JVP: החזר חסר תקדים של 4,000% על ההשקעה בקליקטק

‎‎‏ אראל מרגלית, שותף ומייסד בקרן ‏JVP: "פעם ראשונה שאני מעורב בהנפקה שסגרה מחיר גבוה ממחיר היעד"‏ ■ ‏JVP‏ מכרה 4.9 מיליון מניות בהיקף של 112 מיליון דולר

‎‎את הימים של האקזיטים הגדולים כמעט שכבר לא זוכרים בהון סיכון הישראלי, אך מדי פעם מתרחש אירוע כמעט היסטורי שממחיש כי המודלים הכלכליים שעליהם בנוי ההון סיכון עדיין איתנו. הפעם, מדובר בהנפקה השנייה שביצעו בעלי המניות של חברת התוכנה השבדית קליקטק ביום שישי, ובהם קרן ההון סיכון הירושלמית, ‏JVP‏.

המשקיעים מימשו חלק מאחזקותיהם בחברה מכרו 11.5 מיליון מניות וקיבלו בסך הכל 265 מיליון דולר. ‏JVP‏, שהיא בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה אחרי קרן אקסל, מכרה כ-30% מאחזקותיה תמורת 112 מיליון דולר, ורשמה החזר חסר תקדים של כ-4,000% על השקעתה.

‎‎משקיעים לטווח ארוך

קליקטק הוקמה בשנת 1993 כחברת תוכנה בתחום הבינה העסקית וגייסה בסך הכל כ-30 מיליון דולר. ‏JVP‏ ומרגלית הגיעו אל החברה כמעט במקרה. בתחילת העשור הם בחנו חברות שפועלות בתחום הבינה העסקי. הם מצאו שקליקטק מתאימה לפרופיל הטכנולוגי שחיפשו ומוכרת את התוכנה רק בשבדיה. ‏JVP‏, שהצטרפה לקרן אקסל, השקיעה בחברה מהקרן הרביעית בשנת 2004 והפכה שותפה בהפיכתה לחברת תוכנה בינלאומית.

ביולי השנה הונפקה החברה לראשונה. קליקטק אמנם הגיעה אל השוק הפומבי עם הכנסות שנתיות של 207 מיליון דולר, אך ללא רווחים. מאז ההנפקה הראשונה החברה יותר מהכפילה את שוויה, וכיום נסחרת לפי 1.7 מיליארד דולר.

ההנפקה השנייה, שכאמור נערכה בשישי האחרון, הייתה מועד סיום הלוק-אפ (התקופה לאחר ההנפקה שבה למשקיעים אסור למכור את מניותיהם) והסתיימה בביקוש יתר. ‏JVP‏ הגדילה את כמות המניות שתכננה למכור ב-21%, ומכרה בסך הכל 4.9 מיליון מניות בהיקף של 112 מיליון דולר, נוסף על מימוש זכות החתמים להקצאת יתר ובמחיר הגבוה ממחיר היעד שנקבע. לאחר המכירה,‏JVP ‎‏ היא עדיין אחת מבעלות השליטה בחברה, עם אחזקה של כ-15% שמשקפים שווי של כ-260 מיליון דולר.

אראל מרגלית, שותף ומייסד בקרן ‏JVP‏, הופתע מהתגובה של השוק: "זו ההנפקה ה-11 שאני מעורב בה בנאסד"ק ודבר כזה עוד לא קרה לי. אנחנו מכירים את הדינמיקה. מוציאים תשקיף עם מחיר יעד גבוה, ואז מתחיל הלחץ על המניה ולא מגיעים למחיר היעד. הפעם המחיר היה גבוה מהתשקיף. זאת פעם ראשונה שאני מעורב בהנפקה שסגרה עם מחיר גבוה ממחיר היעד".

* ‎‎מי היו הקונים?

"היה לנו חשוב לעשות הקצאה למשקיעים לטווח ארוך. לא רצינו שמשקיעים יקנו כדי לדחוף את המחיר ואז ימכרו מהר בשביל סיבוב מהיר, כמו קרנות גידור למשל. הצלחנו להקצות למשקיעי זהב, למשל פידליטי שנכנסו בהנפקה הראשונה וכעת שילשו את אחזקותיהם. כיוונו למשקיעים שירצו לראות את צמיחת החברה".

קליקטק מציעה תוכנה המאפשרת את ניצול יכולות הבינה העסקית על גבי פלטפורמת אינטרנט. לקליקטק יש כ-15,000 לקוחות ו-570,000 משתמשים ביותר מ-100 מדינות. בין הלקוחות גדולים של החברה אפשר למצוא את קאנון, דויטשה טלקום, פנסוניק, מיצובישי וקוולקום.

* איך אתה מסביר את ההצלחה בנאסד"ק של חברת תוכנה מאירופה?

‎‎‏"אנשים רואים חברה שצומחת במהירות ומביאה איתה בשורה חדשה. קליקטק מעמידה את הארגונים על הרגליים, ואנשים מבינים את זה".

‎‎*איזה בשורה היא מביאה? הרי כבר מזמן הספידו את עולם התוכנה ואת האפשרות של חברות קטנות לעשות בו מהפך.

‎‎‏"אני מדבר על כך שנגמר העידן שבו המידע שייך רק למנהלי הארגונים. המכירות מגיעות גם מלמטה, ומי שלא מבין שהולכת להיות מהפכה בתחום האנטרפרייז, יפספס. התאגידים צריכים פרדיגמות חדשות של חשיבה בתחום התוכנה. אני מאמין שקהילת העסקים החכמה בתוך הארגונים עדיין נמצא בחיתוליו ושהוא עוד יגדל".

מרגלית מספר כי יש מי שכבר הבחין בפוטנציאל של קליקטק: "לפני כשנתיים הגיעה לקליקטק הצעת רכש מכובדת. היינו צריכים לשכנע שלמרות המשבר הכלכלי ולמרות שנראה שתחום התוכנה הוא בלתי חדיר לחברות, יש לחברה סיכוי. בסוף לא מכרנו. יש פתולוגיה ידועה שכשמגיעה הצעה מכובדת, כולם מעלים את סוגיית האחריות ליזמים ולעובדים, אבל מותר להעז ולהסתכל שלוש שנים קדימה. אנחנו ראינו שיש פוטנציאל להפוך את החברה למשמעותית, והיום זה קורה".‏

הרווח האדיר שגורפת הקרן יבוא לידי ביטוי גם בתוצאות של 12 משקיעים מוסדיים ישראלים שמעורבים בקרן וייהנו מההחזרים, ובהם בנק לאומי, האוניברסיטה העברית, פסגות והטכניון. לדברי מרגלית: "אנחנו חושבים שכל פעם שקורה כאן אירוע שמחזיר חצי קרן, זה יכול לעודד משקיעים מוסדיים שנמצאים במצב רוח קשה". לדברי אחד המשקיעים המוסדיים ב-‏JVP‏: "בדקנו בארכיון ולמיטב ידיעתנו זה האקזיט הגדול ביותר, לא רק בישראל אלא באירופה כולה, מבחינת רמת התשואה שרשמו המשקיעים".‏‎‎‏