מניית היום: שני בנקים שנהנים מקיצוצי הענק באירלנד

מניית בנק אוף אירלנד מזנקת בכ-23% במחזור ענק ■ אלייד אייריש בנקס מזנקת בכ-25% ■ אירלנד תקצץ הוצאות בסך 4.5 מיליארד אירו ותעלה מסים בסך של כ-1.5 מיליארד אירו

החדשות מאירלנד שמצגה הערב (ג') את "תוכנית ההבראה הלאומית", משפיעים לטובה על הרוח החיובית בשווקים, והמניות הדואליות של הבנקים האירים נהנות מחגיגה הזו בוול סטריט: מניית בנק אוף אירלנד (סימול: IRE) מזנקת בכ-23% במחזור ענק של כ-39.64 מיליון מניות, הגבוה פי 7 מהמחזור היומי הממוצע שלה בשלושת החודשים האחרונים. גם מניית קבוצת הבנקאות האירית אלייד אייריש בנקס (סימול: AIB) מזנקת בכ-25% במחזור ל של כ-22.37 מיליון מניות, הגבוה פי 3 מהמחזור הממוצע שלה.

כאמור, ממשלת אירלנד חשפה הערב את תקציב החירום שלה אשר אישורו מהווה תנאי לקבלת הסיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית. במסגרתו קיצוצי התקציב (תוכנית ההבראה הלאומית), אירלנד תצמצם הוצאות בסך 4.5 מיליארד אירו ותעלה מסים בסך של כ-1.5 מיליארד אירו.

"זוהי תקופה טראומטית ומדאיגה עבור העם האירי", אמר שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן בעת הצגת התקציב אך הדגיש כי כלכלת אירלנד עדיין מתאוששת, ותמשיך לצמוח. "על אף הקיצוצים חשוב לממשלה לתמוך בצמיחה וביצירת משרות".

מניית בנק אוף אירלנד נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי 3.1 מיליארד דולר. בנק אוף אירלנד הוקם ב-1783 ומרכזו בדאבלין, אירלנד. הבנק מעסיק 14,478 עובדים ונכון למרץ 2009, הוא מפעיל 248 סניפים ברחבי אירלנד. מניית אלייד אייריש בנקס גם היא נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי נמוך יותר של 695 מיליון דולר. קבוצת הבנקאות הוקמה ב-1825 ומרכזה גם בדאבלין. הבנק מעסיק 21,180 עובדים ומספק שירותי בנקאות ופיננסים בבריטניה, ארה"ב ופולין.