בדרך לטלטלה? מודי'ס בוחנת הורדת הדירוג של ספרד

סוכנות הדירוג שוקלת להוריד את דירוג Aa1 של ספרד בשל "רגישות יתרה ללחצי מימון" ו"ספק באשר ליכולתה להשיג יציבות נדרשת"

השווקים באירופה עדיין לא התאוששו לחלוטין ממשבר אירלנד שממשיך ללוות את דיוני מנהיגי המדינות ביבשת, וכבר נאלצים להתמודד הבוקר עם חששות חדשים: הורדת דירוג אפשרית לספרד.

סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה היום (ד') כי בכוונתה לבחון מחדש את דירוג Aa1 שנתנה לספרד מתוך כוונה אפשרות להוריד את דירוגה. בין הסיבות להורדה האפשרית של הדירוג, מסבירים במודי'ס, ניתן למנות את הפגיעות הרבה של ספרד והרגישות שלה ללחצי המימון בסביבה הכלכלית נוכח חובותיה והצעדים אותם בכוונתה לנקוט בשנת 2011.

גורם אחר אותו מציינים הכלכלנים הוא גידול פוטנציאלי נוסף בשיעור החוב הציבורי נוכח החשש כי המערכת הבנקאית במדינה תזדקק לחילוץ גדול מזה ששוער בתחילה.

"גובר בנו החשש באשר ליכולתה של ספרד להשיג את היציבות הנדרשת ואת השיפור המבני במצבת החובות של הממשלה", כותבים במוד'יס אך מסייגים וכותבים עוד כי "ספרד היא עודנה חזקה משמעותית מבחינת אשראי ביחס למדינות אחרות בגוש האירו הנתונות תחת לחצים פיננסיים" וכי על אף הבחינה מחדש, "ייתכן מאוד כי דירוגה של ספרד יוותר בטווח של Aa גם לאחר הבחינה הנוכחית".

התגובה בשווקים הינה, כמובן, ירידות - אך לא חדות. החוזים העתידיים על מדדי המניות באירופה ובארה"ב יורדים ב-0.3% ובמקביל האירו מאבד 0.5% ל-1.331 דולרים, לאחר שאמש הוא נסחר סביב ה-1.34 דולרים.