בדיקת "גלובס": מהן 5 המגמות הכי חמות של קניות ברשת?

עולם המכירות המקוון מתרחב: "גלובס" מזהה כמה מהטרנדים הבולטים בתחום - החל ממכירות קבוצתיות, דרך קנייה ומכירה בפייסבוק ועד קנייה של מציאות ומותגים מיד שנייה

עולם המכירות המקוון משתנה ומתרחב מרגע לרגע: "גלובס" מזהה כמה מהטרנדים הבולטים בתחום, החל ממכירות קבוצתיות, דרך קנייה ומכירה בפייסבוק ועד קנייה של מציאות ומותגים מיד שנייה.

רכישות קבוצתיות: הנחה אזורית יומית

מפשיטתם המאורגנת של אתרי הרכישות הקבוצתיות כבר קשה להתעלם: תחת כל עץ רענן קיים כיום אתר המציע עסקה יומית בהנחה על בסיס מספר מינימום של רוכשים - לרוב בתחומי הלייף סטייל והמזון - והאתרים גרופר, יממה, באליגם וגם Buy2 של mako הם רשימה חלקית בהחלט.

רק השבוע עתידים לעלות לאוויר 3 אתרים חדשים בתחום - אתר קופו (coupo), שיציע דילים מקבילים ב-4 ערים מרכזיות בארץ (ירושלים, תל-אביב, חיפה ובאר-שבע); אתר אמאלייק, הפונה לנישת האמהות וההורים; ואתר גרופאנץ', העושה את צעדיו הראשונים בימים אלה ממש.

"אין ספק כי הגרופונים נהיו מגפה בארץ", אומר עודד זהבי, מנכ"ל paypal ישראל. "התופעה עדיין צוברת תאוצה, אך להערכתי היא עוד לא בשיאה. כרגע מדובר בקבוצות מאוד קטנות שמקימות אתרים ומציעות הצעות נישתיות יחסית".

זהבי צופה שתי התפתחויות בתחום בהמשך הדרך: "כמו כל שוק צומח", הוא אומר, "יישארו כאן כמה שחקנים טובים שמספקים חוויה טובה מבחינת האתר, ולא רק מוצרי נישה; שנית, בקרוב גופי ריטייל מרכזיים יתחילו לראות בזה פלטפורמה רצינית לשיווק".

דילים פופולריים במיוחד

* שובר במחיר 25 שקל לקנייה ב-50 שקל בטבע קסטל - 3,000 שוברים, אתר באליגם

* שובר של 75 שקל לקנייה ב-150 שקל במסעדת "עד העצם" - 3,700 שוברים, אתר גרופר

* 5 כניסות למועדון גו אקטיב ב-49 שקל - 2,500 שוברים, אתר buy2

* מנוי לעיסוי משולב בטרנקוויל סיטי ספא ב-60 שקל - 2,000 שוברים, אתר יממה

קניוני בוטיק וירטואליים: גן עדן לקניות של מוצרי מעצבים

קניוני הבוטיק הווירטואליים פורחים בזה אחר זה במרחב שבין ebay, המציע לכל אחד להציע את מרכולתו באשר היא, בין אם מדובר בפריט בודד או בחנות סמויה מן העין; ובין אתרי הסחר ופורטלי הקניות ה"רגילים".

למעשה, מדובר בפלטפורמה המאגדת בתוכה שלל חנויות בוטיק, בעיקר סביב תחום האופנה - תוך שימת דגש על האסתטיקה וההגשה, וכן על ייחודיותם של המוצרים.

לכל גולש מתאפשר שיטוט וקנייה - תוך מיון לא רק על-פי קטגוריות, אלא לעתים על-פי אזור הייצור, המעצב או אפילו על-פי צבע הפריט המבוקש - או מכירת פריטים בקטגוריה שלו, בהליך קצר יותר מזה הנדרש בהקמת אתר עצמאי, כשפעמים רבות ניתנת האפשרות לשתף את קהילת הרוכשים ברשמיך מן המבחר הקיים.

"חוויית קנייה טובה, הצעות ערך ללקוחות וחשיפה טובה הן אבני היסוד של אתרים כאלה", מאבחן עודד זהבי מ-paypal.

"למעשה מדובר בסוג של קניון ענקי של מעצבים עצמאיים", מסביר אורי לוי, מנכ"ל האתר www.senseofashion.com, שעלה לאוויר לפני כחצי שנה עם שורת חנויות מעצבים מכל העולם.

