מיטב: הצרות של אירופה ימשיכו ללוות אותנו עוד שנים רבות

רון אייכל: "גם אם מהלכי הצמצום הפיסקליים ישאו פרי, עדיין המדינות האירופיות יצטרכו להתמודד עם יחס חוב לתוצר גבוה מאוד ולכן יצטרכו לשמור על גירעונות נמוכים מאוד"

עיני המשקיעים הופנו בשבוע שעבר להתפתחויות המגיעות מאירופה ודווקא לשליליות שביניהן. בפוקוס, הייתה ההודעה של ההנהגה האירית על שורה של צעדים לצמצום הגירעון (בהיקף של 15 מיליארד אירו). כמו כן, המשקיעים היו בהמתנה בכל האמור לפרטים לגבי תוכנית הסיוע לאירלנד.

בקרב איגרות החוב של ממשלת אירלנד, הנמצאת במגעים מתקדמים לסגירת עסקה, נרשמה בשבוע האחרון מגמה מעורבת. האיגרת לטווח של שנתיים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 4.74%, הנמוכה ב-0.48% מאשר הייתה בסוף השבוע שעבר. מנגד, האיגרת ל-10 שנים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 8.881%, הגבוהה ב-0.77% מאשר הייתה בה בסוף השבוע הקודם.

כאמור, אירלנד מתכננת צמצום גירעון של 15 מיליארד אירו, אשר יגיע רובו, כ-10 מיליארד אירו מצמצום הוצאות (בעיקר מהפחתת השכר במגזר הציבורי ובשכר המינימום). מנגד, שיעור המע"מ יועלה מ-21% לכדי 23%. כלכלני מיטב מעריכים כי אם הצעדים הללו עברו בשלום הממשל האירי יצטרך לגייס חוב בהיקף של 65 מיליארד אירו בשנה הבאה. בהנחה כי הוא יקבל סכום גבוה מזה מהאיחוד האירופי, למעשה הוא לא יצטרך לצאת לשוק כלל בשנה זו.

בינתיים, ספרד חזרה השבוע לרשימה השחורה והייתה בכותרות דווקא לאחר שפרסמה נתונים חיוביים מבחינתה. בפעילות הממשלה בחודש אוקטובר נרשם עודף של יותר מ-5 מיליארד אירו. אמנם, לא כדאי התבשם מדיווח זה שהרי גם באוקטובר אשתקד נרשם עודף - כנראה שיש כאן עניין עונתי, אולם הדבר החשוב הוא שספרד צמצמה בכמחצית את היקף הגירעון השנה, לעומת שנת 2009 . הגירעון בעשרת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-2.96% מהתוצר בלבד (31.3 מיליארד אירו), בהשוואה ל-5.63% בתקופה המקבילה אשתקד, או לעומת 11.1% מהתוצר בכל שנת 2009.

כאמור, המשקיעים לא התייחסו לדיווחים אלו וכך, אגרת החוב של ספרד המיועדת להגיע לפדיון בעוד 10 שנים רשמה 8 ימיים רצופים של ירידה בערכה. בסוף השבוע, נסחרה האיגרת ל-10 שנים בתשואה לפדיון של 5.157% הגבוהה ב-0.44% מאשר הייתה בסוף השבוע הקודם. בניגוד לאירלנד, גם האיגרת לשנתיים רשמה הפסד הון ונסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 3.347%, עלייה של 0.42% לעומת סוף השבוע הקודם.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב אומר כי צריך להבין כי כמעט בכל תסריט הגיוני, וגם באופטימיים שבהם, הצרות האירופיות ימשיכו ללוות אותנו עוד מספר שנים, ככל הנראה עד סוף העשור. "גם אם מהלכי הצמצום הפיסקליים ישאו פרי, עדיין המדינות האירופיות יצטרכו להתמודד עם יחס חוב לתוצר גבוה מאוד ולכן יצטרכו לשמור על גירעונות נמוכים מאוד (אם בכלל). לצרות האירופיות, שיימשכו עוד שנים רבות, תהיה השפעה על מגמות המסחר, גם אם הן תהיינה לטווח קצר".