גפני העניש הממשלה: ביטל את הדיונים בוועדת הכספים

(עדכון) - כך העניש גפני את הממשלה בגין העברת חוק הגיור הצבאי - כולל דיון בנושא הביגוד לשרים ■ התקציב נחשף: 1.1 מיליארד שקל למפלגות; 130 מיליון שקל לש"ס

בעקבות החלטת הממשלה לקדם את חוק הגיור הצבאי ולהעבירו לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת, הודיע היום (ג') יו"ר הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, כי הוא מבטל את יום הדיון שהיה אמור להתקיים היום בוועדה. לנוכח המשבר החדש שנוצר עם יהדות התורה, בוטלו הדיונים בתוספת תקציב לשרים בגובה 4,000 שקל לשנה עבור ביגוד וכן בנושא שווי השימוש ברכב.

משגילה גפני הבוקר כי אמש הבטיח ראש הממשלה לישראל ביתנו לקדם את חוק הגיור הצבאי בניגוד לעמדת המפלגות החרדיות, אמר יו"ר הכספים כי הוא "לא פראייר של הממשלה, שיבקשו את הביגוד לשרים מליברמן" ופיזר את הישיבה.

במהלך היום נפגש גפני עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, לפגישה בארבע עיניים לדון בהשלכות הקואליציוניות של אישור חוק הגיור הצבאי. בנוסף, התייעץ יו"ר ועדת הכספים עם היועצת המשפטית של הוועדה על מנת לעמוד על האפשרויות העומדות בפניו ובהן משיכת חוק התקציב כולו או ביטול אישור צווי המס על הדלק שאישרה הוועדה אתמול. לפי שעה לא ברור אילו צעדים ינקוט גפני. ביהדותהתורה משקיעים מאמצים לגייס רוב להסתייגויות השונות שצפויה האופוזיציה להציג לקראת אישור התקציב מחר בערב, בניגוד לעמדת הממשלה.

בכנסת מעריכים כי למרות הזעם והכעס שהפנו היום גפני והחרדים כלפי ראש הממשלה, בסופו של דבר יצביעו יהדות התורה וש"ס בעד תקציב המדינה באישור הרבנים. עם זאת, גורם בכיר ביהדות התורה אמר היום כי עד לאישור התקציב, יעשו החרדים הכל על מנת למרר את חייו של ראש הממשלה. "התחושה היא של אי אמון מוחלט בנתניהו ובממשלה", אמר הגורם והבהיר כי "הוויכוח שלנו הוא לא ספציפי על חוק הגיור אלא על ההתנהלות והגישה של ראש הממשלה לשותפותיה הקואליציונית".

יחימוביץ': אצביע נגד התקציב

חוק הגיור הצבאי, שעבר לפני כשבועיים בקריאה טרומית בכנסת, קובע כי לא יידרש אישור של הרבנות הראשית לישראל לגיורי הצבא. בש"ס רואים בו פגיעה בסטטוס-קוו וכרסום במעמד הרבנות, ומאשימים את ישראל ביתנו בניסיון לפלג את העם. אנשי ש"ס טוענים כי החוק יביא למערך גיור נפרד לצבא, שיהפוך את בוגרי צה"ל ל"מתגיירים סוג' ב'". הבוקר אמר שר הפנים, אלי ישי, כי נתניהו הבטיח לו שהחוק לא יקודם.

מנגד, בישראל ביתנו סבורים שההחלטה לקדם את חוק הגיור הצבאי היא בשורה. "מפלגת ישראל ביתנו מברכת על ההחלטה להעביר את הצעת חוק הגיורים בצה"ל להמשך קידומה בוועדת החוקה של הכנסת. חוק זה הינו בעל חשיבות לאומית וערכית רבה ועל כן יקודם במהירות האפשרית ע"י יו"ר הוועדה ויוזם החוק, ח"כ דוד רותם, עד לאישורו הסופי. ההחלטה היום היא בשורה לחיילים ולעולים רבים, שעברו גיור בזמן שרותם הצבאי ושקשרו את גורלם עם מדינת ישראל והעם היהודי".

לקראת ההצבעה מחר בלילה גם בקרב סיעות הקואליציה מתחילים להיווצר סדקים: אתמול הודיעה ח"כ מירי רגב (ליכוד), בישיבת סיעת הליכוד כי תצביע נגד התקציב. לרגב הצטרפה היום ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), המתכוונת גם היא להתנגד. "אין לי כל כוונה להצביע בעד התקציב, אשר טביעות האצבע הכלכליות הקיצוניות של נתניהו טבועות בו עמוק ובאופן כואב. העובדה שמפלגת העבודה חיה עם התקציב הזה בשלום ולא השפיעה עליו במאום, בניגוד לכל השותפות הקואליציוניות האחרות, מעידה על פשיטת רגל מוחלטת של מפלגת העבודה כל עוד היא דבקה בממשלה אשר אין לה עליה ולו שמץ של השפעה", אמרה יחימוביץ'.

260 מיליון שקל לש"ס

בתוך כך, יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, חשף הבוקר את העלות התקציבית של ההסכמים עם השותפות הקואליציוניות בתקציב המדינה לשנים 2011-2012, העומד על 1.138 מיליון שקל לשנתיים. על פי ההסכמים, תקבל ישראל ביתנו 294 מיליון שקל, ש"ס 260 מיליון, הבית היהודי 144 מיליון שקל, ואילו יהדות התורה 240 מיליון שקל.

אורון הסביר כי הסכום מקופל בתוך סעיף הרזרבה, דבר שנועד למנוע שקיפות ודיון ציבורי. "אני יודע בוודאות שקיימת התחייבות מוחלטת לשותפות שאין נסיגה בסכומים. זו חזרה במנהרת הזמן לכספים הייחודיים ואף גרוע מכך", אמר.

בקדימה תקפו היום את התנהלות הממשלה ואמרו כי "כך מתנהלת ממשלה בסוף דרכה. כשכל שותף עושה מה שהוא רוצה ו"שותפיו הטבעיים" של נתניהו מכנים את מנהיגותו סמרטוטית. עכשיו ברור שגם הקרובים לנתניהו יודעים שבישראל אין ראש ממשלה וגם הם מבינים שסופה של ממשלת ההישרדות של נתניהו קרב.