לדבריו, "בוטיקים כאלה מקשרים בין מוכרים לקונים באמצעות הפלטפורמה האינטרנטית: כל לקוח מייצר לעצמו חנות, ואנחנו דואגים להביא את הטראפיק ולייצר קהילה פעילה מפה לאוזן, שחבריה ממליצים זה לזה על פריטים שאהבו. ההבדל בין מכירה כזו לבין אתרים אחרים הוא שאנחנו לא מחזיקים מלאי, ומאפשרים לשלוח לכל העולם".

המיזם, שמאחוריו עומדות דריה שועלי ויעל גבעון, אכן מעוצב כאתר בינלאומי לכל דבר ופעיל במיוחד גם בארה"ב, בריטניה ואוסטרליה.

גם באתר סטייל ריבר - styleriver.mako.co.il - שנרכש על-ידי mako, מוצעים באופן דומה פריטי מעצבים מגוונים ומעניינים, לעתים בהנחות משמעותיות של עד 70%. האתר נעים גם הוא לעין, ומופנה ישירות לקהל הישראלי.

מי שעוד הצטרף לאחרונה לחגיגה הוא האתר ynet boutique של ynet-shops.co.il, המציע פריטי בוטיק בקטגוריות שונות - מאופנה ועד מתנות ופריטים לעיצוב הבית. המבחר עוד מצומצם יחסית, אך הקונספט דומה.

ותיק יותר בתחום הוא האתר הלא-ישראלי אטסי www.etsy.com - שבו ניתן לשוטט בין מגוון רחב של חנויות בוטיק לא רק בתחום האופנה, אלא גם בקטגוריות של אמנות, מוזיקה צעצועים ועוד.

לעומתו מתמקד www.boutiques.com בתחום האופנה בלבד, ומציע את מיטב המעצבים - בגדים, אביזרים, תיקים ועוד.

מוצרים בקניוני בוטיק וירטואליים

* שמלת וינטאז' של ג'יבנשי - 1,295 דולר, אתר sense of fashion

* ארנק עור מקומט של עמנואל - 219 שקל, אתר סטייל ריבר

- נעל עקב של שומייקר - 720 שקל, אתר בוטיק

מותגים יד שנייה: מאיקאה ועד נטוצי

אתרי יד שנייה קיימים כאן מזמן; גם כאן אחראית ebay לגילוי הפוטנציאל האינסופי שבהעברת פריטים מיד ליד. אולם גם כאן נראה כי חל שינוי מהותי עם הזמן.

"השנתיים וחצי האחרונות עשו שינוי מטורף בתפיסה של מוצרי יד שנייה", אומר רועי שגב, סמנכ"ל ביד2. "המשבר הכלכלי דאז עשה לאנשים שיפטינג מחשבתי הן לגבי מכירה והן לגבי קנייה. ההיצע גדל מאסיבית, ואנשים הפסיקו לתפוס את זה כמשהו שמעורר בושה, וכך מוצרי היד השנייה תפסו פתאום משקל רציני מול מודעות הרכב והנדל"ן".

כיום, מספר שגב, מועלות רק באתר שלו 10,000 מודעות יד שנייה ביום - ו-150 אלף גולשים.

מי שמצויד בסבלנות יוכל למצוא כיום לא מעט מותגים שערכם רב - אך המחיר עבורם נמוך משמעותית; כשלעתים אפילו לא מדובר במוצר משומש אלא בפריט חדש מיד שנייה.

מעצבי אופנה, מכשירי iPhone ו-iPod, פריטי ריהוט נחשבים מאיקאה ועד נטוצי (להבדיל) - על כל אלה ניתן לחסוך לא מעט כסף באתרים כמו ebay, winwin, יד2 ואפילו בחלק מקניוני הבוטיק המוזכרים לעיל - שבחלקם מוזמנים הגולשים לשלוף פריטי אופנה מיותרים מהארון ולהציע למכירה באותו האתר.

3 דוגמאות למציאות מיד שנייה

* ספה זוגית קליפאן של איקאה - 740 שקל (במקום 1,895 שקל), אתר winwin

* iPhone 4 - כ-1,550 שקל (במקום 4,000 שקל), אתר יד2

* חליפת חתן של ורסאצ'ה - 750 שקל, אתר winwin

פייסבוק נכנס לתמונה: מידע על מכירות ביתיות

את כוחה של הרשת החברתית כבר לא צריך להוכיח. הוא חי ובועט, וכל מה שנשאר להשלמת התמונה הוא מכירות המתבצעות ישירות באמצעות האתר.

