תמיר פישמן: "אין הרבה מציאות בשוק המניות הישראלי"

אלדד תמיר מרגיע: "אני לא חושב שהמחירים בארץ מנופחים" ■ קובי פלר מכלל פיננסים: "השיפור בכלכלה העולמית והאמריקנית יימשך לתוך השנה הבאה"

בעוד מדד המעו"ף המשיך אתמול (ב') לשבור שיאים, והוא כבר מגרד את רף 1,300 הנקודות, פרסם אתמול בנק ישראל את תיק הנכסים של הציבור לחודש אוקטובר, שממנו עולה כי שיעור ההחזקה של הציבור במניות הנסחרות בישראל המשיך לטפס, והוא מגיע כבר ל-20% מכלל ההחזקה בניירות ערך. שיעור ההחזקה במניות חו"ל, לעומת זאת, נשאר יציב בחודש זה, והסתכם ב-5.1% מסך נכסי הציבור.

העלייה בשיעור ההחזקה במניות נובעת בין היתר מעליית שוויין, לאחר שמדד ת"א 25 טיפס ב-3.9% בחודש אוקטובר. בתקופה שחלפה מאז - קצת יותר מחודש - הוסיף המדד 1.7%.

בסה"כ הגיע שווי נכסי הציבור המושקעים במניות בישראל ל-500 מיליארד שקל, שיא שנרשם לאחרונה רק בשנת 2007, אז החזיק הציבור בממוצע 24.1% מתיק הנכסים שלו במניות בישראל. האם הציבור מגדיל שוב את השקעתו במניות בשיא?

"השיפור בכלכלה העולמית והאמריקנית יימשך לתוך השנה הבאה"

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, אומר בשיחה עם "גלובס", כי "העליות נובעות מהתשואות הנמוכות באג"ח הממשלתיות והקונצרניות ומעלייה מתונה בריבית של הבנקים המרכזיים מחד, ומשיפור רווחית החברות כפי שהשתקף בדוחות הכספיים מאידך".

פלר מזכיר, כי "ראוי לציין שב-30 הימים האחרונים עלתה הבורסה ב-2.5% בלבד, כך שלא מדובר בזינוק נחשוני. מתחילת השנה עומדת התשואה השנתית של מדד המעו"ף על 12%, תשואה ממוצעת לחלוטין בשוק המניות המקומי, כאשר גם בשוקי המניות בחו"ל הם הגיעו לממוצע הרב-שנתי".

פלר מסביר את עליית שווי נכסי הציבור המוחזקים במניות בכך ש"מנהלי השקעות רואים את תשואות האג"ח הולכות ויורדות, ומסיטים את כספי הציבור למניות, מתוך הנחה שהתשואה במניות תהיה גבוהה יותר מאשר התשואה באג"ח. אם בשנה האחרונה ראינו תשואות דומות בשוק האג"ח ובשוק המניות, אנחנו לא חושבים שזה יהיה המצב בשנת 2011".

"להערכתנו השיפור בכלכלה העולמית והאמריקנית יימשך לתוך השנה הבאה, מה שמותיר אותנו אופטימיים לגבי שיעור רווחיות החברות הנסחרות שם, וכפועל יוצא גם בשוק המניות המקומי, היות ש-50% מחברות ת"א 100 הן דואליות, או כאלה שהכנסותיהן מגיעות מחו"ל".

- מה מומלץ למשקיעים לעשות?

"המלצתנו למשקיעים היא לא להגדיל את החשיפה המנייתית מעבר לחשיפה שבה הם יכולים להתמיד לאורך זמן. נטיית המשקיעים להגדיל חשיפה בעליות ולהקטין אותה בירידות גורעת לאורך השנים בצורה משמעותית מתשואת תיק ההשקעות שלהם, ולכן המלצתנו היא להחזיק בכל נקודת זמן באותו שיעור מניות. אנו צופים כי כמו בשנה האחרונה, שוק המניות ימשיך להיות תנודתי ומושפע בעיקר מהתפתחויות מאקרו-כלכליות במשק האמריקני".

"אין הרבה מציאות בארץ"

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, חושב שהמחירים בשוק המניות המקומי סבירים, וממליץ להגדיל את החלק המנייתי המושקע בחו"ל. "בהתחשב ברמת הריבית והמכפילים שבהם נסחרות החברות, אני לא חושב שהמחירים בארץ מנופחים, אבל מנגד יש מעט מציאות. היום הייתי מסתכל יותר על השווקים בחו"ל. אפשר למצוא בחו"ל מניות של חברות גדלות במחירים אטרטקטיביים".

"שוק האג"ח יהיה בעייתי מאוד בשנה הבאה, ויהיה לו קשה להביא תשואות חיוביות, ואם כן אז מאוד נמוכות וכולם מבינים את זה. הכסף שחוזר לאט לאט לשוק המניות הוא גם תוצאה של ירידה ברמת הפחד וההיסטריה של השנים האחרונות".

ההמלצה של תמיר למשקיעים היא "להקטין נכסים סולידיים ולהגדיל את הרכיב המנייתי. בתוך הרכיב המנייתי, הייתי מגדיל את חלק אירופה וארה"ב על חשבון ישראל".

"לגבי המצב באירופה, כולם מסתכלים על הדברים הרעים, אבל אנחנו דווקא מסתכלים על הצד החיובי במה שקורה שם, שכן כעת מדינות בעייתיות מבצעות קיצוצים ומסדרות את העניינים, בצורה שמורידה את הסיכונים בעתיד".

לסיכום, אומר תמיר, "צריך להבין שהשוק פה לא מנופח, אבל אין הרבה מציאות וצריך להסיט את הכסף למקומות אחרים".