החברה הממשלתית רכבת ישראל בע"מ אחראית לתכנון ותפעול התחבורה המסילתית בארץ
החברה הממשלתית רכבת ישראל הוקמה ב-2003 ואחראית למערך רכבות המטען והנוסעים בישראל. ב-2021 אמור היה להסתיים פרויקט חשמול הרכבת, ובכך להגדיל את מספר הנוסעים ב-30% וגם לחסוך בעלויות סולר מזהם, אך בשל עיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים נראה שהפרויקט לא יסתיים לפני 2025. בעקבות כך הודיע יו"ר הרכבת, דן הראל, על פרישתו. מנכ"ל החברה הוא מיכה מייקסנר.
פרויקט נוסף שטרם הושלם הוא הוספת מסילה רביעית באיילון – כדי לאפשר את הגדלת מספר הרכבות הנוסעות בציר מרכזי זה ולהקל על העומס והצפיפות. השלמת המסילה אינה צפויה לפני 2026.
כבר בתקופה העותמאנית, בסוף המאה ה-19, הונחה מסילת רכבת לירושלים, ובהמשך נוספו מסילות לחיג'אז וכן מסילה בין עפולה לבאר-שבע. לאחר ההכרזה על תוכנית החלוקה של ישראל ב-1947, הוקמה חברת רכבת ישראל, ובהמשך היוותה חלק ממשרד התחבורה. ב-2003 הוקמה חברת רכבת ישראל בע"מ, כחברה ממשלתית הפועלת על בסיס עסקי. החל מ-2015 אג"ח של הרכבת נסחרות בבורסה.
לפי דוח מבקר המדינה מ-2019, בין 2010 ל-2017 זינק מספר הנוסעים ברכבת ב-80% ליותר מ-64 מיליון נוסעים בשנה, אך החברה אינה ערוכה להתמודד עם העומס הגדל. על-פי הדוח, בשנים 2019-2022 התפוסה עלולה להגיע ל-130% בחלק מהקווים. עוד נכתב בדוח כי בין 2013 ל-2017 עלה מספר איחורי הרכבות ב-44%. כמו כן, הרכבת אומנם הצטיידה בקרונות חדשים – אך פחות מהדרוש, כאשר הקרונות שנרכשו הם מיושנים יחסית.