"המוטו היום הוא 'סושיאל, לוקאל, מובייל' (חברתי, מקומי, נייד)", אומר עודד זהבי, מנכ"ל paypal ישראל. "אפילו ebay הכריזו על מהלך של קנייה משותפת של מתנה בפייסבוק - זו בהחלט אינדיקציה לחיבור עם רשתות חברתיות.

אפליקציה שפיתחה חברת "יאללה" הישראלית (Yalla.co.il) מאפשרת לכל חבר בפייסבוק לפתוח לעצמו חנות חינם ברשת החברתית, בהליך פשוט יחסית, חינם וללא התחייבות.

בחברה מספרים על מאות ישראלים שהצטרפו למיזם כבר בחודש הראשון לפעילותו - במטרה לקצר את הדרך שבין הפעילות השיווקית ברשת לבין פתיחת הארנק בפועל.

כמובן ששיתוף חברים ושימוש בכפתור ה-Like עתידים לקחת חלק ביחסי הלקוח והחנות הפייסבוקית, והסליקה נעשית על-ידי PayPal העולמית.

מה מרוויחה "יאללה"? כרגע, מדובר בפיילוט שעתיד לבחון אפשרות להוספת שירותים בתשלום בהמשך.

החיבור של "קניות" ו"פייסבוק", אגב, מצטלב במקום נוסף: לא מעט מכירות בלתי וירטואליות מתארגנות מפה לאוזן ברשת. ממכירות מעצבים ביתיות, דרך מכירות ספרים ועד גאראז' סיילס.

מי שאימץ את העניין כשיטה (ופעיל גם בפייסבוק) הוא האתר גראז' סייל (www.garagesale.co.il), שמרכז מידע על מכירות ביתיות שונות ברחבי הארץ - בין אם מדובר במי שאמנים שמוכרים מתוצרתם או במי שמרוקן את תכולת דירתו לקראת מעבר.

ניתן להירשם לאתר ולקבל מידע על מכירות על-פי מיקומן הגיאוגרפי, וכך לאתר בזמן אמת הזדמנויות בקרבת ביתך - או לפרסם מועד ומיקום של מכירה מתוכננת.

4 חנויות שכבר פתחו אתר בפייסבוק

* Vmobile - חנות סלולר

* Youring - חנות תכשיטים

* bigsport4u - חנות מוצרי ספורט

* hobyshops - חנות מתנות

"קניות" בחינם: במקום לקנות - להחליף

תחילה צץ אתר אגורה (www.agora.co.il), המציע פריטים למסירה חינם אין כסף. האתר אמנם לוקה בכמה חסרונות מרכזיים, בהם מיעוט התמונות של הפריטים המוצעים למכירה, אך קנה לו קהל שמעוניין למסור מה שאינו צריך או "לדוג" הזדמנויות.

על בסיס שונה מעט קם אתר www.allbo.co.il, המציע החלפה של פריטים בין גולשים שונים. וכך מחד, המלאכה נעשית מורכבת יותר כשעבור כל פריט שמוצא חן בעיני ה"קליינט" עליו להציע פריט חלופי שבו המוסר מעוניין - ומנגד, ניתן למצוא לא מעט מציאות, בגדי מעצבים ופריטים יקרים אחרים שבעליהם מוכנים להחליף.

מקימי האתר, לימור איפרגן וגלעד לוי קופלמן, מספרים על עשרות אלפי פריטים שממתינים להחלפה ואלפי משתמשים מדי יום - כשמדי יום מתבצעות מאות החלפות.

"הקונספט בא לענות לא רק על חיסכון כלכלי מובהק ברכישת מוצרים, אלא גם על תפיסה ירוקה של החלפת ידיים למוצרים", אומרת איפרגן, "ומכיוון שמדובר בפריטים שגם ככה היו מוצאים את דרכם לפח - מניסיוננו אנו רואים שגולש ב' תמיד ימצא משהו במרכולתו של גולש א'".

מה עוד ניתן להחליף ברשת? זמן באתר ימבה זמן (yambazman), ספרים, דירות ואפילו כישרונות.

פריטים להחלפה באתר allbo

* מצלמת קנון וינטאג' לאספנים

* מגפיים של בית האופנה מארני

* נעלי דיזל בלק גולד מהדורה מיוחדת

* שעון אספריט מקורי

* קורא ספרים דיגיטלי

* מכונת אספרסו HEMILTON חדשה