גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטאטא חדש בבית פסגות

רונן טוב נכנס לנעליו של רועי ורמוס כשלפניו ניצבים שלושה אתגרים גדולים

אחר 4 שנים כמנכ"ל פסגות, עזב השבוע (א') רועי ורמוס את תפקידו, ובמקומו מונה בקרוב רונן טוב. ורמוס נחשב כידוע ל"כוכב" בשוק ההון המקומי, ובתקופתו צמחה פסגות להיות בית ההשקעות הגדול בישראל, בין אם באמצעות רכישות ובין אם בצמיחה אורגנית.

גם לטוב, המנכ"ל הנכנס, לא חסרים כישרון וניסיון. עד לאחרונה הוא שימש כמשנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת הלקוחות, ובעבר היה מנהל אגף הפנסיה בפיקוח על הביטוח באוצר, מנכ"ל עתודות החדשה מקבוצת כלל ביטוח, מנכ"ל סוכנות הביטוח מבטח סימון ומנכ"ל מקפת מקבוצת מגדל.

טוב הוא מינוי של זהבית כהן, יו"ר קרן אייפקס, בעלת השליטה החדשה בבית ההשקעות, והוא נכנס לפסגות עם מטרה שונה מעט מזו שהייתה לורמוס. טוב נכנס לבית השקעות ששואף להתחרות בחברות הביטוח - מה שמסביר מינוי של מנהל שלא משוק ההון - כשקרן אייפקס הצהירה לא פעם בעבר כי בכוונתה לפתח את פסגות לתחומים חדשים, בעיקר ביטוח ופנסיה.

טוב מקורב לסוכני הביטוח ואהוד על ידם, וסביר כי הוא ימנף את קשריו כדי להכניס את פסגות לענף ריכוזי זה. אבל עד שזה יקרה, טוב צריך גם לנהל את הקיים וזה לא מעט: 150 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, קופות גמל, תיקי השקעות ותעודות סל - חלקם תחומים שזרים לו. לפניכם שלושת האתגרים העיקריים שיעמדו בפני טוב.

שימור הצוות הניהולי

מה שעושה את ההבדל בין בתי ההשקעות הם האנשים שבו. בפסגות, חלק גדול מהצוות הניהולי הם "אנשי ורמוס": בכירים שעבדו עימו בתקופת פסגות-אופק (עוד כשהייתה בבעלות בנק לאומי), התקדמו בין היתר בזכותו, וקשורים עימו גם בקשרים חברתיים.

בין האנשים הללו ניתן למנות את מנכ"ל קופות הגמל חגי בדש, הכלכלנית הראשית ורד דר, סמנכ"ל השיווק טל קדם, מנכ"ל פסגות תעודות סל טל ורדי, וכן הסמנכ"ל אלי בבלי, שהגיע מפריזמה ונחשב ליד ימינו של ורמוס כמעט בכל דבר ועניין.

"בפסגות יש הרבה אנשים מוכשרים", אומר מנכ"ל של אחד מבתי ההשקעות המתחרים. ידוע כי חלקם כבר קיבלו הצעות עבודה, ולא מן הנמנע שינצלו את ההזדמנות כדי להתקדם לתפקיד בכיר יותר. יחד עם זאת, מקורבים לטוב בשוק טוענים כי הוא "איש של אנשים", ולכן יש לו סיכוי גדול לשמר את מרבית הצוות.

רווחיות, רווחיות, רווחיות

כדי לשמור על היקף הנכסים נדרשו עד כה בפסגות לתת הנחות משמעותיות עד כדי מחירי הפסד. זה התבטא במיוחד בשנה האחרונה, על רקע חקירת רשות ני"ע שאיימה על המוניטין של בית ההשקעות. בפסגות חששו שאם לקוחות יעזבו, הדבר יצור אפקט של כדור שלג שיביא לבריחה מאסיבית יותר.

