גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2010: שנה דרמטית בתכנון ובנייה

סקירה ממצה של עיקרי פסקי הדין מתחום התכנון והבנייה, מתוכנית השימור ועד פיצול דירות

להלן מספר פסקי דין והחלטות מהותיים אשר השפיעו על עולם התכנון והבנייה בשנת 2010:

התחשבות מוסדות תכנון בעבירות בנייה

בית המשפט העליון קיבל ערעור שהוגש על החלטת בית המשפט המנהלי בחיפה, והורה לבטל תוכנית שעניינה הכשרת בנייתו של בית קפה ומסעדה בשטח המיועד לשטח פתוח. בית המשפט העליון קבע כי בית המשפט המחוזי טעה בכך שקבע כי טעו מוסדות התכנון בכך שנתנו משקל מופרז לשיקול של שמירה על שלטון החוק. בית המשפט ציין כי השיקול התכנוני שהביא את מוסדות התכנון לסרב לתוכנית קיבל משקל משמעותי ועמד בפני עצמו, ואין מקום להתערבות שיפוטית.

בית המשפט הביע דעתו כי כשנשקלת השאלה האם להכשיר עבירות בנייה, ראוי כי מוסד התכנון ישקול ראשית אם היה מקום לאשר את התוכנית מבחינה תכנונית בהנחה שלא קיימת במקום בנייה בלתי חוקית. אם התשובה שלילית, תהיה הנטייה שלא לאשר את התוכנית (עע"מ 9057, 9150, 9158/09 דן איגנר ואח' נ' השמורה בע"מ ואח').

יציבות בתכנון

באזור התעשייה ציפורית החל לפעול מפעל לייצור חלקי אלומיניום לכלי רכב, וזאת לאחר שהתב"ע הרלוונטית תוקנה על מנת לאפשר את הקמתו. הוצא היתר בנייה וניתן רישיון עסק.

למרות זאת קבע בית המשפט המנהלי בנצרת, כי על המפעל לחדול מפעולתו וזאת מכיוון שהתוכנית שאיפשרה את הקמתו סותרת את התוכנית הכללית החלה באזור התעשייה ציפורית. ערעור שהוגש לבית המשפט העליון טרם נידון (עת"מ 256/09 אדם טבע ודין ואח' נ' הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון ואח').

תחנות תדלוק

בית המשפט העליון קבע כי ועדה מקומית אינה מוסמכת לאשר הקמת מסעדה ושירותי רחיצה לרכב במסגרת תוכנית לבניית תחנת תדלוק. בית המשפט הכיר בחשיבותו של אזור מנוחה בתחנות תדלוק, אך קבע כי נוכח לשון החוק לא ניתן לאשר את הבנייה המבוקשת אלא בתוכנית שתוכן ותאושר על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, שהיא היחידה המוסמכת להוסיף שימושים של מסעדה ושירותי רחיצה שאינם כלולים בתוכנית החלה (עע"מ 1446/06 הוועדה המחוזית לתו"ב מחוז מרכז נ' השתתפויות בנכסים בישראל בע"מ ואח').

פיצוי בגין פגיעה מתוכנית

חוק התכנון והבנייה קובע כי בעל קרקע שנפגעה כתוצאה מאישור תוכנית, זכאי לפיצוי מהוועדה המקומית לתו"ב בגין נזקיו (מה שמכונה "תביעות לפי סעיף 197"). במקרה שנדון בפני ועדת הערר המחוזית נקבע, כי במקרה בו פקעה תוכנית (בחלוף הזמן שהוקצב בתוכנית עצמה להוצאת התוכנית לפועלה) מתבטלים גם הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתוכנית הפוגעת, ולא ניתן עוד לקבל פיצוי בגינם (ערר 905/08 צור עוז בע"מ נ' הוועדה המקומית לתו"ב אצבע הגליל).

ביטול דרך ביטחון

בפסק דין חשוב, המקבל משמעות נוספת לאחר השריפה בכרמל, דובר על דרך ביטחון שהחלה להיסלל ביער שלעבים בהתאם להיתר בנייה. משהעלתה החברה להגנת הטבע טענות נגד חוקיות ההיתר וסמכותה של הוועדה המקומית להוציאו, ביטלה הוועדה המקומית את ההיתר. הנושא הגיע לדיון בוועדת הערר, שקבעה כי אכן הוועדה המקומית לא הייתה מוסמכת להוציא היתר לסלילת השביל ועל כן בצדק בוטל ההיתר. מסופקנו אם כיום היה מעלה גורם כלשהו טענות נגד סלילתו של שביל אש (ערר 308/09 פטר וייס ואח' נ' הוועדה המקומית לתו"ב גזר ואח').

נתב"ג 2000

בית המשפט המחוזי, מפי השופטת ד"ר אגמון גונן, ביטל בפסק דין חשוב ומשפיע את קביעתה של ועדת הערר המחוזית בעניין פיצוי בגין ירידת ערך קרקע, בשל פגיעות שגרם אישור התוכניות לבניית שדה התעופה נתב"ג 2000. ועדת הערר קבעה רף מינימום, אשר מתחתיו לא יהיה התובע זכאי לפיצוי. בית המשפט קבע כי אין לקבוע רף מינימום גורף, ויש לדון בכל תביעה לגופה. ברור כי בית המשפט העליון יידרש לסוגיה (עמ"נ 318/07 אליהו טויטו ואח' נ' הוועדה המקומית לתו"ב ראשון לציון ואח').

