זליכה ומריאן דורשים 20 מיליון שקל על התיווך בעסקת דרך ארץ

בעוד שהקונים בעסקה, בראשם קרן תשתיות ישראל והראל, מוכנים לשלם 10 מיליון שקל - המוכרת אפריקה ישראל עדיין מסרבת ■ זליכה ומריאן שוקלים לתבוע את אפריקה אם לא תשלם

ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, ושותפו דני מריאן, דורשים סכום של כ-20 מיליון שקל עבור תיווך בעסקה למכירת חלקה של אפריקה ישראל בדרך ארץ, זכיינית כביש 6. מדובר בעמלת תיווך בהיקף של קרוב ל-5% מהיקף העסקה.

ל"גלובס" נודע כי הצד הרוכש בעסקה, חברת הביטוח הראל ביחד עם קרן תשתיות, לאומי פרטנרס ועמיתים, מגלה נכונות לשלם את חלקו בסכום הנדרש, ולהעביר לידי השניים סכום של כ-10 מיליון שקל. לעומת זאת המוכרת, אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, אינה ממהרת לשלם בשלב זה את חלקה בדמי התיווך, המוערך אף הוא ב-10 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע כי זליכה (ששימש בעבר סמנכ"ל הכספים של דרך ארץ) ומריאן (לשעבר מבכירי אפריקה ישראל) פנו לעו"ד רונן מטרי, והם שוקלים לתבוע את אפריקה ישראל אם לא תשלם את הסכום שהם דורשים ממנה.

על-פי ההערכות, הקלוזינג בעסקה למכירת מניות אפריקה בדרך ארץ צפוי בימים הקרובים, ורק לאחר שתושלם העסקה ינקטו במידת הצורך זליכה ומריאן צעדים משפטיים.

דוברת אפריקה ישראל, ירון זליכה ודני מריאן סירבו כולם להתייחס לידיעה.

חלק ממסע מימושים

אפריקה מוכרת את חלקה בדרך ארץ במסגרת מסע מימושים שנועד לשיפור נזילותה. בחודש אוגוסט השנה חתמה החברה על מזכר הבנות למכירת החזקותיה (50%) בדרך ארץ, זכיינית כביש 6, תמורת 475 מיליון שקל (השותפה הנוכחית בדרך ארץ שיכון ובינוי, תגדיל את החזקותיה).

העסקה צפויה להניב לאפריקה רווח הון של 200 מיליון שקל. אפריקה מייעדת את התמורה לפירעון מוקדם של סדרת האג"ח הקצרה שהונפקה במסגרת הסדר החוב של הקבוצה בתחילת השנה. את המניות רכשה קבוצת משקיעים בראשות קרן תשתיות ישראל, שבשליטת הראל, עו"ד ירון נווה וירון קסטנבאום.

ירון זליכה, בן 40, ד"ר לכלכלה ורואה חשבון, שימש כאמור כחשב הכללי באוצר בין השנים 2003 ל-2007. כמו כן לזליכה יש היכרות טובה עם דרך ארץ. בשנים 2002-2003 הוא שימש סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי של החברה. זליכה משמש כיום כראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו.

מריאן מכיר כאמור היטב את אפריקה ישראל. הוא כיהן כסמנכ"ל בחברה וכמנכ"ל החברה-הבת דניה סיבוס, אך בשנת 1997, עם העברת השליטה בחברה מבנק לאומי לידי לבייב, היה מריאן אחד משורה של מנהלים בכירים שעזבו את החברה. לאחר פרישתו הקים מריאן את חברת הנדל"ן אמריקה ישראל ביחד עם פורש בכיר אחר מאפריקה - שמשון הראל.

דרך ארץ, בניהולו של אודי סביון, זכתה ב-1998 במכרז מסוג BOT להקמת הכביש, תחזוקתו ותפעולו למשל 30 שנה. מספר כלי הרכב הנוסעים בכביש נאמד כיום ביותר מ-150 אלף ליום (כרבע מנפח התנועה היומי בכביש החוף). קונסורציום היזמים של כביש 6 כלל את אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובנוי שבשליטת שרי אריסון (37.5%) ו-Canadian Highways (25%).

כביש 6 משתרע כיום לאורך של 140 ק"מ ומאפשר גישה מהירה מצפון הארץ (מחלף עין תות הסמוך ליוקנעם) ועד דרומה (מחלף מאחז, דרומית לקריית גת). בכביש הושקעו עד היום כ-1.5 מיליארד דולר.

זכיינית הכביש, דרך ארץ, סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של 109 מיליון שקל, ועם הפסד של 43 מיליון שקל, בגין התחייבויות שמייצרות הוצאות מימון של רבע מיליארד שקל ברבעון.

22
 22