אבל כעת המציאות שונה. פסגות נרכשה במחיר שנחשב לגבוה מאוד, ומישהו צריך לשלם את זה. באופן לא מפתיע יהיו אלה הלקוחות, בעיקר אלה שלא מודעים לכך שהם המממנים של העסקה. כפי שנחשף ב"גלובס", לאחרונה, העלתה פסגות את דמי הניהול בכל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, ובחודש האחרון גם הועלו דמי ניהול בקרנות הכספיות. די ברור כי בקרוב נמשיך לראות מהלכים של העלאת דמי ניהול, או דחיית עסקאות לא רווחיות, אולם אלה עלולים לגרור פדיונות.

כהן וטוב יצטרכו להחליט כמה פדיונות הם מסוגלים לספוג מבלי לאבד את התואר הנכסף של "הגדולים ביותר". ומהו היקף הנכסים המייצר את הרווחיות הנכונה וגם שומר, עד כמה שניתן, על יציבות? בכל מקרה, ענף הגמל עומד לעבור (שוב) מהפכה, לאור הרפורמה האחרונה בדמי הניהול בענף הגמל, שתוריד בעשרות אחוזים את ההכנסות מדמי הניהול, כך שכל נושא התמחור יבחן ודאי מחדש בקרוב.

3. שיקום התדמית. תקופה ארוכה נחשב פסגות לברירת המחדל של יועצי ההשקעות בבנקים. אלה הרגישו בנוח לשווק קרנות של בית ההשקעות שנחשב למקצועי ואחראי, גם אם ביצועיהן לא היו תמיד בדבוקה העליונה.

אולי זו החקירה ואולי התחזקותם של המתחרים, אבל משהו בתפיסה הזו נחלש, ופסגות היא כבר לא ברירת מחדל מובהקת, ומתחילת השנה רשם בית ההשקעות פדיונות של כ-700 מיליון שקל בקרנות המסורתיות (עליהן נגבים דמי ניהול).

טוב מכיר היטב את ענף הגמל, אך לא את העולם המהיר והתחרותי של קרנות הנאמנות. הוא יצטרך למנות לו מנכ"ל באופן מיידי (ראו מסגרת), ולהחזיר את פסגות למעמדה, תוך התמודדות עם מתחרים לא קלים כמו הראל-פיא, אקסלנס, אי.בי.אי ודש.

עוד כתבות

אזור משגב / צילום: יח''צ

חיזבאללה שם על הכוונת את המפעלים הביטחוניים

לראשונה מאז תחילת המלחמה, הופעלו אזעקות ביישובי משגב בצפון, ככל הנראה, בשל יירוט כטב"ם ששיגר חיזבאללה ● באזור נמצא מתקן אסטרטגי של רפאל, ולא מן הנמנע שהוא היה היעד של כלי הטיס שיורט

מה צפוי בעזה? ההערכה של ראש ה-CIA לשעבר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מתחילים לדבר בריש גלי על כך שמשטר צבאי ישראלי ברצועת עזה עשוי להתגלות ככורח המציאות, ממשל ביידן עוד לא הרים ידיים ממאמצי התיווך בניסיון למנוע מלחמה כוללת עם חיזבאללה, וממשלת לבנון מאשימה את ישראל בהפצת פייק ניוז • כותרות העיתונים בעולם 

גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין

המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר

גיא ברקוביץ' קיבל לאורך שנות הקריירה שלו כמה הצעות לעבור לווייז, אבל הוא תמיד העדיף לחכות שהחברה תגדל - עד שהיא נמכרה לגוגל ב־1.3 מיליארד דולר: "לצערי לא נהניתי מזה" ● היום, כשהוא כבר בתפקיד המנכ"ל, הוא מספר על התוכניות למצב הכי גבוה בעולם ועל ההתמודדות במלחמה: "יש שיבושים, אבל המשתמשים מבינים שצריך לוותר על נוחות"

קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המנכ"לים הבכירים בארה"ב חושבים שיש לטראמפ סיכוי, ורוצים מקום ליד השולחן

בכירי עולם העסקים נוהרים לפגוש את הנשיא לשעבר, שמגייס בקלות תמיכה מחודשת באמצעות הבטחות להפחתת מסים והסרת רגולציה ● על אף ההרשעה האחרונה, נראה שהביקורת כלפי טראמפ רוככה, בעוד שהתסכול מהמדיניות הכלכלית של ביידן גובר ● בין התומכים הבולטים: אילון מאסק

