חברות הביטוח לא יישאו בעלויות בשל השריפה אתמול ברכבת ישראל, שכן לא נגרמו אבידות בנפש ולנוסעים לא נגרמו נזקי גוף. בעלות נזקי הרכוש תישא הרכבת בעצמה, שכן בחרה שלא לבטח את קרונותיה בגין תאונה מסוג זה. ביטוח הקרונות של הרכבת נעשה בכלל ביטוח, אך הביטוח מכסה רק מצב של שריפה או רעידת אדמה ולא אירועים הקורים בזמן נסיעת הקרונות.
עלות ביטוח הקרונות בזמן נסיעה היא כ-2.5 מיליון אירו בשנה. ההערכות הן כי הנזק בשריפה לקרונות שנפגעו מסתכם בכ-10 מיליון אירו. עם זאת, מאחר שההשתתפות העצמית במקרה של הפעלת הביטוח עומדת על 10 מיליון אירו, הרי שרכישת הביטוח אינה כדאית מבחינה כלכלית.
בנוסף הרכבת העדיפה שלא לבטח מאחר שההסתברות הסטטיסטית לאירוע מסוג זה נמוכה ביחס לגודל צי הקרונות ולכן עלות הביטוח גבוהה מעלות שיקום נזקי תאונה אפשרית. פרקטיקה כזו מקובלת מאוד בחברות השכרת רכב וליסינג אשר אינן נוהגות לבטח את ציי הרכב שלהן בביטוח רכב רכוש (ביטוח מקיף) מתוך שיקול שעלות ביטוח כל צי הרכב גבוהה מהסתברות לנזק.
מבטחת הרכבת בביטוח חובה היא הפניקס , אך מאחר שנזקי הגוף של הנוסעים זניחים ואין נפגעים בנפש, עלות השריפה קטנה יחסית ותהיה פחות מ-100 אלף שקל. עם זאת, ביטוח חובה שייך לביטוחי חבויות ובסוג ביטוח זה קיים LONG TAIL כאשר היכולת לתבוע מותרת לאורך זמן כך שהפניקס עשויה להיתבע בעתיד בגין נזקים שיתגלו בעתיד.
בסוף השבוע מסיימת הפניקס את חוזה הביטוח עם הרכבת, והביטוח החדש ייעשה בהראל. כמקובל בענף הביטוח רכשה הראל ביטוח משנה מסוג Excess of Loss כך שהחברה חשופה לתביעות בגין אירועים בעתיד, בסכום מוגבל שמוערך בכ-1.5 מיליון דולר. ביטוח משנה מסוג Excess of Loss מכסה תביעות או אירועים מעל סכום מסוים, כלומר הביטוח מכסה תביעה בודדת או מספר תביעות השייכות לאירוע מסוים. כל סכום תביעה הנמוך מסכום שהוגדר מראש יכוסה על ידי חברת הביטוח. מעבר לכך יכסה את התביעה ביטוח המשנה וכך חשיפת החברה רוכשת הביטוח מוגבלת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.