלים, ת"א וחיפה". כך תיאר היום (ד'), בוועדת הכספים, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ את מדיניות משרדו.

השר כץ התייחס למאבק בתאונות הדרכים, שלדבריו כל הפרויקטים משפיעים עליו במישרין או בעקיפין. הוא אמר, שקיימים קשיים אובייקטיביים בקידום תכניות תחבורה עקב גורמים מעכבים כגון, מאבק על שימור הטבע, אתרים אריכואלוגיים וקברים.

יו"ר הוועדה, משה גפני (יהדות התורה), אמר שהתחבורה חשובה לכלל האוכלוסייה וקרא להאיץ פרויקטים לקיצור משך הנסיעה מהפריפריה למרכז ולפתח את התחבורה הציבורית, דבר בעל השלכות כלכליות מרחיקות לכת, בצמצום תאונות הדרכים ובהפחתת זיהום האוויר.

מנכ"ל המשרד, יעקב גנות, הדגיש את הקמת הרשות המטרופולינית הארצית, יישום הרפורמה בנמלים והחזרת ישראל לקטגוריה מס' 1 בתחום התעופה, עם השלמת חוק הטיס. גנות הציג את תקציב המשרד שיעמוד ב- 2011 על 13 מיליארד שקל (גידול בשיעור 9.6% לעומת 2010) וב-2012 כ-14.2 מיליארד שקל (גידול בשיעור 9.7% לעומת 2011). תקציב הפיתוח הכולל 7.8 מיליארד שקל ב-2011 ו-8.3 מיליארד שקל בשנת 2012.

ח"כ שי חרמש (קדימה), קרא לשנות את המהירות שנקבעה בכביש 6 מ-110 קמ"ש ל-130 קמ"ש כנהוג בכבישי אגרה בעולם, מה שייתן משמעות לסיסמה 'לחבר את הפריפריה למרכז'. ח"כ יעקב אדרי (קדימה), מתנגד להורדת הגיל להוצאת רישיון נהיגה ואמר שיש לעשות את ההיפך.

ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אמר שהמשרד הינו הפעיל ביותר בממשלה ופועל לטווח הרחוק, בניגוד לנעשה בתחומי החברה והכלכלה. ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), ברך על הכנעת האוצר בנושא הרחבת הרכבת ליישובים מרוחקים, חרף הטענה שאין בכך כדאיות כלכלית. "זוהי כדאיות אזרחית" אמר. ח"כ ניצן הורביץ (מר"צ), קרא להקמת קו תחבורתי תת-קרקעי באורך 12 ק"מ מתחת לגוש דן וטען שפרויקט כזה עתיד באמת לשנות את מפת התחבורה במטרופולין ת"א.

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), העיר על הפגיעה בתקציב החינוך התעבורתי, עוד בקדנציה הקודמת. אורלב: "התשתיות חשובות, אך ההתנהגות בכביש חשובה יותר ועל-כן יש להשקיע בחינוך תעבורתי בכיתות י עד י"ב".

ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, העלה את בעיית כביש 38, עליו אמר, שהפך לכביש של "מרחץ דמים" בעקבות עליית מספר הרוגי תאונות הדרכים בו. אבוטבול קרא להאיץ את פיתוח הכביש. בהמשך לדבריו, קרא היו"ר גפני, לפתח בהקדם את כבישי הגישה לערים בית-שמש (38) ואלעד (444), שאינם הולמים את גידול האוכלוסיה בהן ועקב ריבוי התאונות בהם.

המנכ"ל גנות, אמר שאיננו ממליץ להעלות את המהירות בכביש 6 מעבר ל-110 קמ"ש ושהמשרד פועל להפחתת העומס בכבישים 6 ו-2 ע"י סבסוד נסיעת משאיות בכביש 6 בשעות הלילה. סמנכ"ל תשתיות ופיתוח במשרד, יצחק זוכמן, הדהים באומרו שפיתוח כביש 38 יסתיים באמצע 2013. מבין הסיבות לעיכוב, הליכי הפקעת קרקעות ואישור תכניות הפיתוח. היו"ר גפני הודיע שייכנס ישיבה בהשתתפות מנכ"לי משרדי הפנים, התחבורה והשיכון להאצת הפיתוח.