בהלת קניות Black Friday בעיצומה: אפל חתכה את מחירי ה-iPad

(עדכון) - חגיגת מבצעים בארה"ב ב"יום שישי השחור": אפל מציעה הנחות של עד 100 דולר במוצריה; בטויס אר אס צופים מכירות שיא; ובכמה נמכרה טלוויזיית פלזמה 58 אינץ'?

בהלת הקניות בארה"ב במסגרת "יום שישי השחור" החלה היום (ו'), והצרכנים צובאים על דלתות הרשתות הקמעונאיות כדי להיות הראשונים לתפוס את המציאות הגדולות שהן מציעות ולמלא סליהם בשלל מוצרים - החל ממוצרי אלקטרוניקה וכלה בביגוד, כלי בית ועוד.

הרשתות החלו במבצעים כבר אתמול (ה') בחג ההודיה, וה"סיילים" יימשכו לאורך היום בכל ארה"ב. כאן באתר "גלובס" נמשיך לעדכן היום ומחר במכירות הגדולות ובנתונים הכספיים שצפויים להיטיב עם הרשתות.

"יום שישי השחור" קיבל את שמו מאחר שעל רקע בהלת הקניות רוב הרשתות עוברות לרווחיות - והרווחים נרשמים במאזני החברה בדיו שחור, בשונה מההפסדים שרשומים באדום.

דלתות הרשתות הגדולות נפתחו כבר ב-5:00 הבוקר בשעון ארה"ב, וכבר מהפתיחה הצרכנים ממלאים את החנויות ותרים אחר המוצרים השונים. "זה הולך להיות ה'בלאק פריידי' הטוב ביותר שידענו מאז ומעולם", אמר ג'רי סטורץ', מנכ"ל רשת טויס אר אס, בערב שלפני חג ההודיה. "כולם מורידים מחירים לרמות שייתכן שלא יחזרו", לדבריו.

במסגרת המבצעים וההנחות, חברת אפל חתכה את מחירו של מחשב הלוח הפופולרי מתוצרתה, ה-iPad, ב-41 דולר - ומציעה אותו לרגל ה'בלאק פריידי' ב-588 דולר עבור גירסת ה-16 ג'יגה. החברה מציעה גם את מחשב המק בהנחה של כ-100 דולר, ואת ה-iPod במחיר נמוך בכ-40 דולר מהמקור.

רשת סירס בפנסילבניה פתחה אתמול את שעריה ב-7:00, ובין המוצרים שנמכרו במסגרת המבצעים: טלוויזיית פלזמה 58 אינץ' במחיר של 1,044 דולר - 55% פחות מהמחיר הרגיל ברשת. רשת סוני מכרה לפטופ עם מוצרים נלווים ב-500 דולר - 32% הנחה. "נראה כי הכלכלה מתחילה להשתפר", אמרו הקונים המאושרים.

אנליסטים מעריכים כי בהלת הקניות בחגים תוביל לעלייה בהכנסות הרשתות בשיעור ממוצע של כ-4.5%. התאחדות הקמעונאים בארה"ב צופה גידול של כ-2.3% להיקף מצרפי של 447.1 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 0.4% אשתקד ונפילה של 3.9% ב-2008 בשלהי המשבר. הרשתות Kohl’s וקוסטקו צפויות לרשום מספרים גבוהים היום. ביום שישי השחור ב-2009 המכירות הסתכמו בהיקף מצרפי של 18 מיליארד דולר.

האנליסטים והכלכלנים בוול סטריט עוקבים מקרוב אחרי הנתונים של "יום שישי השחור", שכן הם צפוים להצביע על מצבה של הצריכה הפרטית הארה"ב שמהווה כ-70% מהתמ"ג האמריקני. הצריכה הפרטית עלתה ב-2.8% ברבעון השלישי - הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון הרביעי ב-2006.

"קמעונאים רבים עברו ל'שחור' כבר לפני ה'בלאק פריידי'", אמרה אדריאן שפירה, אנליסטית בגולדמן זאקס בניו-יורק. "המכירות הראו שיפור כבר בתחילת נובמבר, והן צפויות להשתפר יותר בחגים".