המשכנתה חצתה את רף המיליון שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

המשכנתה הממוצעת חצתה את רף המיליון שקל לראשונה מאז 2022

סך המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר הגיע לכ-7.8 מיליארד שקל, היקף שלא נראה כמותו בשוק המשכנתאות מאז אוגוסט 2022 ● עליית מחירי הדירות בתקופת המלחמה מחזירה לשוק רבים, שעד כה נרתעו מלרכוש דירות, עקב הריביות הגבוהות והמצב הכלכלי הקשה שמתהווה בעקבות המלחמה

מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס

הטרנד החם: לא מבינים בכדורגל ועדיין מהמרים על תוצאות היורו

עמדות במשרד שמציגות את טבלת ההימורים, הקרנות מאורגנות ושיחות מסדרון בלתי פוסקות: במקומות עבודה רבים בישראל נפתחו בשבוע האחרון קבוצות של ניחושי היורו ● מה מושך כל כך הרבה חברות לאפשר את התחרות בעבודה, ואיך דווקא אלו שלא מבינים בכדורגל מצליחים להתברג במקומות הגבוהים?

צילום: איל יצהר (עיבוד תמונה)

המומחה שמזהיר: מרבית האנשים שישקיעו בתחום הנדל"ן הזה יפסידו את כספם

זרם המודעות המציעות קרקע חקלאית בזיל הזול אינו נפסק, ועל הרוכשים להיזהר מהבטחות ללא כיסוי: "לא כל קרקע תיבנה בעתיד" ● האזינו

חברי משלחת הצפון עם חבר הקונגרס ג'ימי פאנטה / צילום: Israel Advocacy Group

מפונים מהצפון יצאו להיפגש עם חברי קונגרס אמריקניים בוושינגטון

חברי המשלחת שארגן שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ד"ר מייקל אורן, סיפרו לחברי הקונגרס על תחושותיהם הקשות כמפונים מהבית ● אורן: "מקווה שזה יסייע בגיוס לגיטימציה כשנתקוף בלבנון" ● ישראל מתגייסת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

זוג גר בדירה שהבעל ירש. האם האישה קיבלה מחצית ממנה בפרידה?

רוכשי דירות שנמסרו ללא טופס 4 עם חיבור פרטי לחשמל תבעו פיצוי על איחור במסירה, אך חויבו לשלם 56 אלף שקל ● האם יזם יכול להצמיד את התשלומים למדד בנייה עתידי? ● ולמה ביהמ"ש לענייני משפחה קבע שדירה שירש גבר תחולק בינו לבין אישתו בהליך גירושים ● 3 פסקי דין בשבוע

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שהתריע מפני הפסקת חשמל ממושכת בדרך להדחה

בגין התבטאויותיו בנוגע להיערכות רשת החשמל למלחמה, דן היום דירקטוריון נגה בהדחת המנכ"ל שאול גולדשטיין ● כזכור, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות טען גולדשטיין כי: "אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

אוניית הכלא וורנון סי. ביין באי רייקרס, ב־2022 / צילום: Reuters, TNS/ABACA

בשב"ס בחנו הבאת אוניית כלא מניו יורק כפתרון למצוקת המקום למחבלי הנוח'בה

בשירות בתי הסוהר אמרו כי מאז המלחמה נקלטו כ־5,000 אסירים ביטחוניים, וכי בקרוב לא יוכלו לקלוט עוד בשל מחסור במקום ● אחד הפתרונות שנבדקו: הבאתה של אוניית כלא מארה"ב שיצאה מכלל שימוש בשנה שעברה ● במדינת ניו יורק, עם זאת, רמזו שהדבר אינו אפשרי

השופטת הדסה אסיף / איור: גיל ג'יבלי

השופטת שקודמה במסגרת הדיל אך אין נציב שיבחן את התלונה שנגדה

תובעת בתיק ביקשה להגיש תלונה נגד שופטת השלום הדסה אסיף אך אין כיום נציב תלונות ציבור ● הבוקר הגישה התובעת עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את לוין למנות נציב ● 109 שופטים ורשמים חדשים נשבעים אמונים בטקס השבעת הנשיא

