קנסות של 1.5 מיליון שקל על העברת כספים שלא כחוק במסלול הירוק

‎‎רשות המסים חושפת את העיצומים הכספיים שהטילה ב-2009 על מפרים שעברו במעברי הגבול ולא דיווחו על העברת כספים כחוק ■ העיצום הגבוה ביותר שהוטל על מפר יחיד: חצי מיליון שקל

‎‎רשות המסים הטילה במהלך 2009 עיצומים כספיים בסכום של כ-1.5 מיליון שקל על מפרים שעברו במסלול הירוק במעברי הגבול של ישראל ולא דיווחו על העברת כספים כמחויב כחוק. מקובץ ההחלטות שפורסם, וכולל 37 החלטות, עולה כי סכום העיצום הכספי הגבוה ביותר שהוטל על מפר יחיד עמד על חצי מיליון שקל.

‏בין ההחלטות שפורסמו: על נוסע שהגיע לישראל מקזחסטאן ועבר במסלול הירוק עם תיק יד, בו נמצאו למעלה מ-3 מיליון אירו ודולרים - הוטל קנס של 500 אלף שקל; משיתוף-פעולה עם רשויות המכס בארה"ב התברר כי אין התאמה בין הכספים עליהם דיווח נוסע ביציאתו מארה"ב לבין הכספים המדווחים בכניסתו לארץ, וזאת במשך מספר פעמים - הוטל עליו עיצום כספי של 100 אלף שקל.

‏ברשותו של נוסע שהגיע לארץ ועבר במסלול הירוק נמצאו המחאה בנקאית בסך 8 מיליון דולר וכספים נוספים במזומן, שלדבריו נועדו להסדרת חובותיו לרשות המסים - הוא נקנס בסכום של 50 אלף שקל; נוסע שהגיע לארץ טען כי מזוודתו מכילה בגדים בלבד, אך בבדיקה התגלו בה 20 מיליון יין יפאני (850 אלף שקל) - הוטל עליו עיצום כספי בסך 100 אלף שקל.

‏אכיפה פלילית או מינהלית

מרשות המסים נמסר כי אחד מדפוסי הפעולה המוכרים ביותר בתחום הלבנת הון הוא העברת כספים דרך מעבר גבול. לפיכך, קיימת חובת דיווח על הכנסת כספים והוצאתם על כל אדם הנכנס לישראל או יוצא ממנה, כשעימו סכומי כסף במזומן, בהמחאות בנקאיות ובהמחאות נוסעים, העולים על 90 אלף שקל. הרשות נוהגת לנקוט נגד המפרים באכיפה פלילית או מינהלית, והמכס הוא המוסמך להחליט אילו מקרים מתאימים לאכיפה מינהלית ולהביאם בפני הוועדה להטלת עיצום כספי.

‏רק לאחרונה פורסם כי שלמה אליהו, בעל קבוצת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי (10%), נחקר בחשד כי הפר את חובת הדיווח במכס נתב"ג, לאחר שיצא מישראל וחזר מספר פעמים, כשברשותו צ'קים מחשבונו הפרטי, שסכומיהם עלה על המותר בחוק.

מקרה נוסף אירע לפני כחודשיים, לאחר שהוועדה לעיצום כספי החליטה להטיל קנס על עו"ד גל גוטזגן, בסך 20 אלף שקל, לאחר שלא דיווח על כניסה ויציאה עם המחאות כספיות, כנדרש לפי חוק. גוטזגן, הממונה על ירושתו של איש העסקים הישראלי סמי שמעון, יצא מהארץ עם המחאות בסך 10 מיליון דולר לצורך חלוקה ליורשים, וחזר עם המחאות בסך של כ-2 מיליון דולר, לאחר שהפגישה עימם נדחתה.‏‎‎‏