עוד מנוף לחץ על שטייניץ

לתגלית הגז ההיסטורית בלוויתן יש קשר לגורלה של אחותה הבוגרת תמר

לתגלית הגז בלוויתן יש קשר לגורלה של אחותה הבוגרת תמר. יזמי הגז מצפים כי מציאת מאגר בהיקף גדול כמעט כפליים מזה של תמר תגביר את הלחץ על שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, להחריג את תמר ממסקנות ועדת ששינסקי. אם המדינה טענה עד עכשיו שאין לה ברירה אלא להטיל את מלוא המס על תמר, באופן רטרואקטיבי ובניגוד להבטחות שניתנו ליזמים, הרי שכעת, כשבידה שתי ציפורים, או ציפור ולוויתן, היא תוכל לגלות קצת יותר נדיבות.

שטייניץ מצדו רק מתבצר והולך בעמדתו ומסרב לדון בכל הסדר שיחול במיוחד על תמר. בימים האחרונים הועלו כמה הצעות פשרה בנושא, חלקן על ידי דרגים מקצועיים באוצר, אלא ששטייניץ דוחה על הסף כל פשרה. במובן הזה, שטייניץ בוחר ליישר קו עם שני הכלכלנים הבכירים בוועדה, פרופ' ששינסקי ופרופ' יוג'ין קנדל. שני אנשי האקדמיה נחשבים בוועדה "ניצים", הרואים כל ויתור בתמר כשקול לרישום צ'ק של מיליארדים רבים לפקודת היזמים.

גם ביחס לתגלית לוויתן יש לשטייניץ תשובה מוכנה, וקוראים לה "המחלה ההולנדית". הטענה היא שההכנסות הצפויות מלוויתן ומתמר בשנים הקרובות עשויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר, כרבע ממאזן התשלומים השוטף של מדינת ישראל. סכומים כאלה יחוללו תיסוף משמעותי בשער השקל ויחנקו את התחרותיות של התעשיות עתירות הידע. כדי למנוע את המחלה ההולנדית אסור להתפשר, לא רק בלוויתן, גם בתמר, יטען שר האוצר.

תסיסה נגד שטייניץ

הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי יוגש לשר האוצר לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא. כבר כעת ברור שהוועדה לא תחריג את פרויקט תמר, וככל הנראה גם לא תתפור למענו הסדר אחר. לכל היותר היא תסתפק באמירה בדבר חשיבותו של המאגר למדינת ישראל.

גורלה של תמר יוכרע רק בשדה הקרב הפוליטי, ושם נושבות באחרונה רוחות חדשות. בדיון הסוער שנערך אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת בעקבות עסקת הענק בין החברה לישראל ל-EMG, קראה חברת הכנסת מירי רגב למבקר המדינה לחקור את הפטור ממס שניתן ליבואנית הגז המצרי. הקריאה הזאת מעניינת לא בשל תוכנה, אלא בשל העובדה שחברת הכנסת רגב לא נמנתה עד היום עם מחנה התומכים ביזמי הגז הישראליים. אפשר לזלזל בהבנה של רגב בתחום קידוחי הנפט והגז, אך לא בחושיה הפוליטיים המחודדים.

התסיסה בליכוד נגד שטייניץ וששינסקי גוברת והולכת מאז החליטה החברה לישראל להעדיף את הספק המצרי על פני הגז הכחול-לבן. באוצר, לעומת זאת, טוענים כי העסקה מביאה לתוצאה ההפוכה בדיוק. אם שטייניץ ייסוג כעת ויחריג את תמר, ייראה הדבר כאילו הכניס את המאגר כעז לדוח ששינסקי ושקל שיקול טקטי מוטעה שרק גרם נזק למשק הישראלי.