חיילי מילואים / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הממשלה מקדמת את החוק להארכת שירות המילואים - שיאושר לקריאה ראשונה בכנסת

החוק יגיע למליאת הכנסת לקריאה ראשונה, אחרי התנגדות היועמ"שית להצעה המקורית ● במסגרת ההצעה, במשך שלושה חודשים תתאפשר הארכה של השירות בשנה, כך שאנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, וגיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46 ● ליברמן: "ביד אחת פוטרים משירות וביד השנייה מאריכים. מהמקפצה"

אליעזר מרום ויפתח רון טל / צילום: יוסי כהן, יוסי וייס

שני אלופים במיל' יהיו אחראים על השיקום האזרחי של הדרום והצפון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בישיבת הממשלה על מינוי האלוף במיל' אליעזר מרום לפרויקטור הצפון ועל האלוף במיל' יפתח רון-טל לפרויקטור הדרום ● המינויים לוו בסערות, מחלוקות והאשמות במינויים פוליטיים ● ברקע הדברים, לאחרונה תקף רון-טל בראיון את הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי וכינה אותו "הכושל ביותר בתולדות צה"ל"

מה אפשר לעשות עם 100 אלף שקל בתוך שנתיים / אילוסטרציה: Shutterstock

מה עושים עם 100 אלף שקל בשנתיים? המדריך למשקיע לטווח הקצר

בכל הנוגע להשקעות לטווח הארוך נראה שההתלבטות היא בין תשואה טובה לתשואה מצוינת. אבל כשמגיעים לטווחים קצרים יותר של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות ● פקדון בבנק, קרן כספית, איגרת חוב של ממשלת ישראל או אולי מדד S&P 500 - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים לטווח של שנתיים ● וגם: הטיפים לחיסכון במס ובעמלות

איך הפכו האנשים המשעממים בעולם ללהיטים ויראליים / צילום: מתוך יוטיוב

איך הפכו האנשים הכי משעממים בעולם ללהיטים ויראליים

תחזית מזג אוויר בלופ, שידורי בייסבול דמיוניים והקראת ערכים שלמים בוויקיפדיה במשך שעות ● הקלטות של קריינים מונוטוניים הפכו לאחרונה לפופולריות במיוחד, עם מיליוני צפיות והאזנות ● קהל היעד: אנשים שסובלים מנדודי שינה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בשטח של 48 מ"ר: בכמה נמכרה דירת 2 חדרים במגדל דיזנגוף?

הדירה בקומה 26 מתוך 28, עם נוף לעיר ולים, עברה שיפוץ מהיסוד לפני שנים אחדות ונמכרה ב-3.29 מיליון שקל ● "המוכרים קיבלו גם הצעות נמוכות יותר, אך דחו אותן והמתינו להצעה שהתאימה להם", מספר עופר כהן, יועץ נדל"ן באנגלו סכסון תל אביב ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה גילו של השחקן הצעיר ביותר שעלה על הדשא ביורו 2024?

מהי המילה העברית לקפיטליזם, מה חוגגים בבלומסדיי ובאיזה ממדינות ערב אין מדבר? ● הטריוויה השבועית

קמפיין ONE ZERO / צילום: צילום מסך מיוטיוב

אפקט הרשתות החברתיות: ב–ONE ZERO משנים את הקמפיין

בעקבות הסערה שהתחוללה ברשתות החברתיות סביב אופן הצגת הנשים בפרסומות של הבנק הדיגיטלי ONE ZERO, קוצרה אחת הפרסומות בקמפיין החדש שלהם באופן שמשנה את משמעותה, ובמקביל הבנק עולה פרסומת חדשה נוספת

מפעל ''רשף טכנולוגיה'' בשדרות / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

עסקת המיליונים של משרד הביטחון עם חברה משדרות

מינהל הרכש במשרד הביטחון הוציא הזמנת רכש חדשה למפעל "רשף טכנולוגיה" לייצור מרעומים לפגזים בשווי של כ־210 מיליון שקל ● במהלך החודשים האחרונים ביצע משרד הביטחון מספר עסקאות עם חברות ישראליות, והיקף הרכש כחול לבן שביצע מינהל הרכש מתחילת המלחמה נאמד בעשרות מיליארדי שקלים