דירות נופש

ועדת הערר המחוזית דנה פעם נוספת בנושא דירות הנופש. הנושא עלה לכותרות עם בניית המרינה בהרצליה, שם נבנו דירות שיועדו בפועל לשמש למגורים, והוגדרו בתוכנית כדירות נופש.

במקרה זה מדובר היה בדירות נופש בראשון לציון. ועדת הערר קבעה כי על בעלי הזכויות לדאוג לכך שדירות הנופש יועמדו לרשות הציבור הרחב לפחות 9 חודשים בשנה, וביתרת הזמן יוכלו לשמש את בעליהן (ערר 48/10 מעוז דניאל ואח' נ' הוועדה המקומית לתו"ב ראשון לציון ואח'). מיתוג בתוכנית שימור

בעקבות אישור תוכנית השימור בת"א התגלעה מחלוקת בין בעלי נכסים הכלולים בה לבין עיריית תל אביב לעניין השפעת התוכנית על נכסיהם: בעוד שבעלי הנכסים טוענים כי התוכנית מטילה מגבלות על נכסיהם וכתוצאה מכך נפגע שווים, טוענת עיריית תל אביב כי בעצם הכללת נכס בתוכנית השימור יש משום "מיתוג" שדווקא מעלה את שוויו.

נושא המיתוג מככב בתביעות העירייה להיטל השבחה מבעלי נכסים הכלולים בתוכנית. בכל המקרים שהגיעו לידי מחלוקת חולקים בעלי הנכסים על טענת העירייה לעניין המיתוג, ובמרביתם טוענים כי לא זו בלבד שהתוכנית לא השביחה את נכסיהם, אלא שהיא פגעה בהם ותובעים פיצוי בגין הפגיעה.

נושא המיתוג נבחן ע"י מספר שמאים מכריעים, כשבתחילת הדרך קבעו שלושה שמאים כי יש להכיר במרכיב המיתוג. לאחרונה קבעו שני שמאים מכריעים כי בנסיבותיה של התוכנית אין כל עליית שווי כתוצאה ממיתוג.

הסוגיה נמצאת כרגע בפני ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה, וברור שטרם נאמרה המילה האחרונה בנושא.

זכויות בנייה בהקלה

ועדת הערר המחוזית במחוז תל אביב קבעה כי על ועדות התכנון לאפשר הקלה של 6% מזכויות הבנייה, דבר שבשגרה, מקום שהמחוקק מקנה שיקול דעת לוועדה ליתן זכויות אלו.

המדובר בתוכניות "ישנות" שבהן הקנה המחוקק שיקול דעת לוועדה לתת, במסגרת הליך הקרוי הקלה, זכויות מעבר לאלו הקבועות בתכניות בניין הערים התקפות. ועדת הערר החזירה את בקשה לוועדה המקומית תוך שהיא מנחה אותה כי ככל שאין נסיבות מיוחדות שלא לאשר את ההקלה, עליה לאשרה (ערר (ת"א) 5247/09 אלמגור ואח' נ' הוועדה המקומית לתו"ב ואח').

היטל השבחה

מנהג נפוץ של ועדות תכנון הוא לדרוש היטל השבחה ממוכרי נכסים בגין תוכניות המאפשרות, באופן תיאורטי, תוספות שונות לנכסים כגון בניית עליות גג, מרתפים, בריכות שחייה וכיוצא בזה.

לאחרונה קבעו שני שמאים מכריעים (השמאים אמנון ניזרי וניקי פרימו) כי במקרה זה מכר בהרצליה בו נדרש המוכר לשלם היטל השבחה בגין תוכניות לבריכת שחייה ועליית גג (ניזרי) וברעננה בו נדרש המוכר לשלם בגין תוכנית המאפשרת בניית בריכת שחייה (פרימו), כי בנסיבות אותם נכסים ניצול התוספת אינו סביר ואינו משביח.

פיצול דירות

תופעה נפוצה היא פיצול דירות ללא היתר והשכרתן כדירות נפרדות, תוך העמסה על התשתיות הקיימות והגברת הצפיפות. בית המשפט נדרש לסוגיה זו וקבע, כי פיצול הדירות נוגד את חוק התכנון והבנייה ואינו נופל לגדר שינוי פנימי (המותר לביצוע ללא היתר בנייה).

תביעה שהוגשה בעניין זה התקבלה, ובית המשפט הורה על השבת מצב הדירה המקורית לקדמותו כדי שהעבירה תפסיק להתקיים. נעיר כי במקרים נוספים שנידונו בבתי המשפט הטיל בית המשפט על מבצעי הפיצול קנסות כבדים, וזאת כדי להרתיע עברייני בנייה ומפצלי דירות פוטנציאליים (ת.א 2523/07 כנענן בנימין ואח' נ' בנימים ירושלמי).

הכותבים הם ממשרד עו"ד עפר טויסטר.

עוד כתבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי