אירופה תחת לחץ: בינתיים אין הסכמה על הגדלת קרן החילוץ

שרי האוצר ממשיכים לדון גם היום בקרן החילוץ למדינות אירופה ■ החששות לגבי יכולתה של היבשת לשמור על יציבות גוברים ■ ראש ממשלת לוקסמבורג: הכסף בקרן הולך ואוזל

דיוני שרי האוצר של האיחוד האירופי סביב תכנית החילוץ למדינות במשבר נכנסו היום ליומן השני כשטרם הושגה כל הסכמה בין המנהיגים בנוגע לאופי החילוץ העתידי ולהיקפו.

גורמים רשמיים באיחוד הציגו עמדה לפיה יש להם מספיק עוצמה כלכלית כדי להתמודד עם ממשלות אירופה שנמצאות במשבר. עם זאת, לא שללו אותם גורמים את האפשרות להגדלת חבילת החילוץ למדינות. הדיונים המתקיימים בבריסל נפתחו אתמול (ב') ויימשכו לכל אורך שעות היום.

שרי האוצר לא הצליחו עד כה להסכים על אמצעים נוספים לתמיכה במדינות החלשות בגוש האירו אחרי שהמימון שהוסכם עליו עד עכשיו צפוי להיגמר ב-2013.

הפחד הגדול כרגע באירופה הוא שפורטוגל ואף ספרד יצטרכו סיוע כלכלי ויצטרפו בכך ליוון ואירלנד. כזכור, במאי האחרון הסכימו מדינות אירופה בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת סיוע של 750 מיליארד אירו למדינות אירופה שנקלעו למשבר כלכלי קשה ואיימו על כל גוש האירו.

ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן קלוד יונקר, אמר שאין כרגע צורך מיידי להגדיל את קרן הסיוע למרות הקולות הנשמעים שטוענים ש-750 מיליארד האירו פשוט אינו מפסיק ולקרן אוזל הכסף.

הבנק המרכזי של אירופה רכש אג"ח ממשלתיות בשווי 1,965 מיליארד אירו בשבוע שעבר, דבר שהוריד את הלחץ משרי האוצר בפגישתם האחרונה בבריסל ושלח את השווקים ביבשת לעליות שערים. עם זאת, החובות הכבדים והצמיחה שמוטלת בספק מצביעים על כך שאירופה עדיין לא קרובה לצאת מהמשבר.

הצעה שהתקבלה מוקדם יותר על ידי ראש ממשלת לוקסמבורג ושר האוצר האיטלקי ליצור אג"ח לכל מדינות גוש האירו. הצעה זו לא הגיעה אפילו לכדי דיון כיוון שגרמניה, אוסטריה והולנד מיד קמו נגד הרעיון. בשלוש המדינות הריבית נמוכה יחסית בגלל יציבותן הכלכלית לעומת מדינות עם חוב גדול יותר - לפיכך, הנפקת אגרות חוב מסוג זה יעמדו נגד האינטרס הכלכלי של המדינות שכן הריבית על אג"ח כלל אירופי תהיה גבוהה יותר מזו שהן משלמות כרגע. ההתנגדות הגיעה בעיקר מצד קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שפסלה את הרעיון על הסף.